Pentax 645Z - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (od 4000 do 8000 K),
- Wielokr. automatyczny,
- Światło dzienne (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Zachmurzenie (6000 K),
- Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
- Światło żarowe (2850 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 wzorce),
- Ustawienie ręczne w stopniach Kelvina (od 2500 K do 10000 K) lub w miredach (3 ustawienia do zapamiętania).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.85 | 97.55 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.27 | 100.7 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.45 | 92.55 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.58 | 94.66 |
3000K | Auto (lekka korekcja) | 20.8 | 123 |
3000K | Auto (silna korekcja) | 19.8 | 118.8 |
3000K | Żarówki | 11.7 | 94.78 |
3000K | 3000K | 7.98 | 94.37 |
5500K | Auto | 5 | 103.3 |
5500K | 5500K | 12 | 106.4 |
Z wyjątkiem światła żarowego, automatyka balansu bieli radzi sobie bardzo dobrze. Błędy kolorów są niskie, a nasycenie niewiele odbiegające od wzorcowego. Przy oświetleniu żarówkami obserwujemy wyraźnie ciepłe zabarwienie zdjęć testowych i wysoki błąd dC. Opcja „silnej korekcji” na niewiele się zdała w tym przypadku. Pozostaje zatem użyć odpowiedniego wzorca lub samodzielnie ustawić wartość temperatury barwowej.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.