Sony A7 II - test aparatu
1. Wstęp
Na następcę Sony A7 producent nie kazał długo czekać. W listopadzie zeszłego roku bowiem firma zaprezentowała model A7 II. Tak krótki odstęp czasu nie zwiastował wielu istotnych ulepszeń. I faktycznie zmian nie ma dużo, a z tych ważniejszych z pewnością warto wyszczególnić zastosowanie 5-kierunkowego systemu stabilizacji matrycy o skuteczności aż 4.5 EV. W pewnym sensie jest to przełomowe rozwiązanie. Sony A7 II jest pierwszym bezlusterkowcem tego producenta oferującym taką funkcjonalność. Co prawda Sony z powodzeniem stosuje stabilizowane matryce w swoich lustrzankach, ale do tej pory nie zdecydowało się przenieść tego rozwiązania do bezlusterkowców. Ponadto, A7 II jest pierwszym pełnoklatkowym korpusem, który oferuje stabilizację 5-kierunkową. Kompensuje ona zatem nie tylko ruchy aparatu w górę, w dół i na boki, ale także rotację oraz przechyły aparatu w kierunku pionowym i poziomym.
Z pozostałych zmian, producent chwali się także zwiększoną o 30% szybkością działania systemu AF oraz o 50% bardziej efektywnym systemem śledzenia ruchu. W A7 II zdecydowano się również wprowadzić możliwość filmowania w formacie XAVC S, który wcześniej pojawił się w modelu A7S. Zaimplementowano też dodatkowe funkcje z myślą o wymagających filmowcach. Nowa Alpha „przytyła” nieco w stosunku do swojej poprzedniczki. Wzrosła waga aparatu i zwiększyła się dość wyraźnie jego grubość. O 30% poprawiła się również rozdzielczość wyświetlacza LCD.
W Sony A7 II zastosowano 24-megapikselową matrycę znaną z poprzedniego modelu. W tej kwestii producent nie chwali się, żadnymi ulepszeniami. Można zatem przypuszczać, że nowy model oferuje tę samą jakość obrazu co poprzednik. Czy tak faktycznie jest? A może A7 II pokaże na tym polu coś więcej. Czy faktycznie system stabilizacji matrycy jest tak skuteczny, jak zapowiada producent? Czym jeszcze może się pochwalić nowa Alpha. Odpowiedzi na te i inne pytania postaramy się udzielić w kolejnych rozdziałach niniejszego materiału.
Aparat do testu wypożyczył polski oddział Sony Europe Limited, za co serdecznie dziękujemy.
Opis naszej procedury testowej można znaleźć w artykule „Jak testujemy lustrzanki cyfrowe”. Jeśli pojawią się dodatkowe wątpliwości z tym związane, zachęcamy do lektury artykułu „Często zadawane pytania”.
Porównanie specyfikacji Alphy A7 II, poprzedniego modelu oraz lustrzanek Sony A99, Canon 5D MkIII i Nikon D750 można obejrzeć tutaj.
Producent | Sony |
---|---|
Model | A7 II |
Data premiery | 2014-11-20 |
Liczba pikseli | 24.3 Mpix |
Dostępne rozdzielczości | Format 35 mm:
• 6000 x 4000 • 3936 x 2624 • 3008 x 2000 • Do 12416 x 1856 w trybie panoramy Format APS-C L: • 3936 x 2624 • 3008 x 2000 • 1968 x 1312 |
Matryca | 35.8 x 23.9 mm (FF), Exmor CMOS, 3:2, całkowita liczba pikseli 24.7 MPix,
• elektromagnetyczny mechanizm samooczyszczania matrycy |
Procesor obrazu | BIONZ X |
Format zapisu | • Zdjęcia: JPEG (EXIF 2.3, DPOF, DCF 2.0, MPF Baseline), RAW (pliki .ARW 2.3), RAW+JPEG
Rodzaje JPEG: Extra Fine/ Fine/ Standard • Filmy: XAVC S: MPEG-4 AVC/H.264, AVCHD: MPEG-4 AVC/H.264, MP4: MPEG-4 AVC/H.264 • Dźwięk: XAVC S: LPCM, 2ch, AVCHD: Dolby Digital (AC-3), 2ch, Dolby Digital Stereo Creator, MP4: MPEG-4 AAC-LC, 2ch |
Zakres ISO | Auto (100-6400 - regulowany dolny i górny zakres),
ręcznie: 100-25600 ISO z krokiem co 1/3 EV tryb rozszerzony ISO 50 FIlmy: ISO 200-25600 |
Migawka | Szczelinowa sterowana elektronicznie, o przebiegu pionowym
30 s – 1/8000 s, z krokiem co 1/3 EV, Bulb |
Konstrukcja obiektywu | Z bagnetem Sony E |
Ogniskowa obiektywu | n/a |
Światłosiła | n/a |
Zoom optyczny | 0x |
Zoom cyfrowy | 4x |
Stabilizacja obrazu | Tak |
