Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.
Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.
Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.
Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.
No cóż, chyba pozostawia jakiś niedosyt... W przeciwieństwie do K-1, który prezentuje się bardzo solidnie. Chyba sprzedam moje X-T1 i pare Fujinonów które przez parę lat uzbierałem i skoczę do stajni Pentaxa.
Czyli brak postepu? Nizsza dynamika, marginalnie wyzsza rozdzielczosc, stary EVF, rozmiar i wyglad cegly i do tego brak sensownego uchwytu (tu taki wysmiewany przez prfdziwych fotografow Samsung NX swietnie lezy w dloni nawet z duzymi obiektywami)... jedynym powodem przesiadki z poprzedniej generacji np. x-t1 jest marketing.
Z pewnością kolejne aktualizacje poprawia niektóre aspekty-być może jak to miało miejsce wcześniej nawet diametralnie. Co do ceny to szybko spadnie. Taka polityka Fuji pozycjonowania wysoko linii X. @ Snufkin Jakie wpadki?
@eliszipak: Słabsze DR, jakieś cuda z Rawami, współpraca z urządzeniem mobilnym, do tego nieruchomy i bezdotykowy ekran. Nawet jakiejś prymitywnej lampy poskąpili.
Fuji to ślepa gałąź ewolucji którą wspierają jedynie optyczni i pare( może nawet małe dziesiąt) tyś starszych fotografów którzy lubią retro klimaty Nie jest to system zły z natury ( tak jak neandertalczyk niekoniecnzie był głupszy od homo "sapiens" ) tyle że jak widać słabo z rozmnażaniem ( dobrych pomysłów) więc podobnie jak tamten zostanie wytępiony ...
@snufkin Chyba nie rozumiesz filozofii tej linii. Leica ma , a właściwie nie ma żadnych takich ficzerów, a znajduje nabywców, na dodatek za kilkukrotnie wyższą cenę. Co do DR i Rawów warto to jeszcze porównać z innymi
@focjusz Co w takim razie polecasz do 10 tys zł? Mam tyle do wydania na zakup wraz z obiektywem. Myślałem nad X-T1 + 16-55 oraz 56 1.2 ale wciąż wiele osób odradza Fuji przez co nie mogę się zdecydować na zakup aparatu na lata. Nie jestem profesjonalistą ale też nie amatorem i fotografia to moja pasja. Chcę się przesiąść na coś innego z D90.
Ale brak wbudowanej lampy w profesjonalnym aparacie to nie potknięcie. Postawili na trwałość to i monitor się nie giba. Te wszystkie bajery masz w lini X-T1, a wkrótce pewnie więcej X-T2.
Dla mnie podwójne zaskoczenie: 1. Pozytywne: nie spodziewałem się testu tak szybko - brawo dla Optycznych :) 2. Negatywne: nowa matryca miała być genialna, a tu nie tylko nie ma rewolucji, ale jeszcze są pewne problemy.
Sam aparat mnie mniej interesuje, ale Fuji kibicuję od dłuższego czasu. Niestety mój wniosek jest taki: fuji miało najlepszą matrycę APS-C. Teraz może się to zmienić.
@focjusz, wybacz, ale wydaje mi się że jesteś już na tyle dojrzały, aby nie ferować wyroków o "jedynej słusznej linii". Różne jedynie słuszne linie były, były też różne niesłuszne, a po czasie się okazywało, ze jednak były tymi słusznymi. Dopóki jest zainteresowanie takowymi Fuji, to jakie to ma znaczenie czy linia jest słuszna czy nie?
chyba jednak większe wyczekiwanie jest na X-T2. A z zaprezentowanych przez Fuji w styczniu nowości bardziej czekam na test Fujinona XF 100-400. Jakoś wkrótce ? :)
Po raz kolejny po lekturze testu aparatu na Optycznych łapię się na tym, że nie wiem, co poeta miał na myśli. W kontekście wszystkich wymienionych rozczarowań (związanych głównie z osiągami matrycy) chciałbym usłyszeć przynajmniej jakieś w miarę spójne uzasadnienie, dlaczego aparat za tak ciężką kasę i otrzymuje wyróżnienie "Wybór Redakcji".
Ja nie twierdzę, że autorzy testu nie mieli prawa do takiego osądu. Ale po przeczytaniu tych wszystkich uwag - co tu dużo mówić, wylewających kubeł zimnej wody na głowy tych, którzy oczekiwali zdecydowanie lepszej jakości obrazu - i ujrzeniu na koniec tego znaku jakości myślałem, że spadnę z krzesła.
22 lutego 2016, 22:42
,,chyba jednak większe wyczekiwanie jest na X-T2''
Oj tak! X-Pro są niszowe, dla mnie flagowcem jest X-T1, ciekawe jak Fuji oficjalnie je pozycjonuje (nie wiem tego).
Fazowy AF było widać też w darkach E-M1, choć tam obyło się bez plam, od czegoś grzejącego pewnie.
@mkol - oczywiście że było to nieco prowokacyjne. Jednak 5 lat to w obecnych czasach aby zawojować rynek lub wbrew przeciwnie roztrwonić potencjał ( jaki miał iewątpliwie X1-Pro ) Widać chyba wyraźnie że Fuji rynku nie zawojowało i to nie tylko u nas ale na bogatszych rynkach, Za robił to Sony - te po niezłym początku z NEXami przez chwilę buksowało w miejscu a potem śmiało weszło w 36mm co teraz pozwala im windować ceny do co najmniej tak wysoko jak Canon a czasem nawet wyżej. Fuji nie musiało robić tego samego ale zostając w ASP-C trzeba było dostarczyć najlepsze obiektywy ( a te są tylko dobre rzadko bardzo dobre ). Wypadało by też po roku 2015 mieć przynajmniej niezłe video.
@jou - nie czuję się ekspertem od doradzania ale jeśli nie zarabiasz na foto to jest wiele sposobów na dobre wydanie tych 10k ;) Jak masz jakieś sensowne Nikkory to możesz poczekać na D500 a jak nie to szerokie spektrum. Pentax K-1 może być ciekawym wyborem na parę lat ( choć raczej nie dłużej niż D90 ;) , Lub lepiej K-3, D7200, OMD-M10, G7/GX8 w każdy wypadku zostaje full kasy na fajne obiektywy Zresztą ja bym wybrał zapewne jakąś używkę - jak nie martwi cie niszowość to może NX500 :)
Bierz Fuji. Focjusz, a moje zdanie jest, że Fuji ma obiektywy bardzo dobre i wybitne. Kilka posiadam, lub posiadałem osobiście. System ma wiele zalet i się rozwija. Oczywiście, że ma wady, jak każdy system. Poza tym fuji się kupuje na częstych promocjach wtedy jest taniej. Normalnie to ostro przeginają z cenami.
Podsumowując: Karykaturalny aparacik, rozmiar i wygląd cegły jak to ktoś słusznie zauważył, brak sensownego uchwytu, słaby AF w dynamiczniejszych scenach, brak lampy błyskowej, nie nadaje się do filmowania w dodatku w astronomicznej cenie. Ale wyróżnienie optycznych jest, w końcu nie od dziś wiadomo, że Fuji jest tu delikatnie mówiąc lubiane. Trzeba jednak pochwalić marketing Fuji. W końcu zrobienie i sprzedanie super drogiego aparatu którego główną wyróżniającą się na tle konkurencji "zaletą" jest retro wygląd (dla mnie to oczywiście wada) to spory sukces. Przypuszczam, że takie sprzęty kupują głównie snoby albo fanatycy marki, dla których sama twórczość fotograficzna to raczej mało ważna kwestia ;)
@meliszipak wykaz się i pokaż tą swoją wiedzę. Zresztą z ocenami druid ( z którymi się zgadzam ) możesz ewentualnie polemizować Z twardymi faktami będzie ci trudniej link ale walcz :)
@meliszipak - ile jest tych wybitnych ? 2 ? są wybitniejsze niż Sigm Art itp ? i ile kosztują ?
@mkol - wybaczam :) tyle że mogę powiedzieć to samo o twoim zdaniu - a rozstrzygnięcie będzie dopiero za kilka lat. Więc tradycyjnie przyjmujesz zakład - o skrzynkę JB - że system Fuji za 5 lat będzie miał jeszcze mniejsze udziały w rynki niż dziś ? Nawet chętnie bym przegrał ( bo lubię niszowe systemy) - ale jakoś dziwnie jestem pewien że nie podejmniesz wyzwania :)
Cena aparatu z kosmosu - jak to Fuji.. Nie kupię bo XT-1 mi wystarcza w 110% na codzień. Całkowicie obiektywnie: mimo że jestem użytkownikiem Fuji, nie rozumiem dlaczego aparat dostał wybór redakcji. Za dużo wpadek, za mało przełomu, no i cena naprawdę nie zachęca (flagowiec flagowcem, ale trzeba czasem zejść na ziemię).. @Focjusz - ja wiem że nie możesz przetrawić, że gloryfikowane przez Ciebie sony dało ciała z nexowymi szkłami i użytkownicy tego systemu w apsc są olewani jeśli chodzi p fajną optykę, ale proszę, nie zadrość fujifilmowi, bo to co piszesz o ich obiektywach i ich przeciętnej jakości to jest po prostu fikcja lub nieznajomość tematu (o to drugie Cię nie podejrzewam). Rozumiem że może musisz tak pisać, ale proszę, rób to mniej nieudolnie..
@juh - za 10tys mozna brac Samsung nx1 (5tys nowy na allegro) do tego 16-50 f2-2.8 i 85mm 1.4. Niestety problem jest taki, ze Samsung NX to system ktory wlasnie przestal byc rozwijany. Ale (rowniez niestety) nie ma lepszego aparatu APS-C, zwlaszcza bezlusterkowca - masz swietna matryce o wysokiej orzdzielczosci, masz swietny AF, masz siwtne video 4k, masz ergonomiczny korpus (i eikran dotykowy co sie bardzo przydaje a czego nie ma sony ani fuji, bo nie umieja zrobic interfejsu) , a podane przeze mnien obiketywy sa naprawde bardzo bardzo dobre (mam, uzywam, chwale). Generalnie aparat na lata. ALe po latach nie bedzie jak sensownie sprzedac obiektywow, bo kto je kupi, jak nie bedzie nowych aparatow. Stad pomysl focjusza z NX500 tez ma spory sens.
