Fujifilm X-A2 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Zdjęcia w formacie JPEG mogą być zapisywane w jednym z dwóch stopni kompresji odpowiadających dwóm poziomom jakości obrazu: dobrej (FINE) oraz zwykłej (NORMAL). Dostępne są trzy proporcje oraz trzy rozmiary obrazu, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:
- proporcje obrazu 3:2:
- Duży (L) – 4896×3264 pikseli,
- Średni (M) – 3456×2304 pikseli,
- Mały (S) – 2496×1664 pikseli,
- proporcje obrazu 16:9:
- Duży (L) – 4896×2760 pikseli,
- Średni (M) – 3456×1944 pikseli,
- Mały (S) – 2496×1408 pikseli,
- proporcje obrazu 1:1:
- Duży (L) – 3264×3264 pikseli,
- Średni (M) – 2304×2304 pikseli,
- Mały (S) – 1664×1664 pikseli.
Jeżeli używany jest obiektyw z mocowaniem FUJIFILM X, to w przypadku zdjęć zapisywanych w formacie JPEG oprogramowanie aparatu koryguje dystorsję oraz winietowanie. Funkcji tej nie można wyłączyć. Jeżeli natomiast używany jest obiektyw z mocowaniem typu M, zamontowany z adapterem, to użytkownik ma możliwość wyboru stopnia korekcji albo jej wyłączenia.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy zdjęcia z Olympusa E-PL7 oraz Samsunga NX3000.
Przy niskich czułościach trudno dopatrzeć się różnic jakości zdjęć w proponowanym przez nas porównaniu. Samsung pokazuje jedynie przewagę wynikającą z większej liczby pikseli. Istotne różnice dostrzegamy przy najwyższych czułościach ISO 25600 i ISO 12800. Stawce przewodzi testowany Fujifilm X-A2, nieco słabiej wypada Olympus E-PL7, a Samsung NX 3000 odstaje już wyraźnie.
Wyostrzanie
W Fujifilm X-A2 regulacja wyostrzania zdjęć JPEG odbywa się w pięciostopniowej skali oznaczonej liczbami z zakresu od −2 do +2, ze skokiem jednostkowym. Jak mocno działa wyostrzanie można przekonać się na podstawie poniższej tabelki, w której przedstawiamy wyniki tego procesu dla ustawień skrajnych i ustawienia środkowego.
Fujifilm X-A2, ISO 200 | ||
wyostrzenie −2 | ||
wyostrzenie 0 | ||
wyostrzenie +2 |
Kolejne położenia na skali wyostrzania w X-A2 oznaczają zakres od stopnia średniego do bardzo wysokiego. Jeżeli zdjęcia zapisywane są jedynie w formacie JPEG, to nie ma możliwości uzyskania ich w postaci niewyostrzonej, a nawet mało wyostrzonej.
Symulacja filmu
Jedną z cech charakterystycznych dla aparatów ze stajni Fujifilm jest możliwość wyboru charakterystyki obrazu zapisywanego w formacie JPEG przypominającej zachowanie wybranych typów klisz fotograficznych tego producenta. W menu fotografowania odnajdujemy funkcję „Symulacja filmu”, która w przypadku X-A2 daje następujący wybór:
- Provia – standardowa, naturalna reprodukcja kolorów (opcja, której aparat używa do generowania standardowych plików JPEG),
- Velvia – podbity kontrast i bardziej nasycone kolory,
- Astia – spokojne, stonowane i mniej nasycone kolory,
- Classic Chrome – zmiękczone barwy i zwiększony kontrast obszarów zacienionych,
- Czarno-biały,
- Sepia.
W porównaniu do poprzednika w X-A2 znajdujemy o jeden typ filmu więcej – Classic Chrome. Przykładowe efekty działania poszczególnych ustawień przedstawiamy na poniższych przykładach.
Provia |
Velvia |
Astia |
Classic Chrome |
Czarno-biały |
Sepia |
Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego
Fujifilm X-A2 oferuje użytkownikom funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu fotografowania pod pozycją „Zakres dynamiczny” odnajdziemy cztery opcje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się dostępne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 400 i ISO 800. Dostępna jest także funkcja bracketingu z wykorzystaniem dostępnych ustawień zakresu dynamicznego.
Poniżej prezentujemy zdjęcia przykładowe z różnym poziomem zakresu dynamicznego. Trudno nam doszukać się istotnych różnic, które mogłyby kojarzyć się z dynamiką obrazu.
DR 100% |
DR 200% |
DR 400% |
Filtry zaawansowane
Aparat X-A2 ma taki sam zestaw kilkunastu cyfrowych filtrów zaawansowanych, co poprzednik. Aby z nich skorzystać, należy ustawić pokrętło trybów aparatu na pozycji ADV i wybrać interesujący nas efekt. Ich lista przedstawia się następująco:
- aparat zabawkowy,
- miniatura,
- kolor pop,
- wysoka tonacja,
- niska tonacja,
- dynamiczna tonacja,
- obraz miękki,
- kolor częściowy:
- czerwony,
- pomarańczowy,
- żółty,
- zielony,
- niebieski,
- fioletowy.
Przykłady efektów działania poszczególnych filtrów przedstawiamy poniżej.