Fujifilm X-A2 - test aparatu
8. Zakres i dynamika tonalna
Zakres tonalny
Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.
Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.
Z wykresu przedstawionego powyżej możemy odczytać, że dla czułości ISO 200 liczba tonów dochodzi do 310, czyli daje prawie 8.3-bitowy zapis danych. To bardzo dobry wynik, który daje wizualnie gładkie przejścia tonalne, bez widocznej posteryzacji. Zwiększanie czułości ISO powoduje powolną degradację zakresu tonalnego. Przy najwyższej czułości zakres tonalny to około 70 przejść tonalnych (6.1 bitów).
Porównanie zakresu tonalnego X-A2 z wynikiem uzyskanym dla X-A1 pokazuje zaskakująco dużą przewagę nowego modelu nad poprzednikiem.
Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.
ISO | Tablica Stoufer T4110 |
100 | |
200 | |
400 | |
800 | |
1600 | |
3200 | |
6400 | |
12800 | |
25600 |
Dynamika tonalna
Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.
Spadek dynamiki tonalnej przy przechodzeniu do coraz wyższych czułości jest stosunkowo mały, przez co cały przebieg wykresu dynamiki tonalnej uzyskany dla matrycy zastosowanej w X-A2 jest bardzo wysoki. Tutaj aparat możemy więc tylko chwalić. Jego wynik jest bardzo zbliżony do uzyskanego przez poprzedni model X-A1.
Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowanie na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu:
Zero na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR = 10, 4, 2 i 1. Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB dla ISO 1600, widzimy, że dynamika sięga wartości około 8.5 EV.
Powyższe wyniki pokazują bardzo dobrą pracę zastosowanej matrycy Fujifilm pod względem zakresu tonalnego. Wynik uzyskany przez X-A2 jest zbliżony do tego co pokazał X-A1.
W rozdziale omawiającym zakres tonalny pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy chcemy rozjaśnić je lub przyciemnić. Zdjęcia wykonaliśmy przy czułości ISO 200 i przysłonie f/22 oraz ISO 1600 i f/16. Czasy otwarcia migawki w tych dwóch przypadkach wynosiły odpowiednio 30 i 2 s. Następnie zdjęcia wywołaliśmy jako 48-bitowe TIFF-y za pomocą programu dcraw i w Lightroomie rozjaśniliśmy o +4 EV oraz przyciemniliśmy o −4 EV, po czym zapisaliśmy jako zdjęcia 24-bitowe. Porównania dokonujemy z analogicznymi zdjęciami wykonanymi w tym samym czasie aparatem Fujifilm X-E1.
ISO 200 | ||
0 EV | +4 EV | |
X-A1 | ||
X-E1 | ||
ISO 1600 | ||
X-A1 | ||
X-E1 |
Wyniki rozjaśniania zdjęć z X-A2 są praktycznie takie same jak zdjęć z X-E1.
Efekt przyciemniania jasnych partii obrazu wygląda bardzo podobnie w przypadku obu aparatów, zarówno przy ISO 200, jak i ISO 1600.
ISO 200 | ||
0 EV | −4 EV | |
X-A1 | ||
X-E1 | ||
ISO 1600 | ||
X-A1 | ||
X-E1 |