A jak nie to, to faktycznie fuji x-t1 moze byc jakims wyborem, chociaz nie kupowalbym 56mm f1.2 jak mialby 16-55mm. Juz predziej dozbieralbym do 55-200, 50-140 lub 23 1.4. Niestety jakosc video slaba, AF taki sobie no i cala filozofia robienia zdjec w postaci pokretel i ustawien menu jest z epoki hieroglifow i pisma klinowego. W m4/3 bym nie wchodzil, matryca jest mala i tyle, kitem, niby dobrym 12-40 ciezko uzyskac jakies rozmycie. A na APS-C sie da i to calkiem niezle.
@Pabloo - nie fanbojuj, focjusz napisal ze sa w wiekszowsci dobre. Dobre to nie znaczy przecietne. A faktycznie wiekszosc jednak nie jest swietna, a praktycznie kazdy ma jakies konkretne wady (56 slaby kontrast, 35 slaby AF, 23 przecietna optyka, 16 mydlana, 14 dobra, 18 dobra tylko w centrum, 60 slimaczy AF, 90 bardzo dobra itp).
@komisarz_ryba: a teraz przeczytaj wszystkie swoje wypowiedzi o systemie śp. Samsunga i wypowiedz się o fanboystwie.. Jeśli ja jestem fanboyem, to Ty jesteś prezesem ich klubu ;) eot, i nie napinaj się tak :)
Chyba coś ci się poprzestawiało w główce bo obiektywy (a szczególnie uniwersalne zoomy) służą do uzyskiwania ostrości, a o tej z 12-40 wielu może tylko pomarzyć.
@komisarz_ryba "za 10tys mozna brac Samsung nx1 (5tys nowy na allegro) do tego 16-50 f2-2.8 i 85mm 1.4."
Opisywany zestaw kosztuje więcej niż 10 tys. zł. Ponadto polecanie systemu, z którego wycofał się jego producent zakrawa na kpinę. I ty coś wspominałeś o fanbojstwie? Trzeba by mieć coś z banią, żeby teraz władować ponad 10 tys. zł aby wejść w system, który właśnie został porzucony.
mate: "Trzeba by mieć coś z banią, żeby teraz władować ponad 10 tys. zł aby wejść w system, który właśnie został porzucony." Celnie. Z banią aby być na bani. :)
23 lutego 2016, 10:11
@komisarz_ryba "za 10tys mozna brac Samsung nx1 (5tys nowy na allegro)" "Nowy" - z jednodniowych targów IT (jak zweryfikować ile takich imprez zwiedził?) w Berlinie. Rarytas jakich mało, tylko 2 tys. osób się nim bawiło. :)
@komisarz_ryba "filozofia robienia zdjec w postaci pokretel i ustawien menu jest z epoki hieroglifow i pisma klinowego" Dla osób, których pierwszym aparatem była cyfrówka otrzymana na komunię.
"Do darków można mieć zastrzeżenia (...)" - serio ? Moim zdaniem to tragedia, w żadnym innym modelu Fuji tego nie ma. Do tego jeszcze DR słabszy niż w starszej wersji matrycy.
Nie ukrywam, że jestem nieco zawiedziony wynikami, o ile samo oddanie szczegółów i szum wyglądają bardzo fajnie, AF napisaliście, że działa też ok, to reszta wydaje się taka.. przeciętna ?
Darki wyglądaja tak, że od razu bym pędził z nim do serwisu. Mam nadzieję, że bez tej plamy światła z lewej strony PDAF też nie będą tak widoczne (podobnie jak w X-T1), możecie to jakoś skonsultować z serwisem i sprawdzić po wyeliminowaniu wady?
Cały test oczywiście jak zwykle rewelacja, jeśli miałbym się do czegoś przyczepić to test celności AF z 35 f/1.4, o którym sami napisaliście, że pudłuje w 14% przypadków. Są znacznie nowocześniejsze szkła w tym systemie.
@mate - wcale nie trzeba miec czegoś z banią. NX1 jest faktycznie drogawy ( nie bez powodu !) ale jesli ktoś chce sprzęt na 5-6 lat to nie ma znaczenia czy będzie to Samsung czy Canon - i tak ża używkę weźmnie śmieszne pieniądze ( a brak 4k za 5 lat będzie traktowany jak gorzej niż brak FHD obecnie) Cena odsprzedaży ma znaczenie w firmie kiedy masz amortyzację i musisz się pozbyć sprzętu szybciej.
@Pabloo i reszta - proponowanie Samsunga obecie to nie jest fanbojstwo bo ciężko być fanbojem trupa. Ale nawet z trupa niektórzy potrafią wyciągnać sporo substancji odżywczych ;) i obecnie kupno NX zwłaszcza w zestawie z ciekawymi obiektywami może być najlepszą ( cena/wartość dodana) opcją z możliwych. A piszemy o tym tutaj dla kontrastu bo ten Fujik to jest jedna z najgorszych opcji w tej kategorii. Smutne ale prawdziwe ...
Abstrahując od ewidentnej wady fabrycznej z nagrzewaniem lewej strony sensora, to darki wyglądają bardzo brzydko, szum przypomina niemal to co się dzieje z matrycą gx7 podczas dłuższych czasów. Natomiast szumy na wysokich czułościach, to ścisły top aps-c. Zobserwacji scenek na Dpreview i wołaniu lightroomem, ta matryca szumi mniej, niż d7200, Nx1 i- co ciekawe A7. Interesujące jest również, że czasy naświetlania przy tej samej przysłonie i iso w exifach nie odbiega od konkurencji.
Kilka rozwiązań jest świetnych - przeniesienie przycisków na prawą stronę, podwójne kółko iso/czas i joystick. W przeciwieństwie do X-pro1 dwójka leży w zasięgu moich zainteresowań. AF w bezpośrednim porównaniu z X-T1 i XE2s zdecydowanie szybszy.
23 lutego 2016, 18:55
@juh
Jeżeli 10tyś nie będzie dla ciebie wielkim wyrzeczeniem, to śmiało możesz wejść w Fuji. Przy takiej sumie, jakikolwiek system wybierzesz będziesz zadowolony z jakości zdjęć.
Posiadam X-T1 i 5 obiektywów: 8mm, 27mm, 35mm, 56mm oraz kitowy 18-55. Do szczęścia brakuje mi tylko 90mm.
Dlaczego powinieneś kupić Fuji: - Bardzo dobra jakość plików jpg i świetne symulacje filmów (obróbka RAWów mnie nudzi i rzadko udaje mi się osiągnąć efekt lepszy niż jpg z puszki) - Wygląd aparatu i jakość obudowy. Ręcznie składany w Japonii. - Kaizen - pomimo że aparat ma już ponad 2 lata, wciąż jest wspierany przez producenta. A nowe wersje oprogramowania nie ograniczają się do poprawek błędów, lecz wprowadzają całkiem nowe funkcje i usprawnienia. X-T1 z pierwszym oprogramowaniem i najnowszym 4.30 to zupełnie inne aparaty. - Mały i poręczny z obiektywami stało-ogniskowymi. Aparat idealny w podróży. - Jakość obiektywów i ich obrazów jest więcej niż wystarczająca dla zaawansowanego amatora. - Uwielbiam sposób obsługi aparatu za pomocą pokręteł i pierścieni. Rozumiem że inni mogą mieć odmienne zdanie na temat takiej ergonomii. Mając w ręku Fuji czuje się że się robi zdjęcia a nie że programuje komputer.
Kiedy nie powinieneś kupować Fuji: - Jeżeli jest to dla ciebie znaczny wydatek i wiąże się z poważnymi wyrzeczeniami. Z tym systemem jest trochę jak z zegarkami - możesz kupić Casio, a możesz droższy. Oba będą mierzyć czas równie dokładnie. - Jeżeli nie ma znaczenia dla ciebie wygląd aparatu - Jeżeli interesują cię tylko parametry techniczne - Jeżeli nie leży ci ergonomia w Fuji - Jeżeli chcesz fotografować sport, albo korzystać z obiektywów powyżej 90mm - Jeżeli lubisz siedzieć godzinami i bawić się RAWami, bo wsparcie dla matryc Fuji jest słabsze niż dla aparatów z tradycyjną matrycą.
Podsumowując: Uwielbiam mój aparat i ma dla mnie drugorzędne znaczenie jakie ma 'darki'. Wyznaję zasadę że fotografowanie ma przede wszystkim dawać radość i zadowolenie z końcowych rezultatów.
Jeżeli masz możliwość to przed kupnem wypożycz ten aparat i sprawdź czy ci 'leży' taki system i sposób obsługi.
"- Jeżeli lubisz siedzieć godzinami i bawić się RAWami, bo wsparcie dla matryc Fuji jest słabsze niż dla aparatów z tradycyjną matrycą." Dwie najlepsze ku temu aplikacje radzą sobie z plikami RAF bardzo dobrze (LR i C1), RT radzi sobie lepiej, niż dołączony do aparatu SilkyPix.
W części "kiedy nie powinieneś" dodałbym jeszcze - Jeżeli na dłużej oddalasz się od źródeł zasilania.
@mate - zrob mi przysluge i nie komentuj moich postwo, a ja zignoruje twoje. nie dosc ze jestes dosc czesto chamski, to jeszcze dotknal cie analfabetyzm. Wyranie napisalem w swoim poscie ze samsung sie wycofuje i ze nie bedzie jak odsprzedac speztu. a ty sie za przeproszeniem wpie....lasz z glupkowatymi komentarzami. naprzykrzaj sie komus innemu.
@Pabloo - jestes kolejnym lolkiem czy jednak moasz cos do powiedzenia poz atakiem personalnym? Sproboj, pierwszego wrazenia nie zrobisz juz dobrego, ale dam ci jeszcze szanse.
