Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Pentax 645Z - test aparatu

27 maja 2015
Szymon Starczewski Komentarze: 83

8. Zakres i dynamika tonalna

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.


----- R E K L A M A -----

Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna

Z wykresu przedstawionego powyżej możemy odczytać, że dla najniższej czułości liczba tonów wynosi 380, czyli otrzymujemy 8.6-bitowy zapis danych. To świetny wyniki zapewniający naprawdę dobre oddanie przejść tonalnych. Podobny rezultat zanotowaliśmy w teście Sony A7R, natomiast w przypadku Nikona D810 było to aż 588 tonów (9.2 bita dla ISO 64). Dalsze zwiększanie czułości ISO w 645Z powoduje równomierną degradację zakresu tonalnego aż do wartości 3.8 bita dla ISO 204800. Daje to nam około 14 przejść tonalnych.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Klinięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
200
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
400
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
800
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
1600
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
3200
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
6400
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
12800
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
25600
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
51200
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
102400
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
204800
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 100 testowany aparat osiągnął 8.7 EV, co można uznać za bardzo dobry wynik. Znacznie lepiej wypadł natomiast Nikon D810, notując aż 10.2 EV dla ISO 64. W przypadku Sony A7R zarejestrowaliśmy „tylko” 8.3 EV, należy jednak przypomnieć, że w tym bezlusterkowcu producent stosuje 12-bitowe przetwarzania danych. Także dla pozostałych kryteriów Nikon radzi sobie nieco lepiej od Pentaksa. Dla SNR=1 (czyli niskiej jakości) i ISO 32, 64 i 100 wykorzystuje on praktycznie cały zakres pracy przetwornika ADC, czego w 645Z nie uświadczymy. Przewagę testowanego średnioformatowca widać dopiero na bardzo wysokich ISO. Przykładowo, dla ISO 25600 w D810 mamy dynamikę na poziomie 1 EV, podczas gdy w 645Z dwukrotnie więcej.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika przekracza 8 EV.

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonujemy przy czułości ISO 100 i 1600, przysłonie f/16 i czasach odpowiednio 30 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna

100 ISO
0 EV
+4 EV
645Z
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
D3x
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
645Z
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
D3x
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna

Przy rozjaśnianiu ciemnych partii zdjęcia dla ISO 100 ilość odzyskanych szczegółów obrazu jest w przypadku 645Z na dobrym poziomie. Przewagi nad pełną klatką pod tym względem jednak nie zauważamy. Przy ISO 1600 testowanego Pentaksa można wskazać jako zwycięzcę, bowiem w jego przypadku szum uwydatnił się w mniejszym stopniu niż w Nikonie D3x.

Przyciemnianie jasnych partii obrazu daje porównywalne efekty w obu aparatach. Widoczne różnice są głównie spowodowane różnym poziomem jasności oryginalnych zdjęć, mimo wykonywania ich w tym samym czasie i przy tych samych parametrach ekspozycji.

100 ISO
0 EV
−4 EV
645Z
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
D3x
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
645Z
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna
D3x
Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna Pentax 645Z - Zakres i dynamika tonalna