Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro - test obiektywu

12 listopada 2012

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja chromatyczna

Podłużna aberracja chromatyczna jest śladowa. W obiektywie o tych parametrach nie spodziewaliśmy się problemów związanych z tą wadą i faktycznie nie zawiedliśmy się. Widać to doskonale na poniższych wycinkach.

Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Poprzeczna aberracja chromatyczna też nie jest powodem naszych zmartwień. Można zwrócić tylko uwagę, że dość szybko rośnie ona wraz z przymykaniem. Dla większości przysłon jest jednak mała i tylko dla okolic f/22 zaczyna podchodzić pod poziom średni. Szkoda, że producent tak to zaprojektował, bo obiektyw makro jednak bardzo często mocno się przymyka. Odwrócenie przebiegu wykresu aberracji byłoby więc chyba korzystniejsze. Nawet zauważalna aberracja chromatyczna pojawiająca się na f/2.8 byłaby niewielkim problemem, bo otwór ten często wykorzystuje się w portretach lub do separacji głównego motywu z rozogniskowanego tła. „Kolorki” związane z umiarkowaną aberracją chromatyczną giną więc wtedy w nieostrościach.

Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja sferyczna

Aberracja sferyczna nie jest korygowana idealnie. Jej wpływ nie przejawia się, na szczęście, zauważalnym „pływaniem” ogniska, ale widać ją na zdjęciach rozogniskowanej diody uzyskanych na maksymalnym otworze względnym. Obrazy uzyskane przed i za ogniskiem zauważalnie się od siebie różnią – jeden jest niejako negatywem drugiego. Tam gdzie w jednym krążku mamy lokalne minimum, w drugim jest lokalne maksimum. Nie jest to efekt duży i głównie ogranicza się do okolic maksymalnego otworu względnego, stąd wpływ aberracji sferycznej na pracę obiektywu jest niewielki, ale na pewno ma swój wpływ na osiągi notowane na f/2.8.

Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro - Aberracja chromatyczna i sferyczna