Canon PowerShot S3 IS - test aparatu
3. Użytkowanie
Duży zakres ogniskowych budzi szacunek. Ale po pewnym czasie zaczyna doskwierać brak szerokiego kąta (ekwiwalent 36 mm kiepsko sprawdza się w pomieszczeniach czy podczas zdjęć krajobrazów z wakacji). Z drugiej strony przy najdłuższej ogniskowej (odpowiednik 432 mm dla filmu analogowego), pomimo dużego jakby się zdawało światła obiektywu (f/3.5) aparat miewa problemy z nastawieniem ostrości dla obiektów w ruchu a stabilizacja nie zawsze kompensuje drgania ręki.
Bardzo mocną stroną aparatu jest tryb video. Płynność i szybkość zmiany ogniskowej czy ustawienia ostrości w tym trybie zasługuje na uznanie.
Poprzez zastosowanie dwóch mikrofonów w przedniej części obudowy, ścieżka dźwiękowa może być zapisywana w systemie stereo. Można wręcz zapomnieć, że w ręce trzymamy aparat a nie kamerę cyfrową.
Użyteczność i funkcjonalność zwiększają drobne funkcje które później trudno przecenić: stabilizacja obrazu, obrotowy wyświetlacz czy taka drobnostka jak obracanie wyświetlanego obrazu gdy trzymamy aparat w różnych położeniach. Wszystko to schowane w kompaktowym korpusie który bez większych trudności mieści się do kieszeni bluzy czy kurtki.
Szybkość
Zmierzony przez nas średni czas od wciśnięcia spustu do otworzenia migawki wnosi 0.35 s. Jest to wynik bardzo dobry w tej klasie sprzętu.
W trybie zdjęć seryjnych (Continous) PowerShot S3 IS rejestruje 45 zdjęć w przeciągu 30 sekund (wykres poniżej) zapisywanych jako pliki JPEG w najwyższej rozdzielczości (Superfine). Daje to dobrą średnią 1.5 kl./s. Przy zapisywaniu zdjęć jako JPEG w dobrej rozdzielczości (Fine) wynik aparatu jest dokładnie taki sam (chociaż pliki są ponad dwukrotnie mniejsze).
Aby zwiększyć prędkość zdjęć w serii możemy użyć szybkiego trybu seryjnego (Continous High). Osiągamy tedy prędkość 2.1 kl./s. ale nie mamy pełnego podglądu na żywo wykonywanych ujęć.
Menu
Menu jest proste w obsłudze i intuicyjne. Wszystkie elementy pokazujące się na ekranie są czytelne. Nawigacja również nie nastręcza większych trudności.
Przykładowe zdjęcia zakładek menu głównego prezentujemy poniżej.
Jakość zdjęć
Zdjęcia możemy zachowywać w formacie JPEG/EXIF wersja 2.2 zgodne z DPOF (cyfrowy format wykonywania odbitek). Możemy wybrać jeden spośród trzech stopni kompresji: Superfine, Fine oraz Normal. Szkoda, że w tak zaawansowanym i uniwersalnym kompakcie nie zaimplementowano zapisu zdjęć w formie RAW.
W tabeli poniżej przedstawione są wycinki planszy sfotografowane przy czułości ISO 100 w trzech podstawowych trybach kompresji JPEG:
Superfine | |
Fine | |
Normal |
Pomiędzy zdjęciami zapisywanymi w jakości Sperfine i Fine nie ma dużej różnicy w jakości, pomimo blisko dwukrotnie mniejszej objętości pliku (Superfine - ok. 2 MB, Fine - ok. 1 MB). Dlatego jeśli zależy nam na zwiększeniu ilości zdjęć na karcie można z powodzeniem przełączyć tryb zapisu na Fine. Co innego przy kompresji Normal. Pozwala ona uzyskać czterokrotnie mniejsze pliki niż w przypadku Superfine, ale jest to okupione wyraźnym spadkiem jakości. Dlatego o ile nie jesteśmy postawieni "pod ścianą" lepiej nie używać tej funkcji.
Klipy filmowe
Obecnie jest to chyba najbardziej istotny powód dla którego warto kupić zaawansowany kompakt zamiast prostej lustrzanki cyfrowej. Między innymi dlatego wiodący producenci przywiązują do trybu video coraz większą wagę. PowerShot S3 Is umożliwia nagrywanie filmów w rozdzielczości: 640 x 480 pikseli (30 i 15 kl./s.) oraz 320 x 240 pikseli (60, 30 i 15 kl./s.). Uwagę warto zwrócić na dwa pierwsze tryby dla każdej rozdzielczości. Nagrywanie filmów w jakości VGA (640 x 480 pikseli) jest obecnie standardem wśród cyfraków, ale pomimo wspólnych parametrów klipy te niewiele łączy. Chodzi o to, że wielu producentów chwyta się "cyfrowych sztuczek" by uzyskać lepszą rozdzielczość kosztem jakości obrazu. Canon nie poszedł na żadne kompromisy. Jakość filmów nagrywanych przez ten kompakt można śmiało porównać do tych nagrywanych Normalnymi kamerami (rozdzielczość w VGA jest tylko o ok. 1/4 mniejsza niż PAL). Dzięki zainstalowaniu dwóch mikrofonów w aparacie, nasze klipy zawierają dźwięk stereo. Płynna zmiana ogniskowej i dobre nastawa ostrości to jego dodatkowe atuty.
Dodatkowo mamy okazję nagrywania filmów w zwolnionym tempie. Umożliwia to tryb 320 x 240 z 60 kl./s. Choć rozdzielczość nie jest zachwycająca jest to miły gadżet który pozwoli uwiecznić ciekawe zjawiska.
Przykładowy plik wideo nakręcony podczas testów dostępny jest tutaj (rozmiar 49.9 MB).