Pentax K-3 - test aparatu
1. Wstęp
Firmą, która jako pierwsza zaoferowała dwie wersje tego samego aparatu (D800 i D800E), jedną tradycyjną, a drugą z usuniętym filtrem AA (a tak naprawdę dwoma filtrami wzajemnie się znoszącymi) był Nikon. Później dołączył do niego Pentax, prezentując K-5 II i K-5 IIs, a niedawno także Sony (RX1 i RX1R oraz Alpha A7 i A7R). Takie rozwiązanie było ukłonem w stronę użytkowników, ponieważ dano im wybór: albo większa zdolność rozdzielcza (lepszy detal) okupiona ryzykiem pojawienia się mory, albo aparat o tradycyjnych właściwościach. O ile użytkownicy mogli docenić taką decyzję producentów, o tyle dla tych ostatnich było to nieco kłopotliwe np. ze względu na skomplikowanie procesów produkcyjnych. Inżynierowie Pentaksa wpadli na lepszy pomysł i opracowali funkcję symulującą filtr antyaliasingowy, która wykorzystuje stabilizację matrycy. Mikrodrgania sensora światłoczułego mają za zadanie delikatnie rozmyć obraz, tak jak to robi filtr AA, a mora nie powinna pojawić się na zdjęciach. Tyle w każdym razie mówi teoria. O tym jak owa funkcja sprawdza się w praktyce, można się przekonać z lektury rozdziału czwartego.
Aparat oraz obiektyw Pentax smc DA* 55 mm f/1.4 SDM wykorzystany podczas testu udostępnił sklep Fotozakupy.pl:
Naszą procedurę testową można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie danych technicznych aparatu Pentax K-3 z modelem K-5 IIs i przykładowymi lustrzankami konkurencji dostępne jest tutaj.
Producent | Pentax |
---|---|
Model | K-3 |
Data premiery | 2013-10-07 |
Liczba pikseli | 24 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • 6016x4000 (RAW, JPEG)
• 6016x4000 (JPEG) • 3072x2048 (JPEG) • 1920x1280 (JPEG) |
Matryca | 23.5 mm x 15.6 mm (APS-C) CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli: 24.71 Mpix,
ultradźwiękowy mechanizm samooczyszczania matrycy DR II • Aparat z usunietym dolnoprzepustowym filtrem antyaliasingowym. Dzięki temu umożliwia on uzyskanie obrazów o jak największej rozdzielczości. Aparat obarczony większym ryzykiem wystąpienia efektu mory i zniekształceń kolorów. Możliwość włączenia funkcji symulującej działania filtru antyaliasingowego (poprzez mikro drgania matrycy). |
Procesor obrazu | PRIME III |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0),
RAW (14bit), JPEG+RAW, RAW skompresowany - pliki .PEF, RAW nieskompresowany - pliki .DNG, Rodzaje JPEG: Best/Better/Good • Filmy: MPEG-4 AVC/H.264 (MOV), AVI (Motion JPEG) dla trybów 60i/50i |
Zakres ISO | Auto, 100 - 51200 ISO w skoku co 1/3, 1/2 lub 1 EV |
Migawka | Sterowana elektronicznie szczelinowa o pionowym przebiegu w płaszczyźnie ostrości,
30 s - 1/8000 s, z krokiem co 1/3 lub 1/2 EV, Bulb żywotności 200.000 wyzwoleń |
Konstrukcja obiektywu | Bagnet Pentax KAF 2,
Obsługiwane obiektywy z bagnetem Pentax KAF 3, KAF2, KAF, KA oraz K (z ograniczeniami), obsługa obiektywów z silnikami SDM powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.5 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD 60i/50i)
• 1920 x 1080 pix (Full HD 30p/25p/24p) • 1280 x 720 pix (HD, 60p/50p/30p/25p/24p) Długość filmów ograniczona do 25 min. Wbudowany mikrofon mono, Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon stereo. |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL, system SAFOX 11,
27-punktowy (25 punktów krzyżowych) • Obszary AF: automatyczny wybór z 27 punktów, wybór strefy, poszerzony obszar (S, M, L), ręczny wybór, punktowy • Tryby AF: Auto (AF-A), Pojedynczy (AF-S), Ciągły (AF-C), Manualny (MF) • Zakres detekcji: od -3 do 18 EV (ISO 100 i obiektywu f/1.4) • Asysta AF: wbudowana dioda LED • Dostrajanie AF (korekcja FF/BF) w zakresie +/-10 kroków, z pamięcią dla 20 obiektywów. |
Pomiar światła | TTL, w oparciu o czujnik RGB 84.000 pikseli