@janek_wu - moze i tak, chociaz moj pierwszy aparat, z ktorego nei za bardzo umialem korzystac, byla ruska lustrzanka kiev. I bardzo cenie sobie postep w tej dziedzinie, jak i w innych. jezeli sadzisz, ze archaiczny interfejs nobilituje uzytkowniak to naprawde jestes w bledzie.
@MarekR - z tym Kaizen to nie przesadzaj. Po prostu fuji wypiszcza aparaty w wersji beta. Bo jakiez to osiagniecie ze producent reklamuje X-T1 jako aparat z superautofocusem, a dopiero oprogramowanie w wersji 4.0 daja ledwo uzywalny AF-C? Ale ogolnie nie jestem fuji nieprzychylny, gdyby tylko robili aparat z sensownym interfejsem i ekranem dotykowym. Bo szkla i jakosc obrazka sa calkiem ok.
@komisarz - widzisz, ja staram się powstrzymać od emocji w komentowaniu i trzymać dystans, nawet kiedy oceniam coś, czego sam używam. Tobie nie wychodzi ani jedno, ani drugie.. przecież to Ty mnie wyzywasz od fanboyów i wyliczasz ludzi, którzy Ciebie krytykują (mających w niektórych przypadkach absolutną rację). Czy zrobiłem na Tobie takie, czy inne wrażenie, o to nie dbam - w końcu wrażenie które Ty robisz na innych użytkownikach pozostaje w wybitnej większości negatywne, a tym samym raczej nie predysponuje Ciebie do roli pierwszego oceniającego.. Nie będę się z Tobą spierał o jakość sprzętu i wyższości bezluster X od Y, bo znam Twoje racje i zdanie mam po części odmienne (choć nie zawsze, bo ogólnie uważałem Samsunga za ciekawy system, wart uwagi) Co do sterowania za pomocą pokręteł itp i menu i pierścieni.. Gdyby wszystkie sprzęty tego typu były takie same, to by było nudno. Fujifilm oferuje TAKIE rozwiązania, więc się wchodzi w system świadomie. To nie jest system dla wszystkich, ale odbiorców swoich ma. Przyszłość pokaże czy będą mieli coś więcej do zaoferowania. Na razie na moje potrzeby wystarcza aż nadto, bo ja jestem amatorem, robiącym zdjęcia dla radości. X-pro2 to aparat zdecydowanie przewartościowany i będę powtarzał, że to w dobie tańszych FF cena z czapy.. Ale do szkieł Fuji nie mam zastrzeżeń i większość ludzi nie ma, bo są świetne - i tyle. Wystarczy poczytać testy i fora..
Szybki pełny test. Podobnie jak @staytuned uważam, że matryca ma wadę fabryczną. Darki paskudne, szum gorzej niż xt1. Rozczarowanie matrycą. Ale z lektury "pierwszych wrażeń", przeglądania zdjęć na wspomnianym już dprev jak i dziesiątków linków z fujirumors muszę przyznać, że tak niedobrych wyników nie spotkałem. Być może to kwestia wołarki. Najlepsze rezultaty z matrycy poprzedniej generacji dają C1, ID na maca (od kwietnia ma być na Windowsa) lr słabiej. Ponieważ zdecydowałem się zamienić w końcu c40 z kilkoma słoikami na coś bardziej nowszego i praktycznego (lżejszego również) poświęciłem nieco czasu na znalezienie podpowiedzi. Na optycznych także. W najbliższym czasie xe2/2s z 18-55, 35/1.4 lub 2.0, rokinon 12, na jesieni 23/2 i 55-200. (23/1.4 jest genialnym szkłem wbrew opinii jednego z forumowiczów) X-pro 2 w perspektywie 2-3 lat, gdy potanieje i wyleczą choroby dziecięcego wieku niewykluczone, że nabędę. Gdybym nie zdecydował się na Fuji z powodów, o których wspomniałem wybrałbym lustro c6d i arty. Zastosowanie amatorskie z zacięciem.
@focjusz " wcale nie trzeba miec czegoś z banią. NX1 jest faktycznie drogawy ( nie bez powodu !) ale jesli ktoś chce sprzęt na 5-6 lat to nie ma znaczenia czy będzie to Samsung czy Canon"
Bzdura. Inwestycja w system to głównie szklarnia. Nie chodzi o to czy sam NX1 jest drogi czy nie (no może nie wyłącznie). Tylko w przypadku innych systemów z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że za kilka lat będzie można kupić nową puszkę do posiadanych szkieł. Co sobie kupisz za kilka lat do szkieł z bagnetem NX? Co będzie jak za 3 lata padnie ci puszka? Pozostanie wyprzedaż za bezcen, chyba, że ktoś w między czasie zrobi przelotkę z NX na E, to może jeszcze szkła da się uratować.
@mate - Czy potrafisz czytać ze zrozumieniem ?!? Kolega Jou ma jeszcze D90 ! ! ! Czy myślisz że szkła które wtedy do niego kupił mają ZNACZĄCY wpływ na wybór obecny ? A teraz szykuje się jeszcze większa zmiana !
Piszę więc wyraźnie a ty wydłuż sobie horyzont Większość właścicieli aparatów kupuje je raz i potem znów .Te twoje 3 lat się nie sprawdza w wypadkach jak powyższy czyli większości wypadków.
@MarekR - o to jest bardzo sensowna porada. Brakuje jednak podkreślenia jeszcze jednego braku systemu - słabego video. Może to nawet nabywcy nie przeszkadzać ale jeśli nie wybierze on ze świadomością tego braku to będą go wkurzać Cześkowie u cioci na imieninach porównując nawet do nowej komórki. Znam ten klimat ;)
@focjusz Skąd wiesz z jakich powodów "juh" chce zmienić system Nikona na bezlustrowy? Może zależy mu na gabarytach, może nowy system ma być tym docelowym? Dlaczego chcesz go skazywać na konieczność zmiany systemu w przyszłości i sporą utratę wartości na szkłach, jak coś mu się stanie z puszką? To ty wydłuż horyzont... albo włącz myślenie.
Co ciekawe to na kilku forach niektórzy twierdzą że zamiana Nikona D810 czy Canona 5D III na Fuji np X T 1 to bardzo dobre rozwiązanie , ze względu na jakość , dużą rozpiętość tonalną matrycy i jak wiadomo gabaryty . Według osób na forum Fuji to aparaty prawie bez wad i ze świetną szklarnią. Czy w ogóle jest sens porównywania pełnej klatki do APSC ? Raczej Fuji X Pro 2 nie wyróżnia się na czele konkurencji , wiec bardzo dobre oceny na kilku portalach uważam za bezzasadne , porównując jakość do ceny i te wpadki o których tutaj piszą .
24 lutego 2016, 12:44
@komisarz_ryba
Kaizen działa. Owszem w przypadku szybkości AF można nowy software traktować jako poprawki błędów, ale już np elektronicznej migawki nie było w początkowej specyfikacji. To samo dotyczy symulacji clasic chrome, oraz Tracking AF. Poza tym widać że Fuji słucha i czyta opinie użytkowników i wprowadza poprawki (szczególnie UI, klawisze fukcyjne)
Zobacz też X-E2. Fuji wypuściło X-E2s i jednocześnie dodało 90% wszystkich usprawnień do poprzedniego modelu. Inny producent po prostu wypuściłby kolejny model aparatu pozostawiając użytkowników poprzedniej wersji na lodzie.
Krytyka wysokiej ceny w komentarzach króluje. No ale panowie z drugiej strony dlaczego aparat z matrycą DX 24 MP porządnie wykonany miałby kosztować tyle samo co jakiś aparat z matrycą z komórki? Relacja musi być zachowana czyż nie? Jeżeli ceny mają iść w dół to po kolei zacząć trzeba od micro 4/3!
No a co do testu zajrzałem na moją ulubioną zakładkę : "Szumy i jakość obrazu w RAW" ot tak z ciekawości aby porównać osiągi tegoż cuda do mojego "martwego" NX30.
Porównuję więc cropy z X-Pro-2, Sony A 6k i z mojego szajsunga NX30 za niecałe 1000 PLN no i co widać? No tak około 1 EV a może więcej różnicy w naświetleniu przy tym samym ISO. Wnioskuję, że tam gdzie ten Fuj będzie na ISO 6400 to mój NX30 zadowoli się 3200 a może i niższą wartością.
Matryce Sony są chyba w jakiś sposób specyficzne...
BTW jestem po górskiej wycieczce - W trakcie zap..nia pod górę błogosławiłem lekkość "plastikowego" Szajsunga i z każdym metrem bliżej szczytu coraz bardziej a dodam, że miałem w torbie 5 obiektywów ! :) Wspaniały aparat za grosze.
@Chris62 NX30 z 18-55 startuje od 1800 zł (dzisiejsze ceny z allegro). Po drugie, jak sprzedasz obiektyw i Lr w ww. cenach, to wtedy można mówić, że korpus kosztował kogoś poniżej 1000 zł, inaczej to jest tylko zaklinanie rzeczywistości.
Rewelacyjny sprzęt! Miałem okazję dzisiaj nim robić zdjęcia i jestem pod wrażeniem. Ogólnie jakość zdjęć i solidność aparatów Fujifilm to jest coś pięknego. Przy X-Pro2, Nikon D500 może się schować. Oczywiście znajdą się tacy, co to będą pisać, że aparat nie ma uchylnego, czy dotykowego LCD, tak jakby to miało jakiekolwiek znaczenie. Prawdziwy fotograf patrzy na jakość zdjęć i samego sprzętu, a gadżeciarz patrzy na pierdoły i nikomu niepotrzebne funkcje. A no tak, Nikon D500 ma jeszcze 4K, tylko prawda jest taka, że nikt kto chce na poważnie zająć się filmami, nie będzie tego robił Nikonem. :)
Na ocenę dynamiki tonalnej mogła mieć wpływ wywoływarka RAW (dcraw nie ma jeszcze wsparcia dla X-Trans III), zaś problem poświaty w rogu sensora nie występuje w produkcyjnych modelach X-Pro2. Z korespondencji prowadzonej z Fuji wynika, że Optyczne mógł omyłkowo dostać do testowania model przedprodukcyjny.
