Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro - test obiektywu

12 listopada 2012

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro koryguje komę wzorowo. Widać to na poniższych wycinkach, gdzie bardzo trudno odróżnić obraz diody z centrum kadru od tego uzyskanego dla samego rogu.

Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro - Koma, astygmatyzm i bokeh


Problem z zauważalnym astygmatyzmem występuje tylko w okolicach maksymalnego otworu względnego. Formalna wartość tej wady, uśredniona dla trzech minimalnych wartości przysłon, wynosi 7.9% i nie jest to zły wynik. Zmiana poziomu tej wady następuje jednak bardzo skokowo wraz z przymykaniem. Na maksymalnym otworze względnym astygmatyzm sięga aż 17%, by na f/4.0 spaść do znikomej wartości 4%.

----- R E K L A M A -----

Krążki światła powstałe w wyniku rozogniskowania punktów świetlnych zaprezentowane są poniżej. Widać, że natężenie ekstremów lokalnych wzrasta wraz z przymykaniem przysłony – nigdzie nie osiąga jednak niepokojących efektów. Warte pochwały jest to, że już dla f/4.0 krążek z rogu kadru jest prawie taki sam jak ten uzyskany w centrum.

Bardzo ciekawe jest to, że nawet na maksymalnym otworze względnym obraz nie jest idealnie kołowy i widać na nim wpływ listków przysłony.

Olympus M.Zuiko Digital 60 mm f/2.8 ED Macro - Koma, astygmatyzm i bokeh