Tryby pomiaru: • matrycowy, • centralnie ważony, • punktowy Zakres pomiaru: od -3 do 20 EV (dla ISO100, 50mm f/1.4) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Multi Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 tryby), Lampa błyskowa, CTE
• Ustawienia własne wg wzorca (do 3 ustawień), • Ręczne ustawienie temperatury w Kelvinach (pamięć 3 ustawień), • Korekcja balansu bieli (w 2 osiach A-B / G-M w zakresie +/-7 kroków) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV z krokiem co 1/2 lub 1/3 EV
Bracketing: 2, 3 lub 5 klatek Tryby HDR (High Dynamic Range) Możliwość wielokrotnej ekspozycji (od 2 do 2000 zdjęć) |
Programy | Auto (Green), Program (P), Priorytet czułości (Sv), Priorytet przysłony (Av), Priorytet migawki (Tv), Priorytet migawki i przysłony (TAv), Manualny (M), Bulb (B), Flash X-Sync – blokada czasu synchronizacji lampy błyskowej na 1/180 sek (X) , Własny użytkownika (USER 1-3), Rejestracja filmów
• Filtry cyfrowe: Wybrany kolor, Aparat zabawka, Retro, Wysoki kontrast, Cieniowanie, Odwrócony kolor, Jednobarwny pogrubiony, Czarno-biały pogrubiony |
Zdjęcia seryjne | • Tryb szybki zdjęć seryjnych (H) - szybkość 8.3 kl./s,
maksymalnie 23 zdjęcia w formacie RAW lub 60 zdjęć w formacie JPEG • Tryb średnich zdjęć seryjnych (M) - szybkość 4.5 kl./s maksymalnie 32 zdjęcia w formacie RAW lub 100 zdjęć w formacie JPEG • Tryb wolnych zdjęć seryjnych (L) - szybkość 3.0 kl./s maksymalnie 52 zdjęcia w formacie RAW lub 200 zdjęć w formacie JPEG • Tryb zdjęć z interwałem czasowym (od 2s do 24 godz.), od 2 do 2000 zdjęć |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, P-TTL, liczba przewodnia 13 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/180s • Korekcja siły błysku od -2 do +1 EV • Kąt pokrycia błyskiem: ok 75 stopni • Tryby pracy: Auto, Ręczny (wł./wył.), Redukcja efektu czerwonych oczu, Synchronizacja z długimi czasami migawki, Synchronizacja z drugą kurtyną migawki, Tryb błysku bezprzewodowego, Ręczna moc błysku (Pełny-1/128) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 12s |
Karta pamięci | Dwa gniazda dla kart typu Secure Digital (SD/SDHC/SDXC), Zgodne z USH-1, Eye-Fi, FLU |
LCD | • Główny: stały, 3.2 calowy, kolorowy TFT LCD, 1.037.000 punktów
powłoki AR, regulacja jasności, nasycenia i kolorów Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo • Pomocniczy: monochromatyczny. |
Wizjer | Pentapryzmatyczny, powiększenie: x0.95, pokrycie: ok. 100% kadru, korekcja dioptrii: od -2.5 do +1.5, punkt oczny: 22.3 mm od środka soczewki, matówka wymienna Natural-Brite-Matte III |
Komunikacja i złącza | Uniwersalne złącze USB 3.0 (mikro-B), wyjście zdalnego sterowania, wejście zasilania DC, złącze X-synch, wyjście HDMI typu D, wejście mikrofonu stereo, wyjście słuchawek
• opcjonalnie zewnętrzny moduł GPS O-GPS1 • opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wodoodpornego pilota O-RC1 lub wężyka spustowego CS-205 |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy D-LI90P (wydajność ok. 720 zdjęć - bez lampy błyskowej)
• opcjonalnie zasilacz sieciowy K-AC132 • opcjonalnie uszczelniony uchwyt pionowy / pojemnik na baterie (grip) D-BG5 |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy D-LI90P, ładowarka D-BC90, kabel AC, pasek, zaślepka wizjera, zaślepka złącza hot-shoe, zaślepka bagnetu, oprogramowanie Digital Camera Utility 5 |
Waga | 715 g (bez akumulatora i karty pamięci)
ok. 800 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 131.5 x 100 x 77.5 mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB.
Korpus wykonany ze stopów magnezu i stali nierdzewnej, uszczelniony (92 uszczelnienia), odporny na pył i trudne warunki atmosferyczne oraz temperaturę do -10 stopni C. Polskie menu. Skuteczność stabilizacji wg producenta: do 3.5 EV. Funkcja korekcji dystorsji, wzdłużnej aberracji chromatycznej i winietowania. Funkcja elektronicznej poziomicy. |
Oceny użytkowników |