X - Pro 2 to fantastyczny sprzęt, jak i pozostałe aparaty Fuji, są wyjątkowe, ale cieszy mnie, że Optyczne pisze bez owijania w bawełnę o wadach i zaletach. Nie tak jak większość stron internetowych na świecie, które głównie zajmują się wychwalaniem sprzętu, a swoje testy opierają na odczuciach. Fuji jest fantastyczne, ale marketing mają naprawdę świetny. Jak wprowadzili nowy słynny firmware do X-T1 który miał poprawić AF, to poważne strony internetowe pisały, że teraz wszystkie obiektywy prezentują nową jakość jeżeli chodzi o AF, który miał być niesamowicie szybki. Ja nie odczułem żadnej różnicy. No i po pierwszy zachwytach napędzanych przez Fuji zaczęto dopiero pisać prawdę, że w sumie wielkiego przyrostu prędkości nie ma. Tak sobie myślałem o tej nowej matrycy, że fizyki nie da się oszukać. Więcej megapikseli, to musi być spadek dynamiki. W tej matrycy nie ma jakiejś nowej technologii. Po pierwszych recenzjach zwątpiłem, bo wszyscy pisali w samych superlatywach, dopiero optyczni ich sprowadzili na ziemię. Nie mniej jednak Fuji to wyjątkowe aparaty i obiektywy dla nich porzuciłem pełną klatkę od Nikona :)
Wychodzi jedyny test, ktory obnaza slabe strony tego sprzetu i oczywiscie zaraz uazuje sie sprostowanie, ze to jakies przedprodukcyjne egzemplarze? Czyli ci wszyscy wczesniejsi zachwalacze mieli juz produkcyjne modele? Smiechu warte.
Przeciez wystarczy popatrzec na niektore zdjecia tych przekupionych zachwalaczy, zeby samemu stwierdzic ze dynamika w tym aparacie nie jest na najwyzszym poziomie.
A fujirumors chwali sie ze poazuje tez negatywne opinie, ale oczywiscie tylko po to zeby zaraz im zaprzeczyc i wszystko sprostowac.
Polemika z testem na fujirumors ciekawa, wyraźnie wskazuje na dcraw nieobsługującego RAF z III generacji matrycy i badanie egzemplarza przedprodukcyjnego. Sądzę, że koniecznym byłoby powtórzenie testu sprzętu po debiucie na rynku. Także z powodu bardzo odbiegającego od od innych testów wyniku. Pro-2 to jednak ważny, choć dla niszowej klienteli produkt.
Faktycznie, świat oplata niewidzialna sieć Fuji, które przekupuje recenzentów na portalach fotograficznych, a za pomocą zbrojnego ramienia w postaci fujirumors prostuje negatywne recenzje swojego sprzętu...
Jeżeli okaże się, że uaktualniona wersja dcraw da inny wynik dynamiki tonalnej (niezależnie od tego w którą stronę) to Optyczni mogą uaktualnić recenzję.
DPReview szacują dynamikę X-Pro2 na zbliżoną do Samsunga NX1: link
@hijax_pl
Dlatego napisałem "mogła mieć wpływ", a nie "miała" :) Masz rację co do zasady działania dcraw, pytanie, czy specyficzny sposób konstrukcji matryc Fuji (nie są to matryce bayerowskie) ma wpływ na odczyt. Dane, które są wydobywane przez program mogą być inaczej zapisywane przez X-Trans III niż przez standardowe matryce.
Na szczęście tak nie jest, z dcraw do tiffa przelatują dane bez żadnej modyfikacji, czyli oprócz demozaikowania brakuje też m.in. korekcji kolorów. Zbawienny przykład użycia opcji -T -E -4 .
To zachowanie dcraw jest akurat potężnym plusem, bo można postawić tezę, że widzimy dane "wprost" z przetworników ADC.
A ten specyficzny sposób konstrukcji matrycy to jedynie inne rozłożenie filtrów kolorów podstawowych. Co nota bene ładnie widać jak się przeprocesuje RAFa dcrawem z kombinacją parametrów jak powyżej.
Fuji nie musi zakladac zadnej "sieci". Sprzedawczycy zachwalajacy roznego rodzaju sprzet w internecie zakladaja ja sobie sami na leb. Niektorzy zrobia wszystko dla darmowej czapeczki, inni z wdziecznosci, bo zostali "wybrani" i otrzymali jako pierwsi sprzet do testow. Sa tez konszachty reklamowe i inne powiazania w tle. Reszta chce sie przypodobac, bo poprostu liczy na jakies korzysci w przyszlosci. Oczywiscie jest tez duzo przydupasow, ktorym milosc do ulubionej firmy nie pozwala dostrzec zadnych wad. Powodow jest wiele. Tak zreszta dziala dzisiaj kazda branza. Wszystko jest wspaniale, zanim ukaze sie w rekach klienta. Pozniej o dziwo wychodza "updaty" i modyfikacje, bo okazuje sie, ze te perfekcyjne produkty jednak maja jakies wady.
@Chris62 NX30 z 18-55 startuje od 1800 zł (dzisiejsze ceny z allegro). Po drugie, jak sprzedasz obiektyw i Lr w ww. cenach, to wtedy można mówić, że korpus kosztował kogoś poniżej 1000 zł, inaczej to jest tylko zaklinanie rzeczywistości. ============== O!? czyżby mój martwy sprzęt podrożał od ostatniej wiosny? No to mnie raczej nie smuci:) Kwestia sprzedaży kita i LR nie wchodzi w grę bo są mi potrzebne. Przy wycenie korpusu jednak trzeba ich wartość uwzględnić. Jeżeli potrzebujesz akurat legalnej wersji LR to masz dodatkowy wydatek -prawda? Nie chce mi się kłócić o te parę stówek gdyż najnowszy sprzęt jak ten Fuji kosztuje kilka tysięcy więcej. Za różnicę mam złoma 50-150/F2,8...a przecież do Fuji złom 50-140 też nie tani... Mamy więc kolejny bardzo drogi sprzęt w kategorii bezlusterkowców. Jak tak dalej pójdzie to raczej spadnie ich sprzedaż Gdyby Canon 80D miał 4K to pewnie by "przykosił" te najnowsze zapędy cenowe Fuji, Sony, Olympusa i Panasonica. Dobrze, że nie musze teraz niczego nowego kupować - po prostu to nieodpowiedni moment.
Pierwsza sprawa to, jeżeli producent dcraw mówi, że nie wspiera tego systemu to jaki ma sens testowanie na nim tego aparatu. To tak, jakby chciało się założyć opony 17'' na felgi 16''. Absurd.
Dla tych, którzy się burzą na dynamikę - poklikajcie w porównywarce na powyższej stronie jak się zachowuje Xpro2 przy kręceniu w górę i w dół.
Kazdy aparat szumi. Pytanie tylko JAK szumi?
Aparaty to urządzenia do tworzenia dzieł wizualnych. Mają ładnie odwzorowywać kolory, ostrości, nadawać plastykę scenie itd.
Gdy poklikacie w powyższą stronę to zobaczycie, że Fuji zachowuje kolor, ostrość i detale, inne marki zarzucają szum RGB, artefakty jak z władcy pierścieni. Przy Canonach czerń jest niebieskawa, przy Sony, zielonkawa, co to ma być w ogole?! Fuji ma ładny, przyjemny monochormatyczny szum, który kojarzy się z ziarnem. Bo to jest narzędzie do pracy twórczej, a nie do dywagacji nad istnieniem absolutu.
Jestem prawie pewien i liczę na to, że Fuji nie odstawi akcji z glowingiem i poprawi ten problem. Co do darków 99.9% i pkt AF - 99.99999999% nigdy nie odczuje tego problemu, bo by musiało pojechac na test do Optyczne.pl
Pytanie do redakcji: jak to możliwe, że na natywnej czułości ISO 200 aparat ma DR na poziomie 8,4 EV, a na czułości ISO 100, która uzyskiwana jest programowo i która powinna mieć mniejszy DR (wszak tracimy dużo informacji w światłach, bo jest to tylko ISO 200 prześwietlone o jedną działkę), DR jest wyższy - ok. 9 EV? Nie kumam tego...
Na wykresie dynamiki widać, że ISO 100 jest programowe, co nie powinno dziwić. Ale na wykresie SNR widać, jak umiejętnie programiści podeszli do tematu. Ten sam poziom szumu przetwarzania, lekko zmodyfikowane wzmocnienie i zagwarantowanie, że mamy zapas na przetworniku. A zapas jest, bo Fuji znane jest z tego, że pomiędzy RAW a JPEG jest spory dystans jeśli chodzi o luminancję, około 1-2 EV.
W innych aparatach, gdzie takiego zapasu nie ma, to najniższe ISO dostaje rykoszetem i faktycznie wartość zakresu tonalnego, a nieraz i dynamiki jest gorsza.
@Chris62 - wczoraj nabylem Samsunga 50-150 w niemczech przez internet. Troche sie wahalem, bo jednak ceny az tak nie spadly a wyszlo ok 4k pln z przesylka, ale niech strace... Natomiast nie podoba mi sie podjescie naszych sklepikarzy, jak widze 5400 na allegro za egzemplarze powystawowe to zastanawiam sie, czemu ktos tak na sile stara sie zarobic. W tej cenie raczej im nie zejdzie. Teraz kolej na NX1 tak za ok 4k jezeli sie uda i NX500 na backup i mam spokoj na jakis czas. Zastanawialem sie czy nie sprzedac calego systemu, ale nie za bardzo jest co kupic Sony niby wypuszcza a6300 z super AF i dobrym 4k ale szkiel brak... coz, poczekamy, zobaczymy, w miedyczasie bede eksploatowal co mam.
