Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 75 mm f/1.8 ED - test obiektywu

1 października 2012

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja chromatyczna

Zastosowanie tak dużej ilości elementów niskodyspersyjnych bez wątpienia dało dobre rezultaty. Widać to po stopniu korygowania podłużnej aberracji chromatycznej, która jest niewielka.

Olympus M.Zuiko Digital 75 mm f/1.8 ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna


----- R E K L A M A -----

Jeszcze lepiej jest w przypadku poprzecznej aberracji chromatycznej. Tak niskich wartości, na dodatek utrzymywanych w tak szerokim zakresie przysłon nie widzieliśmy od bardzo dawna. Genialne!

Olympus M.Zuiko Digital 75 mm f/1.8 ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus M.Zuiko Digital 75 mm f/1.8 ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Aberracja sferyczna nie jest korygowana idealnie, ale trudno tutaj mówić o jakichś problemach. Przede wszystkim nie zauważyliśmy żadnego efektu „pływania” ogniska. Śladową aberrację sferyczną widać za to w rozogniskowanych obrazach punktowej diody. Objawia się ona w różnym wyglądzie samego brzegu krążków. W przypadku obrazu zaogniskowego widać wyraźny jasny pierścień, który jest znacznie mniej wyraźny w przypadku obrazu przed ogniskiem. Jeśli jednak zapomnimy na chwilę o brzegu krążka, zauważymy że jego wnętrze, w obu przypadkach, charakteryzuje się ładnym i równomiernym rozkładem światła.

Olympus M.Zuiko Digital 75 mm f/1.8 ED - Aberracja chromatyczna i sferyczna