Canon EOS 7D Mark II - test aparatu
1. Wstęp
Canon EOS 7D miał swoją premierę we wrześniu 2009 roku. Na jego następcę przyszło nam czekać długie 5 lat, bowiem model 7D Mark II pojawił się dopiero podczas tegorocznych targów Photokina. Tak długi okres sprzyjał wielu plotkom na temat następcy 7D, które regularnie pojawiały się w naszych zestawieniach, a jego premiera była przewidywana już wielokrotnie. Pierwsze wzmianki o 7D Mark II sięgają roku 2011, a jedna z plotek przewidywała jego premierę na Photokinie już dwa lata temu.
Wśród wielu plotek dotyczących 7D Mark II nie raz pojawiały się informacje (mniej lub bardziej wiarygodne) na temat jego domniemanej specyfikacji. W tym momencie oczywiście nie ma sensu do nich wracać i sprawdzać na ile się one potwierdziły. Najważniejsze jest bowiem to, co faktycznie 7D Mark II oferuje. A skoro od premiery poprzednika upłynęło aż 5 lat (co przy dzisiejszym tempie rozwoju przemysłu fotograficznego stanowi szmat czasu), zmian w nowym modelu jest naprawdę sporo. Właściwie udoskonaleniu uległy wszystkie najważniejsze elementy aparatu. W następcy 7D mamy zatem nową 20-megapikselową matrycę, która oferuje rozwiązanie znane z modelu 70D, czyli Dual Pixel CMOS AF. Bardzo wyraźny krok do przodu widać również w kategorii systemu ustawiania ostrości. W 7D Mark II mamy mocno rozbudowany autofokus, bazujący na tym zastosowanym we flagowym modelu 1D X i oferującym 65 krzyżowych punktów (podczas gdy w 7D było zaledwie 19-punktów). W testowanej lustrzance znalazł się również nowy system pomiaru światła. Wyposażony w 150 tysięcy pikseli czujnik RGB+IR bazuje na 252 strefach pomiarowych, zatem w stosunku do 63-strefowego systemu w 7D postęp jest znaczący. W 7D Mark II znalazła się także migawka o zwiększonej do 200 tysięcy cykli żywotności, nowy wizjer i wyświetlacz LCD o zwiększonej (choć nieznacznie) rozdzielczości. Wbudowany moduł GPS, szybszy tryb zdjęć seryjnych, znacznie bardziej rozbudowany tryb filmowania oraz szereg dodatkowych funkcji zwiększających funkcjonalność aparatu to kolejne pozytywne zmiany, jakie zaszły w stosunku do poprzedniego modelu.
Oczywiście fakt, że 7D Mark II prezentuje się bardzo interesująco i obiecująco na papierze, niewątpliwie cieszy. Ważniejsze jest jednak, jak oferowane przez niego możliwości sprawdzają się w praktyce. A ponieważ nadarzyła się okazja, by aparat zagościł nieco dłużej w naszej redakcji, wykorzystaliśmy ją i przeprowadziliśmy pełny test. Co z niego wyszło, przekonacie się po lekturze kolejnych rozdziałów niniejszego materiału. Zapraszamy serdecznie.
Aparat do testu wypożyczyła firma Canon Polska, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe?”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji EOS-a 7D Mark II z jego poprzednikiem i lustrzankami konkurencji można obejrzeć tutaj.
Producent | Canon |
---|---|
Model | EOS 7D Mark II |
Data premiery | 2014-09-15 |
Liczba pikseli | 20.2 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | • JPEG 3:2: (L) 5472x3648, (M) 3648x2432, (S1) 2736x1824, (S2) 1920x1280, (S3) 720x480
• JPEG 4:3: (L) 4864x3648, (M) 3248x2432, (S1) 2432x1824, (S2) 1696x1280, (S3) 640x480 • JPEG 16:9: (L) 5472x3072, (M) 3648x2048, (S1) 2736x1536, (S2) 1920x1080, (S3) 720x408 • JPEG 1:1: (L) 3648x3648, (M) 2432x2432, (S1) 1824x1824, (S2) 1280x1280, (S3) 480x480 • RAW: (RAW) 5472x3648, (M-RAW) 4104x2736, (S-RAW) 2736x1824 |
Matryca | 22.4 x 15.0 mm (APS-C) CMOS, 3:2, Całkowita liczba pikseli: 20.9 Mpix
mechanizm samooczyszczania matrycy za pomocą ultradźwięków |
Procesor obrazu | Dwa procesory DIGIC VI |
Format zapisu | JPEG: Fine, Normal (Exif 2.21 [Exif Print] compliant)
RAW: RAW, M-RAW, S-RAW (14bit) [DPOF] Version 1.1 compliant RAW + JPEG, M-RAW + JPEG, S-RAW + JPEG Filmy: MOV (MPEG-4 AVC, H.264, MP4) z dźwiękiem liniowym PCM, AAC |
Zakres ISO | Auto: 100-16000
Ręcznie: 100-16000 ISO w skoku co 1/3 lub 1 EV, 25600, 51200 ISO (tryb rozszerzony) Film: Auto (100-16000), 100-16000, H: 25600 |
Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie o przebiegu pionowym,
30s - 1/8000 s w krokach co 1/2 lub 1/3 EV, Bulb żywotność: 200 tys. zdjęć |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Canon EF, EF-S
powiększenie w stosunku do klatki 35mm: x1.6 |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 0x |
Stabilizacja obrazu | Nie |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD 16:9 1080p) z szybkością 60, 50, 30, 25 lub 24 kl./s,