@Pabloo - otoz ja tez robie zdjecia bo lubie, i dlatego lubie tez wynalazki ktore mi to ulatwiaja np. sprawny AF, nowoczesny interfejs, ekran dotykowy. Nahcetniej bym mial aparat ktory sam idealnie dobiera parametry i domysla sie gdzie chce ustawic ostrosc, a ja skupilbym sie tylko na kadrowaniu i wyborze momentu wyzwolenia migawki. Caly proces ustawiania kolek i bawienia sie joystickiem mnie nie intersuje. Fuji mogloby wyjsc z druga linia korpusow i odbic rynek od sony, ale jak tam sobie chca. Beda siedzieli w swojej niszy az padna, a padna najpoznij po tym jak Na rynek na powaznie wejda canon z nikonem.
@MarekR - jak tam uwazasz. Na tej samej zasadzie Kazen dziala u Olka. Natomiast dla mnie Kaizen jest wtedy kiedy dostajemy cos czego nie bylo, albo cos co bylo i dzialalo, a teraz bedzie dzialac znacznie lepiej. Natomiast nie wtedy, kiedy AF tracking nie dziala wcale a po poprawce mamy 30% skutecznosci (test tony northrup na youtube, v4.0). Symulacje filmu to gadzet. W sumie tylko elektroniczna migawka sie lapie.
Wole filozofie Panasonica - wypuszczaja od razu sprzet ktory dziala. W sumie Canon i Nikon (o ile temu ostatniemu nie przytrafia sie problem jakosci) tez tak robia. Jest 3d tracking to dziala od poczatku, a nie od 7 aktualizacji firmware.
. Zastanawialem sie czy nie sprzedac calego systemu, ale nie za bardzo jest co kupic --------------- Masz rację - Nie ma co kupić. Wszystkie nowe premiery są jednak ułomne i horrendalnie drogie. Ja zostawiam na kilka lat. Dzisiejsze premiery sprzętu w przedziale cen do 8 tys. PLN nie dorównują NX1 - a to aparat z roku 2014!!! Kiedy wyjdą aparaty które mu dorównają - za rok, dwa? A kiedy które będą wyraźnie lepsze? - za 5 lat? To cokolwiek dziś nie kupisz niczego nie zyskasz za to portfel odczuje.
@super_35: dcraw od wersji 9.19 ma "3-pass X-Trans interpolation" i optyczne używają tegoż algorytmu (zamiast Bilinear/VNG) do pomiaru rozdzielczości szkieł na matrycach X-Trans. Zakres i dynamika nie mają z tym nic wspólnego, dokładnie hijax_pl wytłumaczył w jaki sposób jest to mierzone i dlaczego nie ma znaczenia obsługa danego typu matrycy. Sam mam też i Fuji i jakoś nie mam problemu z tym żeby zaakceptować to wszystko co zostało napisane :) Odnośnie darków i kto to odczuje, a kto nie... to dość odważna teza, ale ja bym odczuł, tak jak odczułem banding w NX500 albo nierównomierne nagrzewanie się matrycy w NX30 i dlatego nie wszedłem w ten system. A co do Twoich "odczuć" i oczekiwań artystycznych nie będę się odnosił - jam niegodzien.
@komisarz_ryba: w przypadku X-E2 to właśnie Kaizen, nie było elektronicznej migawki, a teraz jest. Nie było możliwości przypisania funkcji do niektórych przycisków - teraz można. Nie było różnych stref AF - teraz są. Ale z drugiej strony to też kwestia podejścia do tego, co można uważać za ulepszenie, a co za 'new feature'.
@Chris62: tak z czystej ciekawości, czemu prowadzisz tą 'krucjatę' ? Kup w końcu ten NX1, zrób test i pozamiataj nim wszystkie inne dostępne propozycje na rynku...
To jest zdjęcie z tego aparatu: link Zamiast liści jakieś kalafiory, wszystko pięknie rozmyte, brak ostrości. To było robione z jakimś filtrem kreatywnym - np. Helios f/2 ?
Pogorszenie DR o 1 EV + darki na wysokim ISO rzuca na ten aparat cien. Bardzo wysoka cena przy takich opiniach to woda na mlyn dla poprzednich modeli fuji i znacznie tanszych modeli konkurencji.
Z drugiej strony wykonanie duzej ilosci fot w roznych warunkach oswietleniowych powinno bronic X-PRO2 i wtedy praktycznie mozna ocenic jak radzi sobie ten aparat i jakiej jakosci foty wyprodukuje.
@Chris62: tak z czystej ciekawości, czemu prowadzisz tą 'krucjatę' ? Kup w końcu ten NX1, zrób test i pozamiataj nim wszystkie inne dostępne propozycje na rynku... - Ależ jaką krucjatę? Po prostu stwierdzam fakty a fakty techniczne i ekonomiczne są jakie są, każdy widzi, choć i to niekoniecznie.
Miałem dużo wątpliwości po tym teście... Pożyczyłem od przyjaciela jego pełnoklatkowego Canona z paroma L-kami z perspektywą że wrócę do DSLR-a. Po paru tygodniach poszedłem do FotoPlusa i kupiłem X-Pro2 oraz uzupełniłem moją stajnię Fujinonów o kolejne szkła.
Testy testami, ten pokazuje że w pewnych granicznych przypadkach efekty są poniżej oczekiwań. Dopóki się nie robi długich ekspozycji (jeszcze nie próbowałem, ale nie mam dużych oczekiwań) - aparat zachowuje się wzorowo.
Rozdzielczość bardzo dobra, zakres dynamiczny wcale nie wydaje się być gorszy od X-T1 (którego używałem wcześniej przez 2 lata). AF jak to Fuji - cudów nie ma. Wizjer - FENOMENALNY. Szkła Fuji ma niemal same wybitne.
Wygląda na to, że korzystasz z oprogramowania blokującego wyświetlanie reklam.
Optyczne.pl jest serwisem utrzymującym się dzięki wyświetlaniu reklam. Przychody z reklam pozwalają nam na pokrycie kosztów związanych z utrzymaniem serwerów, opłaceniem osób pracujących w redakcji, a także na zakup sprzętu komputerowego i wyposażenie studio, w którym prowadzimy testy.
Będziemy wdzięczni, jeśli dodasz stronę Optyczne.pl do wyjątków w filtrze blokującym reklamy.
No cóż, chyba pozostawia jakiś niedosyt... W przeciwieństwie do K-1, który prezentuje się bardzo solidnie. Chyba sprzedam moje X-T1 i pare Fujinonów które przez parę lat uzbierałem i skoczę do stajni Pentaxa.
Spodziewałem się jednak czegoś więcej. Chyba z dużej chmury mały deszcz. Owszem jest postęp ale nie taki jaki zapowiadano.
A mnie zmartwiły bardzo darki... Nie dość, że widać piksele AF, to jeszcze bok świeci aż miło...
Biały na astii wciąż różowy, nasycenie znów pojechane - fuji pełną gębą.
Bok świeci dopiero od 12800, kto tego używa?
Serio gx8 ma wyższą ocenę za rawy, niż a6000?
Ja świecenie boku zaczynam widzieć na ISO 1600. Na ISO 3200 jest już bez problemów zauważalne.
@Wuen Do testów aparatów na optycznych trzeba luźno podchodzić ;)
Czyli brak postepu? Nizsza dynamika, marginalnie wyzsza rozdzielczosc, stary EVF, rozmiar i wyglad cegly i do tego brak sensownego uchwytu (tu taki wysmiewany przez prfdziwych fotografow Samsung NX swietnie lezy w dloni nawet z duzymi obiektywami)... jedynym powodem przesiadki z poprzedniej generacji np. x-t1 jest marketing.
Zobaczę jutro na leszym monitorze, może faktycznie świecenie objawi mi się już na niższych czułościach.
Przy cenie 7800zł, takie kwiatki w darkach dyskwalifikują ten korpus. Szkoda.
Nawet w starszym, niższej jakości Samsungu 2470 widać wszystko bez problemu już od ISO1600.
Fuji X-Pro2: 7800 zł
Sony A6000: 2300 zł.
Patrząc na zdjęcia przykładowe, taka różnica cen jest absolutnie nie do obrony.
Misieq84 - do testów na optyczne trzeba podchodzić ze zrozumieniem tego co się czyta i za co są przyznawane punkty.
WueN - ja to widzę na średnim ekranie laptopa (mówię o darkach w RAW)
Punkty AF widać gdzieś od ISO 800.
Słabo.
Naprawde trzeba mieć coś z głową żeby mając do wybory Sony A7 II i to o tysiaka taniej kupić to Fuji za prawie 8 tyś zł.
No i ciągle nie wiem jak z szybkością af?
Fuji - fajny system, ale tylko na papierze.
Kosmiczne ceny i takie wpadki.
Krótko mówiąc dupy nie urywa, chyba że ceną. Może nowy soft coś dorzuci "...
Z pewnością kolejne aktualizacje poprawia niektóre aspekty-być może
jak to miało miejsce wcześniej nawet diametralnie.
Co do ceny to szybko spadnie.
Taka polityka Fuji pozycjonowania wysoko linii X.
@ Snufkin
Jakie wpadki?
@eliszipak:
Słabsze DR, jakieś cuda z Rawami, współpraca z urządzeniem mobilnym, do tego nieruchomy i bezdotykowy ekran. Nawet jakiejś prymitywnej lampy poskąpili.
Fuji to ślepa gałąź ewolucji którą wspierają jedynie optyczni i pare( może nawet małe dziesiąt) tyś starszych fotografów którzy lubią retro klimaty
Nie jest to system zły z natury ( tak jak neandertalczyk niekoniecnzie był głupszy od homo "sapiens" ) tyle że jak widać słabo z rozmnażaniem ( dobrych pomysłów) więc podobnie jak tamten zostanie wytępiony ...
@snufkin
Chyba nie rozumiesz filozofii tej linii.
Leica ma , a właściwie nie ma żadnych takich ficzerów, a
znajduje nabywców, na dodatek za kilkukrotnie wyższą cenę.
Co do DR i Rawów warto to jeszcze porównać z innymi
testami na podobnych portalach.
Czekamy zatem na test x70. Nastawilem sie na kupno, ale jak widac warto poczekac na test na optycznych.
No ale Fuji to nie Leica.
A za taką cenę można wytykąć każde potknięcie.
