Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Canon EOS 70D - test aparatu

2 października 2013
Szymon Starczewski Komentarze: 295

8. Zakres tonalny

Testy zakresu tonalnego przeprowadzamy w oparciu o zdjęcia tablicy Stouffer T4110, zapisane w formacie RAW i przekonwertowane do 48-bitowych TIFF-ów za pomocą programu dcraw. Wyniki otrzymane dla Canona 70D prezentujemy na poniższym wykresie. Tradycyjnie wyznaczyliśmy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Canon EOS 70D - Zakres tonalny

Dla najlepszej jakości obrazu, przy ISO 100, EOS 70D notuje wartość zakresu tonalnego na poziomie 6.5 EV. Nie jest to wynik, który mógłby nas zachwycić, choć nowy model poradził sobie w tym przypadku nieznacznie lepiej niż jego poprzednik. Owa niewielka przewaga na poziomie 0.2–0.3 EV utrzymuje się dla tego kryterium jakości również na wyższych czułościach. Co ciekawe, przy ISO 6400 wynosi nawet 1 EV. Jeżeli chodzi o maksymalny wynik dla SNR=10, testowany Canon wyraźnie przegrywa z K-5 IIs, który zanotował aż 7.6 EV. Na wyższych czułościach jednak przewaga Pentaksa znika, a jego wyniki są porównywalne z osiągniętymi przez 70D. Dla ISO 100 testowanego EOS-a o 1 EV pokonują jednak również Pentax K-50 i Nikon D7100, choć i w ich przypadku na wyższych czułościach sytuacja już tak dobrze nie wygląda. W porównaniu do Sony A58 przy ISO 100 Canon 70D nie wygląda już tak blado. W obu aparatach bowiem wyniki są podobne. Trzeba jednak przyznać, że przy wyższych czułościach 70D zyskuje coraz większe prowadzenie.


----- R E K L A M A -----

Dla pozostałych kryteriów jakości obrazu wyniki testowanego Canona są całkiem niezłe, choć i w tym przypadku dla ISO 100 przegrywa ze wspomnianymi lustrzankami Pentaksa, a do osiągów D7100 brakuje mu dość sporo. W stosunku do A58 natomiast ponownie jego wyniki są podobne.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica bieli
100 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
25600 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
ISO Granica czerni
100 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
200 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
400 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
800 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
1600 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
3200 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
6400 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
12800 Canon EOS 70D - Zakres tonalny
25600 Canon EOS 70D - Zakres tonalny

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy to rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Canon EOS 70D - Zakres tonalny

100 ISO
0 EV
+4 EV
70D
Canon EOS 70D - Zakres tonalny Canon EOS 70D - Zakres tonalny
D7000
Canon EOS 70D - Zakres tonalny Canon EOS 70D - Zakres tonalny
1600 ISO
70D
Canon EOS 70D - Zakres tonalny Canon EOS 70D - Zakres tonalny
D7000
Canon EOS 70D - Zakres tonalny Canon EOS 70D - Zakres tonalny

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii obrazu rezultaty uzyskane przez 70D dla ISO 100 niestety nie zachwycają. Co prawda pewne szczegóły obrazu dało się wyciągnąć, jednak szum mocno się uwydatnił i wyraźnie wpłynął na jakość otrzymanego obrazu. Pod tym względem Nikon D7000 poradził sobie znacznie lepiej. Dla ISO 1600 efekt końcowy procesu rozjaśniania jest równie opłakany w przypadku obu aparatów. Szum praktycznie zdominował sygnał, a zarysy szczegółów obrazu są ledwie widoczne.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje podobne rezultaty w przypadku obu aparatów niezależnie od użytej czułości. Drobne różnice można zauważyć, jednak wydaje się, że ich źródłem są raczej różne intensywności przepaleń w oryginalnych obrazach.

100 ISO
0 EV
−4 EV
70D
Canon EOS 70D - Zakres tonalny Canon EOS 70D - Zakres tonalny
D7000
Canon EOS 70D - Zakres tonalny Canon EOS 70D - Zakres tonalny
1600 ISO
70D
Canon EOS 70D - Zakres tonalny Canon EOS 70D - Zakres tonalny
D7000
Canon EOS 70D - Zakres tonalny Canon EOS 70D - Zakres tonalny