• 1280 x 720 pix (HD 720p) z szybkością 60, 50, 30, 25 lub 24 kl./s, • 640 x 480 pix (VGA) z szybkością 30 lub 25 kl./s, Maks. długość filmów do 29 min. 59 s lub 4 GB Dźwięk: wbudowany mikrofon lub opcjonalny zewnętrzny stereo |
Ogniskowanie | Detekcja fazowa TTL-CT-SIR,
65-punktowy AF (wszystkie czujniki krzyżowe), centralny punkt AF o zwiększonej czułości dla obiektywów o jasności f/2.8 (lub jaśniejszych), Wybór punktów AF: ręcznie wybierane (pojedynczy punkt AF, punktowy AF, rozszerzony punkt AF - 2 tryby, strefa AF, duża strefa AF), automatyczny wybór z 65 punktów AF • Tryby AF: One-Shot AF (pojedynczy), AI Servo (ciągły), AI Focus (auto pojedynczy/ciągły), Tryb Manualny (MF) • Zakres detekcji: od -3 do 18 EV (ISO 100) • Asysta AF: wbudowana lampa błyskowa • Dostrajanie AF (korekcja FF/BF) dla 40 obiektywów. • Podgląd głębi ostrości • AF w trybie Live View: Dual Pixel CMOS AF, Tryb wykrywania twarzy (detekcja kontrastu), Śledzenia AF, FlexiZone-Multi, FlexiZone-Single, MF (możliwe powiększenie 5x/10x) |
Pomiar światła | TTL, Dual Layer SPC, 252-strefowy
Tryby pomiaru: • matrycowy • centralnie ważony uśredniony, • skupiony (ok 9.4% kadru) • punktowy (ok 2.3% kadru) Zakres pomiaru: od 0 do 20 EV (dla 50mm, f/1.4, ISO100) |
Ostrość od | zależne od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe, Lampa błyskowa,
• ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina • Korekcja i bracketing balansu bieli (+/-3 poziomy) |
Kompensacja ekspozycji | • Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Priorytet jasnych partii obrazu, Automatyczny optymalizator jasności • Sekwencja naświetlania: 2, 3, 5 lub 7 zdjęć +/-3 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV |
Programy | Auto, Program AE (P), Priorytet przysłony (Av), Priorytet migawki (Tv), Manualny (M - zdjęcia i film), Bulb (B), 3 tryby użytkownika (C1, C2, C3)
• Style obrazu: Standardowy, Portret, Krajobraz, Neutralny, Dokładny, Monochromatyczny, Własny (x3) |
Zdjęcia seryjne | Szybkość do 10 kl./s (tryb szybki)
maksymalnie 31 zdjęć w formacie RAW, do wyczerpania miejsca w przypadku JPEG (CF UDMA 7) |
Lampa błyskowa | Typu pop-up, E-TTL II, liczba przewodnia 11 (ISO 100).
• Synchronizacja do 1/250s • Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV • Zakres pokrycia błyskiem: jak dla obiektywu o ogniskowej 24 mm (dla ekwiwalentu klatki 35 mm) • Zewnętrzne lampy błyskowe E-TTL II (synchronizacja błysku w trybie HSS (FP) z krótkimi czasami migawki) • Sterowanie bezprzewodowe zewnętrznymi lampami błyskowymi (zintegrowany nadajnik zdalnego sterowania Speedlite EX Transmitter) |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 10 s |
Karta pamięci | CompactFlash typ I (UDMA), SD (UHS-I), SDHC, SDXC |
LCD | • Główny: stały, 3 calowy, kolorowy TFT LCD Clear View II, 1.040.00 punktów, pokrycie 100%, kąt widzenia ok. 170 stopni w pionie i poziomie
Jasność regulowana w 7-miu poziomach. Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo, • Pomocniczy: podświetlany, monochromatyczny |
Wizjer | Pentapryzmatyczny, powiększenie: x1.0, pokrycie: ok. 100%, korekcja dioptrii: od -3.0 do +1.0, punkt oczny: 22 mm, matówka stała |
Komunikacja i złącza | • USB 3.0 Hi-Speed
• Wyjście HDMI (terminal C) - nieskompresowane wyjście wideo (4:2:2) • Wejście stereo mikrofonu zewnętrznego (3.5 mm typu mini-jack) • Wyjście słuchawkowe (3.5 mm typu mini-jack) • obsługa wydruku bezpośredniego (PictBridge) • opcjonalny transmiter WiFi WFT-E6 umożliwiający bezprzewodowy transfer danych pełniący funkcję pionowego uchwytu |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy LP-E6N (wydajność do 670 zdjęć, bez lampy, 23 st.C, przy użyciu wizjera),
• AC Adapter Kit ACK-E6, ładowarka LC-E6, ładowarka samochodowa CBC-E6 |
Akcesoria | Akumulator LP-E6N, ładowarka LC-E6, pasek na ramie, kabel USB, instrukcja, sterowniki, zaślepka mocowania obiektywu, oprogramowanie:
• ZoomBrowser EX / ImageBrowser • Digital Photo Professional • PhotoStitch • EOS Utility • Picture Style Editor |
Waga | 910 g (bez akumulatora) |
Wymiary | 148.6 x 112.4 x 78.2mm |
Dodatkowe informacje | Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB
25 wersji językowych menu w tym polskie Funkcja redukcji szumów przy długim czasie naświetlania i wysokiej czułości ISO Automatyczna korekcja winietowania. Korpus wykonany ze stopów magnezu. Uszczelnienie przed kurzem i wilgocią. Wirtualny horyzont. Interwałometr (liczba zdjęć 1-99 lub nielimitowana, Bulb) |
Oceny użytkowników |