@focjusz
Co w takim razie polecasz do 10 tys zł? Mam tyle do wydania na zakup wraz z obiektywem. Myślałem nad X-T1 + 16-55 oraz 56 1.2 ale wciąż wiele osób odradza Fuji przez co nie mogę się zdecydować na zakup aparatu na lata. Nie jestem profesjonalistą ale też nie amatorem i fotografia to moja pasja. Chcę się przesiąść na coś innego z D90.
Zaraz, zaraz: o jakich widocznych pikselach AF mowa i o jakim świecącym boku? Na liście wad w podsumowaniu niczego takiego nie ma.
Ale brak wbudowanej lampy w profesjonalnym aparacie to nie potknięcie.
Postawili na trwałość to i monitor się nie giba.
Te wszystkie bajery masz w lini X-T1, a wkrótce pewnie więcej X-T2.
Dla mnie podwójne zaskoczenie:
1. Pozytywne: nie spodziewałem się testu tak szybko - brawo dla Optycznych :)
2. Negatywne: nowa matryca miała być genialna, a tu nie tylko nie ma rewolucji, ale jeszcze są pewne problemy.
Sam aparat mnie mniej interesuje, ale Fuji kibicuję od dłuższego czasu.
Niestety mój wniosek jest taki: fuji miało najlepszą matrycę APS-C. Teraz może się to zmienić.
@focjusz, wybacz, ale wydaje mi się że jesteś już na tyle dojrzały, aby nie ferować wyroków o "jedynej słusznej linii". Różne jedynie słuszne linie były, były też różne niesłuszne, a po czasie się okazywało, ze jednak były tymi słusznymi. Dopóki jest zainteresowanie takowymi Fuji, to jakie to ma znaczenie czy linia jest słuszna czy nie?
Fuji jest w branży od 1934r.
chyba jednak większe wyczekiwanie jest na X-T2.
A z zaprezentowanych przez Fuji w styczniu nowości bardziej czekam na test Fujinona XF 100-400. Jakoś wkrótce ? :)
Hm, patrzyłem na jotpegi. Normalnie mi wstyd, w rawach faktycznie widać obie wymienione wady. Lipa.
Po raz kolejny po lekturze testu aparatu na Optycznych łapię się na tym, że nie wiem, co poeta miał na myśli. W kontekście wszystkich wymienionych rozczarowań (związanych głównie z osiągami matrycy) chciałbym usłyszeć przynajmniej jakieś w miarę spójne uzasadnienie, dlaczego aparat za tak ciężką kasę i otrzymuje wyróżnienie "Wybór Redakcji".
Ja nie twierdzę, że autorzy testu nie mieli prawa do takiego osądu. Ale po przeczytaniu tych wszystkich uwag - co tu dużo mówić, wylewających kubeł zimnej wody na głowy tych, którzy oczekiwali zdecydowanie lepszej jakości obrazu - i ujrzeniu na koniec tego znaku jakości myślałem, że spadnę z krzesła.
,,chyba jednak większe wyczekiwanie jest na X-T2''
Oj tak! X-Pro są niszowe, dla mnie flagowcem jest X-T1, ciekawe jak Fuji oficjalnie je pozycjonuje (nie wiem tego).
Fazowy AF było widać też w darkach E-M1, choć tam obyło się bez plam, od czegoś grzejącego pewnie.
Może Optycznym szkoda, że konkurencja zrobiła test X-pro2 duuużo szybciej:)
@mkol - oczywiście że było to nieco prowokacyjne. Jednak 5 lat to w obecnych czasach aby zawojować rynek lub wbrew przeciwnie roztrwonić potencjał ( jaki miał iewątpliwie X1-Pro )
Widać chyba wyraźnie że Fuji rynku nie zawojowało i to nie tylko u nas ale na bogatszych rynkach,
Za robił to Sony - te po niezłym początku z NEXami przez chwilę buksowało w miejscu a potem śmiało weszło w 36mm co teraz pozwala im windować ceny do co najmniej tak wysoko jak Canon a czasem nawet wyżej.
Fuji nie musiało robić tego samego ale zostając w ASP-C trzeba było dostarczyć najlepsze obiektywy ( a te są tylko dobre rzadko bardzo dobre ). Wypadało by też po roku 2015 mieć przynajmniej niezłe video.
@jou - nie czuję się ekspertem od doradzania ale jeśli nie zarabiasz na foto to jest wiele sposobów na dobre wydanie tych 10k ;)
Jak masz jakieś sensowne Nikkory to możesz poczekać na D500 a jak nie to szerokie spektrum. Pentax K-1 może być ciekawym wyborem na parę lat ( choć raczej nie dłużej niż D90 ;) , Lub lepiej K-3, D7200, OMD-M10, G7/GX8 w każdy wypadku zostaje full kasy na fajne obiektywy
Zresztą ja bym wybrał zapewne jakąś używkę - jak nie martwi cie niszowość to może NX500 :)
Bierz Fuji.
Focjusz, a moje zdanie jest, że Fuji ma obiektywy bardzo dobre i wybitne.
Kilka posiadam, lub posiadałem osobiście.
System ma wiele zalet i się rozwija.
Oczywiście, że ma wady, jak każdy system.
Poza tym fuji się kupuje na częstych promocjach wtedy jest taniej.
Normalnie to ostro przeginają z cenami.
Podsumowując: Karykaturalny aparacik, rozmiar i wygląd cegły jak to ktoś słusznie zauważył, brak sensownego uchwytu, słaby AF w dynamiczniejszych scenach, brak lampy błyskowej, nie nadaje się do filmowania w dodatku w astronomicznej cenie. Ale wyróżnienie optycznych jest, w końcu nie od dziś wiadomo, że Fuji jest tu delikatnie mówiąc lubiane.
Trzeba jednak pochwalić marketing Fuji. W końcu zrobienie i sprzedanie super drogiego aparatu którego główną wyróżniającą się na tle konkurencji "zaletą" jest retro wygląd (dla mnie to oczywiście wada) to spory sukces.
Przypuszczam, że takie sprzęty kupują głównie snoby albo fanatycy marki, dla których sama twórczość fotograficzna to raczej mało ważna kwestia ;)
@focjusz @druid
Ignorancja bijąca z waszych postów to nawet nie Kambodża, to intelektualna Papua, sorry :D
@meliszipak wykaz się i pokaż tą swoją wiedzę. Zresztą z ocenami druid ( z którymi się zgadzam ) możesz ewentualnie polemizować
Z twardymi faktami będzie ci trudniej
link
ale walcz :)
@meliszipak - ile jest tych wybitnych ? 2 ? są wybitniejsze niż Sigm Art itp ?
i ile kosztują ?
@mkol - wybaczam :) tyle że mogę powiedzieć to samo o twoim zdaniu - a rozstrzygnięcie będzie dopiero za kilka lat.
Więc tradycyjnie przyjmujesz zakład - o skrzynkę JB - że system Fuji za 5 lat będzie miał jeszcze mniejsze udziały w rynki niż dziś ?
Nawet chętnie bym przegrał ( bo lubię niszowe systemy) - ale jakoś dziwnie jestem pewien że nie podejmniesz wyzwania :)
Cena aparatu z kosmosu - jak to Fuji.. Nie kupię bo XT-1 mi wystarcza w 110% na codzień. Całkowicie obiektywnie: mimo że jestem użytkownikiem Fuji, nie rozumiem dlaczego aparat dostał wybór redakcji. Za dużo wpadek, za mało przełomu, no i cena naprawdę nie zachęca (flagowiec flagowcem, ale trzeba czasem zejść na ziemię)..
@Focjusz - ja wiem że nie możesz przetrawić, że gloryfikowane przez Ciebie sony dało ciała z nexowymi szkłami i użytkownicy tego systemu w apsc są olewani jeśli chodzi p fajną optykę, ale proszę, nie zadrość fujifilmowi, bo to co piszesz o ich obiektywach i ich przeciętnej jakości to jest po prostu fikcja lub nieznajomość tematu (o to drugie Cię nie podejrzewam). Rozumiem że może musisz tak pisać, ale proszę, rób to mniej nieudolnie..
@juh - za 10tys mozna brac Samsung nx1 (5tys nowy na allegro) do tego 16-50 f2-2.8 i 85mm 1.4. Niestety problem jest taki, ze Samsung NX to system ktory wlasnie przestal byc rozwijany. Ale (rowniez niestety) nie ma lepszego aparatu APS-C, zwlaszcza bezlusterkowca - masz swietna matryce o wysokiej orzdzielczosci, masz swietny AF, masz siwtne video 4k, masz ergonomiczny korpus (i eikran dotykowy co sie bardzo przydaje a czego nie ma sony ani fuji, bo nie umieja zrobic interfejsu) , a podane przeze mnien obiketywy sa naprawde bardzo bardzo dobre (mam, uzywam, chwale). Generalnie aparat na lata. ALe po latach nie bedzie jak sensownie sprzedac obiektywow, bo kto je kupi, jak nie bedzie nowych aparatow. Stad pomysl focjusza z NX500 tez ma spory sens.
A jak nie to, to faktycznie fuji x-t1 moze byc jakims wyborem, chociaz nie kupowalbym 56mm f1.2 jak mialby 16-55mm. Juz predziej dozbieralbym do 55-200, 50-140 lub 23 1.4. Niestety jakosc video slaba, AF taki sobie no i cala filozofia robienia zdjec w postaci pokretel i ustawien menu jest z epoki hieroglifow i pisma klinowego. W m4/3 bym nie wchodzil, matryca jest mala i tyle, kitem, niby dobrym 12-40 ciezko uzyskac jakies rozmycie. A na APS-C sie da i to calkiem niezle.
@Pabloo - nie fanbojuj, focjusz napisal ze sa w wiekszowsci dobre. Dobre to nie znaczy przecietne. A faktycznie wiekszosc jednak nie jest swietna, a praktycznie kazdy ma jakies konkretne wady (56 slaby kontrast, 35 slaby AF, 23 przecietna optyka, 16 mydlana, 14 dobra, 18 dobra tylko w centrum, 60 slimaczy AF, 90 bardzo dobra itp).
