Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Canon EF 24 mm f/2.8 IS USM - test obiektywu

15 października 2012

6. Dystorsja

Zaletą obiektywów stałoogniskowych w porównaniu do zmiennoogniskowych jest wyraźnie mniejsza dystorsja. Warto tutaj przypomnieć, że obiektywy zmiennoogniskowe, których ogniskowa zaczyna się od 24 mm, na najszerszym kącie widzenia potrafią notować dystorsję wynoszącą około −2% na mniejszym detektorze i nawet −4% czy −5% na pełnej klatce. Na tym tle wyniki Canona EF 24 mm f/2.8 IS USM wyglądają świetnie. Na matrycy APS-C obserwujemy bowiem bardzo mało uciążliwą „beczkę” o wartości −1.23%, która wzrasta nieznacznie do −1.91% przy przejściu do pełnej klatki.

Trochę zastanawiająca jest mała różnica wartości pomiędzy pełną klatką a matrycą APS-C. Najprawdopodobniej może być za to odpowiedzialna niewielka dystorsja falista. Wydaje się bowiem, że na brzegu pełnej klatki widać delikatne odgięcie linii prostych w kierunku przeciwnym do tego, jaki obserwujemy w okolicach centrum kadru.

Warto jeszcze zaznaczyć, że dystorsja testowanego obiektywu, choć mniejsza niż w przypadku „zoomów”, jest większa niż u bardziej zaawansowanych konstrukcji. Na przykład Canon EF 24 mm f/1.4L II USM, na pełnej klatce, pokazuje dystorsję sięgającą tylko −1.26%, a więc praktycznie taką samą jaką ma model 2.8/24 na matrycy APS-C.

----- R E K L A M A -----

50D, 24 mm
Canon EF 24 mm f/2.8 IS USM - Dystorsja
1Ds MkIII, 24 mm
Canon EF 24 mm f/2.8 IS USM - Dystorsja