Zapis wideo | • 1920 x 1080 pix (Full HD, 60p/50p/30p//25p/24p, XAVC S, 50 Mbit/s)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 60p/50p, AVCHD, 28 Mbit/s) • 1920 x 1080 pix (Full HD, 60i/50i, AVCHD, 24 Mbit/s, FX) • 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p/24p, AVCHD, 17 lub 24 Mbit/s, FX/FH) • 1440 x 1080 pix (HD, MP4, 12 Mbit/s) z szybkością 30 lub 25 kl./s • 640 x 480 (VGA, MP4, 3 Mbit/s) z szybkością 30 lub 25 kl./s Wbudowany mikrofon stereo Opcjonalnie zewnętrzny mikrofon ECM-CG50/ XLR-K1M |
Ogniskowanie | AF hybrydowy z wykrywaniem kontrastu i detekcją fazową (Fast Hybrid AF)
• Obszary AF w trybie detekcji kontrastu: Wielopolowy (wybór automatyczny z 25 punktów AF), Centralnie ważony, Nastawianie ostrości na wybrany punkt. • Obszary AF w trybie detekcji fazowej: 117 punktowy, • Tryb APS-C: 99 punktów (detekcja AF) / 25 punktów (detekcja kontrastu) • Tryby AF: Pojedynczy AF-S, Ciągły AF-C , DMF (bezpośrednia ręczna regulacja ostrości), MF. • Zakres detekcji od -1 do 20 EV (ISO 100 i obiektyw f/2.8). • Funkcja śledzenia ostrości. • Wspomaganie AF: wbudowana dioda LED o zasięgu do 3 m |
Pomiar światła | Pomiar 1200 strefowy,
Tryby pomiaru: • wielosegmentowy, • punktowy, • centralnie ważony |
Ostrość od | zależnie od obiektywu |
Balans bieli | Auto, Światło dzienne, Cień, Chmury, Światło żarówki, Światło jarzeniowe (4 rodzaje), Pod wodą
• ustawienia własne wg wzorca, • ustawienia wg skali Kelvina (w zakresie 2500–9900 K), • korekcja balansu bieli (15-stopniowa purpura / zieleń) • bracketing balansu bieli (3 klatki) |
Kompensacja ekspozycji | Kompensacja: +/- 5.0 EV w skoku co 1/3 lub 1/2 EV
Bracketing: 3 lub 5 klatek, w skoku co 1/3, 1/2, 2/3, 1, 2 i 3 EV (2 i 3 EV - tylko 3 klatki) • Tryb Auto HDR (High Dynamic Range) • Optymalizacja zakresu dynamiki (DRO), bracketing DRO |
Programy | iAuto, iAuto+ (Superior Auto), Program (P), Priorytet migawki (S), Priorytet przysłony (A), Manualny (M), Sweep Panorama, Film, Własne (1,2) |
Zdjęcia seryjne | 5 lub 2.5 kl./s |
Lampa błyskowa | Brak wbudowanej lampy, gniazdo Multi Interface
• Korekcja siły błysku +/- 3 EV w krokach co 1/3 lub 1/2 EV • Czas synchronizacji: 1/250 s • Tryby pracy: AUTO, błysk wypełniający, synchronizacja z długimi czasami ekspozycji, synchronizacja z drugim przebiegiem kurtyny, osłabianie efektu czerwonych oczu |
Złącze hot-shoe | Tak |
Wyjście statywowe | Tak |
Samowyzwalacz | 2s lub 10s |
Karta pamięci | • Memory Stick PRO Duo, PRO-HG Duo, XC-HG Duo
• Secure Digital (SD/SDHC/SDXC), kompatybilne z UHS-I |
LCD | odchylany o 107 stopni w górę lub 41 stopni w dół, 3.0 calowy, kolorowy TFT LCD, rozdzielczość 1.228.800 punktów, pokrycie kadru 100%
regulowana jasność Live View - cyfrowy podgląd obrazu na żywo |
Wizjer | EVF (elektroniczny) 0.5 calowy OLED Tru-Finder, powiększenie: x0.71, pokrycie: 100%, punkt oczny 22 mm od ramki okularu
rozdzielczość 2.359.296 punktów korekcja dioptrii od -4.0 do +3.0 |
Komunikacja i złącza | USB / wejście zasilania, wyjście HDMI, wyjście słuchawkowe 3.5 mm stereo minijack
• Opcjonalnie zdalne sterowanie za pomocą wężyka RM-VPR1 • Wbudowana obsługa sieci bezprzewodowej Wi-Fi • Obsługa NFC (Near Field Communication) • Obsługa PIM III |
Zasilanie | Akumulator litowo-jonowy NP-FW50 (7.2V, pojemność 1080 mAh, wydajność ok 270 zdjęć).
• Ładowanie przez USB • Opcjonalnie zasilanie sieciowe |
Akcesoria | Akumulator litowo-jonowy NP-FW50, pasek, kabel USB, zaślepka bagnetu, sterowniki, instrukcja, oprogramowanie PlayMemories Camera |
Waga | 556 g (sam korpus)
599 g (z akumulatorem i kartą pamięci) |
Wymiary | 126.9 x 95.7 x 59.7 mm |
Dodatkowe informacje | Wbudowana 5-osiowa stabilizacja matrycy o wydajności 4.5 EV (tryb zdjęć)
Obsługiwane przestrzenie kolorów: sRGB, AdobeRGB Polskie menu Technologia Triluminos Colour. |
Oceny użytkowników |