@komisarz_ryba: a teraz przeczytaj wszystkie swoje wypowiedzi o systemie śp. Samsunga i wypowiedz się o fanboystwie.. Jeśli ja jestem fanboyem, to Ty jesteś prezesem ich klubu ;) eot, i nie napinaj się tak :)
@komisarz_ryba: "niby dobrym 12-40 ciezko uzyskac jakies rozmycie."
Chyba coś ci się poprzestawiało w główce bo obiektywy (a szczególnie uniwersalne zoomy) służą do uzyskiwania ostrości, a o tej z 12-40 wielu może tylko pomarzyć.
@komisarz_ryba
"za 10tys mozna brac Samsung nx1 (5tys nowy na allegro) do tego 16-50 f2-2.8 i 85mm 1.4."
Opisywany zestaw kosztuje więcej niż 10 tys. zł. Ponadto polecanie systemu, z którego wycofał się jego producent zakrawa na kpinę. I ty coś wspominałeś o fanbojstwie? Trzeba by mieć coś z banią, żeby teraz władować ponad 10 tys. zł aby wejść w system, który właśnie został porzucony.
mate:
"Trzeba by mieć coś z banią, żeby teraz władować ponad 10 tys. zł aby wejść w system, który właśnie został porzucony."
Celnie. Z banią aby być na bani. :)
@komisarz_ryba
"za 10tys mozna brac Samsung nx1 (5tys nowy na allegro)"
"Nowy" - z jednodniowych targów IT (jak zweryfikować ile takich imprez zwiedził?) w Berlinie. Rarytas jakich mało, tylko 2 tys. osób się nim bawiło. :)
@komisarz_ryba
"filozofia robienia zdjec w postaci pokretel i ustawien menu jest z epoki hieroglifow i pisma klinowego"
Dla osób, których pierwszym aparatem była cyfrówka otrzymana na komunię.
Co do ceny - maja wspaniale samopoczucie, byc drozszym niz pelna klatka.
Czekam na sredni format - moze cos pod 680tke....
"Do darków można mieć zastrzeżenia (...)" - serio ? Moim zdaniem to tragedia, w żadnym innym modelu Fuji tego nie ma. Do tego jeszcze DR słabszy niż w starszej wersji matrycy.
Nie ukrywam, że jestem nieco zawiedziony wynikami, o ile samo oddanie szczegółów i szum wyglądają bardzo fajnie, AF napisaliście, że działa też ok, to reszta wydaje się taka.. przeciętna ?
Porównajcie wyniki z X-T1.
Tragedia.
Darki wyglądaja tak, że od razu bym pędził z nim do serwisu.
Mam nadzieję, że bez tej plamy światła z lewej strony PDAF też nie będą tak widoczne (podobnie jak w X-T1), możecie to jakoś skonsultować z serwisem i sprawdzić po wyeliminowaniu wady?
Cały test oczywiście jak zwykle rewelacja, jeśli miałbym się do czegoś przyczepić to test celności AF z 35 f/1.4, o którym sami napisaliście, że pudłuje w 14% przypadków. Są znacznie nowocześniejsze szkła w tym systemie.
Pozdrawiam
@mate - wcale nie trzeba miec czegoś z banią. NX1 jest faktycznie drogawy ( nie bez powodu !) ale jesli ktoś chce sprzęt na 5-6 lat to nie ma znaczenia czy będzie to Samsung czy Canon - i tak ża używkę weźmnie śmieszne pieniądze ( a brak 4k za 5 lat będzie traktowany jak gorzej niż brak FHD obecnie)
Cena odsprzedaży ma znaczenie w firmie kiedy masz amortyzację i musisz się pozbyć sprzętu szybciej.
@Pabloo i reszta - proponowanie Samsunga obecie to nie jest fanbojstwo bo ciężko być fanbojem trupa.
Ale nawet z trupa niektórzy potrafią wyciągnać sporo substancji odżywczych ;)
i obecnie kupno NX zwłaszcza w zestawie z ciekawymi obiektywami może być najlepszą ( cena/wartość dodana) opcją z możliwych.
A piszemy o tym tutaj dla kontrastu bo ten Fujik to jest jedna z najgorszych opcji w tej kategorii. Smutne ale prawdziwe ...
Abstrahując od ewidentnej wady fabrycznej z nagrzewaniem lewej strony sensora, to darki wyglądają bardzo brzydko, szum przypomina niemal to co się dzieje z matrycą gx7 podczas dłuższych czasów. Natomiast szumy na wysokich czułościach, to ścisły top aps-c. Zobserwacji scenek na Dpreview i wołaniu lightroomem, ta matryca szumi mniej, niż d7200, Nx1 i- co ciekawe A7. Interesujące jest również, że czasy naświetlania przy tej samej przysłonie i iso w exifach nie odbiega od konkurencji.
Kilka rozwiązań jest świetnych - przeniesienie przycisków na prawą stronę, podwójne kółko iso/czas i joystick. W przeciwieństwie do X-pro1 dwójka leży w zasięgu moich zainteresowań. AF w bezpośrednim porównaniu z X-T1 i XE2s zdecydowanie szybszy.
@juh
Jeżeli 10tyś nie będzie dla ciebie wielkim wyrzeczeniem, to śmiało możesz wejść w Fuji. Przy takiej sumie, jakikolwiek system wybierzesz będziesz zadowolony z jakości zdjęć.
Posiadam X-T1 i 5 obiektywów: 8mm, 27mm, 35mm, 56mm oraz kitowy 18-55. Do szczęścia brakuje mi tylko 90mm.
Dlaczego powinieneś kupić Fuji:
- Bardzo dobra jakość plików jpg i świetne symulacje filmów (obróbka RAWów mnie nudzi i rzadko udaje mi się osiągnąć efekt lepszy niż jpg z puszki)
- Wygląd aparatu i jakość obudowy. Ręcznie składany w Japonii.
- Kaizen - pomimo że aparat ma już ponad 2 lata, wciąż jest wspierany przez producenta. A nowe wersje oprogramowania nie ograniczają się do poprawek błędów, lecz wprowadzają całkiem nowe funkcje i usprawnienia. X-T1 z pierwszym oprogramowaniem i najnowszym 4.30 to zupełnie inne aparaty.
- Mały i poręczny z obiektywami stało-ogniskowymi. Aparat idealny w podróży.
- Jakość obiektywów i ich obrazów jest więcej niż wystarczająca dla zaawansowanego amatora.
- Uwielbiam sposób obsługi aparatu za pomocą pokręteł i pierścieni. Rozumiem że inni mogą mieć odmienne zdanie na temat takiej ergonomii. Mając w ręku Fuji czuje się że się robi zdjęcia a nie że programuje komputer.
Kiedy nie powinieneś kupować Fuji:
- Jeżeli jest to dla ciebie znaczny wydatek i wiąże się z poważnymi wyrzeczeniami. Z tym systemem jest trochę jak z zegarkami - możesz kupić Casio, a możesz droższy. Oba będą mierzyć czas równie dokładnie.
- Jeżeli nie ma znaczenia dla ciebie wygląd aparatu
- Jeżeli interesują cię tylko parametry techniczne
- Jeżeli nie leży ci ergonomia w Fuji
- Jeżeli chcesz fotografować sport, albo korzystać z obiektywów powyżej 90mm
- Jeżeli lubisz siedzieć godzinami i bawić się RAWami, bo wsparcie dla matryc Fuji jest słabsze niż dla aparatów z tradycyjną matrycą.
Podsumowując: Uwielbiam mój aparat i ma dla mnie drugorzędne znaczenie jakie ma 'darki'. Wyznaję zasadę że fotografowanie ma przede wszystkim dawać radość i zadowolenie z końcowych rezultatów.
Jeżeli masz możliwość to przed kupnem wypożycz ten aparat i sprawdź czy ci 'leży' taki system i sposób obsługi.
"- Jeżeli lubisz siedzieć godzinami i bawić się RAWami, bo wsparcie dla matryc Fuji jest słabsze niż dla aparatów z tradycyjną matrycą."
Dwie najlepsze ku temu aplikacje radzą sobie z plikami RAF bardzo dobrze (LR i C1), RT radzi sobie lepiej, niż dołączony do aparatu SilkyPix.
W części "kiedy nie powinieneś" dodałbym jeszcze - Jeżeli na dłużej oddalasz się od źródeł zasilania.
@mate - zrob mi przysluge i nie komentuj moich postwo, a ja zignoruje twoje. nie dosc ze jestes dosc czesto chamski, to jeszcze dotknal cie analfabetyzm. Wyranie napisalem w swoim poscie ze samsung sie wycofuje i ze nie bedzie jak odsprzedac speztu. a ty sie za przeproszeniem wpie....lasz z glupkowatymi komentarzami. naprzykrzaj sie komus innemu.
@Pabloo - jestes kolejnym lolkiem czy jednak moasz cos do powiedzenia poz atakiem personalnym? Sproboj, pierwszego wrazenia nie zrobisz juz dobrego, ale dam ci jeszcze szanse.
@janek_wu - moze i tak, chociaz moj pierwszy aparat, z ktorego nei za bardzo umialem korzystac, byla ruska lustrzanka kiev. I bardzo cenie sobie postep w tej dziedzinie, jak i w innych. jezeli sadzisz, ze archaiczny interfejs nobilituje uzytkowniak to naprawde jestes w bledzie.
@MarekR - z tym Kaizen to nie przesadzaj. Po prostu fuji wypiszcza aparaty w wersji beta. Bo jakiez to osiagniecie ze producent reklamuje X-T1 jako aparat z superautofocusem, a dopiero oprogramowanie w wersji 4.0 daja ledwo uzywalny AF-C? Ale ogolnie nie jestem fuji nieprzychylny, gdyby tylko robili aparat z sensownym interfejsem i ekranem dotykowym. Bo szkla i jakosc obrazka sa calkiem ok.
