Sony DSC-RX100 III - test aparatu
1. Wstęp
Zaprezentowany w czerwcu 2014 roku aparat DSC-RX100 III jest najnowszą propozycją koncernu Sony dla osób poszukujących kieszonkowej wielkości aparatu o dużych możliwościach. Trzeba przyznać, że niewiele konstrukcji zdobyło tak duży rozgłos medialny jak właśnie aparaty RX100. Nie ma się jednak temu co dziwić: przypomnijmy, pierwszy model z tej rodziny pojawił się równo dwa lata temu i był pierwszym w historii aparatem kompaktowym wyposażonym w matrycę o rozmiarze 1 cala. Przy niemałym sensorze zbudowanie niewielkich rozmiarów obiektywu, który byłby równocześnie jasny, jest trudnym zadaniem – trzeba pójść na kompromis. Zwykle oznacza on zdecydowanie się na dość ciemną konstrukcję. Dlatego też często zestawiano te aparaty z serią LX Panasonika, który przy mniejszej matrycy może się szczycić obiektywami o dużej bezwzględnej wielkości przysłony.
Model Sony Cybershot DSC-RX100 III wyróżnia się przede wszystkim wbudowanymi: lampą błyskową i wizjerem elektronicznym. Ten ostatni element przyciąga najwięcej uwagi za sprawą wysuwającego go mechanizmu. Trudno znaleźć odpowiednik pośród konstrukcji konkurencji, co świadczy o innowacyjności Sony.
Wspomniany wizjer nie może przyćmić innej zmiany, którą zaoferował nam producent – nowy obiektyw o zmniejszonym zakresie ogniskowych. W omawianym aparacie to ekwiwalent ogniskowych 24–70 mm o jasności f/1.8–2.8. Jest to typowy zakres dla standardowych obiektywów zmiennoogniskowych, pozwalający nie tylko uzyskać szerokie ujęcie krajobrazowe, ale i wykonać fotografię portretową.
Niniejszy artykuł ma między innymi za zadanie odpowiedzieć na pytanie, jak spisze się nowa konstrukcja w porównaniu do poprzedniego modelu. Czy RX100 III jest wynikiem rewolucji czy też ewolucji? Jak testowany model radzi sobie w codziennym użyciu? To tylko niektóre z zagadnień omówionych w kolejnych rozdziałach naszego testu.
Aby szybko zapoznać się z parametrami wybranych modeli, które możemy zestawić z opisywanym tu aparatem, wystarczy przejść do ich specyfikacji, zapisanej w naszej bazie.
Opis naszych procedur testowych można znaleźć w artykule „Jak testujemy cyfrowe aparaty kompaktowe”. Jeśli w trakcie czytania pojawią się wątpliwości, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Aparat do testu wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.
Producent | Sony |
---|---|
Model | DSC-RX100 III |
Data premiery | 2014-05-16 |
Liczba pikseli | 20.1 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • [Tryb 3:2] 20M (5472 x 3648) / 10M (3888 x 2592) / 5M (2736×1824);
• [Tryb 4:3] 18M (4864 x 3648) / 10M (3648 x 2736) / 5M (2592 x 1944) / VGA; • [Tryb 16:9] 17M (5472 x 3080) / 7,5M (3648 x 2056) / 4,2M (2720 x 1528); • [Tryb 1:1] 13M (3648 x 3648) / 6,5M (2544 x 2544) / 3,7M (1920 x 1920); • [Panorama] Szeroka (12 416 x 1856 / 5536 x 2160), standardowa (8192 x 1856 / 3872 x 2160) |
Matryca | BSI CMOS Exmor R™ typu 1,0 (13,2 x 8,8 mm), współczynnik kształtu 3:2 |
Procesor obrazu | BIONZ X |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG, RAW (ARW 2.3)
• Wideo: AVCHD, XAVC S, MP4 |
Zakres ISO | • Automatyczna (ISO 125 – 12 800, możliwość wyboru górnej/dolnej granicy), 125/160/200/250/320/400/500/640/800/1000/1250/1600/2000/2500/3200/4000/
5000/6400/8000/10 000/12 800 (z rozszerzeniem do ISO80/100) • wieloklatkowa redukcja szumów: automatyczna (ISO 125 – 12 800), 200/400/800/1600/3200/6400/12 800/25 600 |
Migawka | 30 - 1/2000 s |
Konstrukcja obiektywu | • ZEISS Vario-Sonnar T
• 10 elementów w 9 grupach (9 soczewek asferycznych, w tym soczewka AA) |
Ogniskowa obiektywu | 24-70 mm f/1.8-2.8 |
Światłosiła | f/1.8-2.8 |
Zoom optyczny | 2.9x |
Zoom cyfrowy | 5.8x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • [AVCHD] 28M PS (1920 x 1080/50p) / 24M FX (1920 x 1080/50i) / 17M FH (1920 x 1080/50i) / 24M FX (1920 x 1080/25p) / 17M FH (1920 x 1080/25p)
• [XAVC S] 50p 50M (1920 x 1080/50p) / 25p 50M (1920 x 1080/25p) / 100p 50M (1280 x 720/100p) • [MP4] 12M (1440 x 1080, 25 kl.s) / 3M VGA (640 x 480, 25 kl./s) |
Ogniskowanie | • Tryby nastawiania ostrości: pojedynczy AF (AF-S), ciągły AF (AF-C), DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), ręczny
• Strefa wyznaczania ostrości: szeroka, centralna, punktowa z wyborem czujnika S/M/L, śledzenie ostrości (szerokie, strefa, środek, punktowe z wyborem czujnika) |
Pomiar światła | Tryby pomiaru:
• Matrycowy • Centralnie ważony • Punktowy |
Ostrość od | Brak danych |
Balans bieli | Auto, światło dzienne, chmury, światło żarowe, światło jarzeniowe (cztery opcje), lampa błyskowa, ustawienia własne |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 3 EV w krokach co 1/3 EV |
Programy | • Zdjęcia: zaawansowana automatyka (Superior Auto), inteligentna automatyka, autoprogram (z przesuwaniem linii programowej), preselekcja czasu otwarcia migawki, preselekcja przysłony, ręczny, tryby tematyczne (wybór sceny),
• Wideo: film, fotografowanie przemieszczanym aparatem |
Zdjęcia seryjne | • W trybie ciągłym z priorytetem szybkości: około 10 kl./s
• W trybie ciągłym: około 2,9 kl./s (AF-S) |
Lampa błyskowa | Podnoszona ręcznie |
Złącze hot-shoe | Nie |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | Jest |
Karta pamięci | • Memory Stick Duo
• Secure Digital (SD/SDHC/SDXC) |
LCD | • 7,5 cm (3,0") (4:3) / 1 228 800 punktów
• Xtra Fine TFT LCD • regulacja kąta 180° w górę / 45° w dół (w przybliżeniu) |
Wizjer | • Wysuwany elektroniczny typu 0,39" (OLED)
• 1 440 000 punktów; • Powiększenie około 0,59x |
Komunikacja i złącza | • HDMI (czysty sygnał)
• Wi-Fi • NFC • USB |
Zasilanie | • Akumulator NP-BX1
• Wydajność akumulatora: (fotografie) monitor: około 320/około 160 min; wizjer: około 230/około 115 min; (filmy) monitor: około 50 min; wizjer: około 50 min |
Akcesoria | Dostarczane wyposażenie: akumulator NP-BX1, przewód USB micro, pasek na rękę, przejściówka do paska na ramię, instrukcja obsługi |
Waga | • Około 290 g (z akumulatorem i kartą Memory Stick Duo™)
• Około 263 g (sam aparat) |
Wymiary | Około 101,6 x 58,1 x 41,0 mm |
Dodatkowe informacje | • Inne funkcje zdjęciowe: nastawianie ostrości na oczy, rozpoznawanie twarzy, rejestracja twarzy, wykrywanie uśmiechu, system obsługi Quick Navi, siatka linii pomocniczych, poziomica cyfrowa, pamięć ustawień, bracketing ekspozycji, bracketing balansu bieli, wyróżnianie ostro ujmowanych fragmentów (peaking), powiększanie fragmentu obrazu przy ręcznym nastawianiu ostrości (MF Assist), automatyczne kadrowanie obiektów, kreatywność fotograficzna, wskazówki dla fotografujących, zebra, samowyzwalacz do autoportretów
• Tryby efektu w obrazie: Zabawkowy aparat, kolor pop, posteryzacja, zdjęcie retro, high-key: miękki, częściowy kolor, obraz czarno-biały o dużym kontraście, miękka ostrość, malowidło HDR, obraz czarno-biały o bogatej gradacji, miniatura, akwarela, ilustracja |
Oceny użytkowników |