@komisarz - widzisz, ja staram się powstrzymać od emocji w komentowaniu i trzymać dystans, nawet kiedy oceniam coś, czego sam używam. Tobie nie wychodzi ani jedno, ani drugie.. przecież to Ty mnie wyzywasz od fanboyów i wyliczasz ludzi, którzy Ciebie krytykują (mających w niektórych przypadkach absolutną rację). Czy zrobiłem na Tobie takie, czy inne wrażenie, o to nie dbam - w końcu wrażenie które Ty robisz na innych użytkownikach pozostaje w wybitnej większości negatywne, a tym samym raczej nie predysponuje Ciebie do roli pierwszego oceniającego.. Nie będę się z Tobą spierał o jakość sprzętu i wyższości bezluster X od Y, bo znam Twoje racje i zdanie mam po części odmienne (choć nie zawsze, bo ogólnie uważałem Samsunga za ciekawy system, wart uwagi)
Co do sterowania za pomocą pokręteł itp i menu i pierścieni.. Gdyby wszystkie sprzęty tego typu były takie same, to by było nudno. Fujifilm oferuje TAKIE rozwiązania, więc się wchodzi w system świadomie. To nie jest system dla wszystkich, ale odbiorców swoich ma. Przyszłość pokaże czy będą mieli coś więcej do zaoferowania. Na razie na moje potrzeby wystarcza aż nadto, bo ja jestem amatorem, robiącym zdjęcia dla radości.
X-pro2 to aparat zdecydowanie przewartościowany i będę powtarzał, że to w dobie tańszych FF cena z czapy.. Ale do szkieł Fuji nie mam zastrzeżeń i większość ludzi nie ma, bo są świetne - i tyle. Wystarczy poczytać testy i fora..
Szybki pełny test. Podobnie jak @staytuned uważam, że matryca ma wadę fabryczną. Darki paskudne, szum gorzej niż xt1. Rozczarowanie matrycą. Ale z lektury "pierwszych wrażeń", przeglądania zdjęć na wspomnianym już dprev jak i dziesiątków linków z fujirumors muszę przyznać, że tak niedobrych wyników nie spotkałem. Być może to kwestia wołarki. Najlepsze rezultaty z matrycy poprzedniej generacji dają C1, ID na maca (od kwietnia ma być na Windowsa) lr słabiej.
Ponieważ zdecydowałem się zamienić w końcu c40 z kilkoma słoikami na coś bardziej nowszego i praktycznego (lżejszego również) poświęciłem nieco czasu na znalezienie podpowiedzi. Na optycznych także. W najbliższym czasie xe2/2s z 18-55, 35/1.4 lub 2.0, rokinon 12, na jesieni 23/2 i 55-200. (23/1.4 jest genialnym szkłem wbrew opinii jednego z forumowiczów) X-pro 2 w perspektywie 2-3 lat, gdy potanieje i wyleczą choroby dziecięcego wieku niewykluczone, że nabędę. Gdybym nie zdecydował się na Fuji z powodów, o których wspomniałem wybrałbym lustro c6d i arty. Zastosowanie amatorskie z zacięciem.
@focjusz
" wcale nie trzeba miec czegoś z banią. NX1 jest faktycznie drogawy ( nie bez powodu !) ale jesli ktoś chce sprzęt na 5-6 lat to nie ma znaczenia czy będzie to Samsung czy Canon"
Bzdura. Inwestycja w system to głównie szklarnia. Nie chodzi o to czy sam NX1 jest drogi czy nie (no może nie wyłącznie). Tylko w przypadku innych systemów z dużym prawdopodobieństwem można stwierdzić, że za kilka lat będzie można kupić nową puszkę do posiadanych szkieł. Co sobie kupisz za kilka lat do szkieł z bagnetem NX? Co będzie jak za 3 lata padnie ci puszka? Pozostanie wyprzedaż za bezcen, chyba, że ktoś w między czasie zrobi przelotkę z NX na E, to może jeszcze szkła da się uratować.
@mate - Czy potrafisz czytać ze zrozumieniem ?!? Kolega Jou ma jeszcze D90 ! ! !
Czy myślisz że szkła które wtedy do niego kupił mają ZNACZĄCY wpływ na wybór obecny ? A teraz szykuje się jeszcze większa zmiana !
Piszę więc wyraźnie a ty wydłuż sobie horyzont Większość właścicieli aparatów kupuje je raz i potem znów .Te twoje 3 lat się nie sprawdza w wypadkach jak powyższy czyli większości wypadków.
@MarekR - o to jest bardzo sensowna porada. Brakuje jednak podkreślenia jeszcze jednego braku systemu -
słabego video.
Może to nawet nabywcy nie przeszkadzać ale jeśli nie wybierze on ze świadomością tego braku to będą go wkurzać Cześkowie u cioci na imieninach porównując nawet do nowej komórki. Znam ten klimat ;)
@focjusz
Skąd wiesz z jakich powodów "juh" chce zmienić system Nikona na bezlustrowy? Może zależy mu na gabarytach, może nowy system ma być tym docelowym? Dlaczego chcesz go skazywać na konieczność zmiany systemu w przyszłości i sporą utratę wartości na szkłach, jak coś mu się stanie z puszką? To ty wydłuż horyzont... albo włącz myślenie.
Co ciekawe to na kilku forach niektórzy twierdzą że zamiana Nikona D810 czy Canona 5D III na Fuji np X T 1 to bardzo dobre rozwiązanie , ze względu na jakość , dużą rozpiętość tonalną matrycy i jak wiadomo gabaryty . Według osób na forum Fuji to aparaty prawie bez wad i ze świetną szklarnią.
Czy w ogóle jest sens porównywania pełnej klatki do APSC ?
Raczej Fuji X Pro 2 nie wyróżnia się na czele konkurencji , wiec bardzo dobre oceny na kilku portalach uważam za bezzasadne , porównując jakość do ceny i te wpadki o których tutaj piszą .
@komisarz_ryba
Kaizen działa. Owszem w przypadku szybkości AF można nowy software traktować jako poprawki błędów, ale już np elektronicznej migawki nie było w początkowej specyfikacji. To samo dotyczy symulacji clasic chrome, oraz Tracking AF. Poza tym widać że Fuji słucha i czyta opinie użytkowników i wprowadza poprawki (szczególnie UI, klawisze fukcyjne)
Zobacz też X-E2. Fuji wypuściło X-E2s i jednocześnie dodało 90% wszystkich usprawnień do poprzedniego modelu. Inny producent po prostu wypuściłby kolejny model aparatu pozostawiając użytkowników poprzedniej wersji na lodzie.
Krytyka wysokiej ceny w komentarzach króluje.
No ale panowie z drugiej strony dlaczego aparat z matrycą DX 24 MP porządnie wykonany miałby kosztować tyle samo co jakiś aparat z matrycą z komórki?
Relacja musi być zachowana czyż nie?
Jeżeli ceny mają iść w dół to po kolei zacząć trzeba od micro 4/3!
No a co do testu zajrzałem na moją ulubioną zakładkę :
"Szumy i jakość obrazu w RAW"
ot tak z ciekawości aby porównać osiągi tegoż cuda do mojego "martwego" NX30.
Porównuję więc cropy z X-Pro-2, Sony A 6k i z mojego szajsunga NX30 za niecałe 1000 PLN no i co widać?
No tak około 1 EV a może więcej różnicy w naświetleniu przy tym samym ISO.
Wnioskuję, że tam gdzie ten Fuj będzie na ISO 6400 to mój NX30 zadowoli się 3200 a może i niższą wartością.
Matryce Sony są chyba w jakiś sposób specyficzne...
BTW jestem po górskiej wycieczce - W trakcie zap..nia pod górę błogosławiłem lekkość "plastikowego" Szajsunga i z każdym metrem bliżej szczytu coraz bardziej a dodam, że miałem w torbie 5 obiektywów ! :)
Wspaniały aparat za grosze.
@Chris62
Znowu jakieś brednie pociskasz. Gdzie sprzedają nowy korpus NX30 w cenie poniżej 1000 zł? Po co kłamiesz?
Nigdzie ale skoro kitowy obiektyw 18-55 kosztuje ca. 400 PLN Lightroom 400 a wszystko razem 1500....
@Chris62
NX30 z 18-55 startuje od 1800 zł (dzisiejsze ceny z allegro).
Po drugie, jak sprzedasz obiektyw i Lr w ww. cenach, to wtedy można mówić, że korpus kosztował kogoś poniżej 1000 zł, inaczej to jest tylko zaklinanie rzeczywistości.
Rewelacyjny sprzęt! Miałem okazję dzisiaj nim robić zdjęcia i jestem pod wrażeniem. Ogólnie jakość zdjęć i solidność aparatów Fujifilm to jest coś pięknego. Przy X-Pro2, Nikon D500 może się schować. Oczywiście znajdą się tacy, co to będą pisać, że aparat nie ma uchylnego, czy dotykowego LCD, tak jakby to miało jakiekolwiek znaczenie. Prawdziwy fotograf patrzy na jakość zdjęć i samego sprzętu, a gadżeciarz patrzy na pierdoły i nikomu niepotrzebne funkcje. A no tak, Nikon D500 ma jeszcze 4K, tylko prawda jest taka, że nikt kto chce na poważnie zająć się filmami, nie będzie tego robił Nikonem. :)
A z tego co usłyszałem, to Optyczne dostali na testy nie do końca finalny model. ;)
Lostek815, a skąd taka (dez)informacja?
Garść wyjaśnień na fujirumors.com: link
Na ocenę dynamiki tonalnej mogła mieć wpływ wywoływarka RAW (dcraw nie ma jeszcze wsparcia dla X-Trans III), zaś problem poświaty w rogu sensora nie występuje w produkcyjnych modelach X-Pro2. Z korespondencji prowadzonej z Fuji wynika, że Optyczne mógł omyłkowo dostać do testowania model przedprodukcyjny.
X - Pro 2 to fantastyczny sprzęt, jak i pozostałe aparaty Fuji, są wyjątkowe, ale cieszy mnie, że Optyczne pisze bez owijania w bawełnę o wadach i zaletach. Nie tak jak większość stron internetowych na świecie, które głównie zajmują się wychwalaniem sprzętu, a swoje testy opierają na odczuciach. Fuji jest fantastyczne, ale marketing mają naprawdę świetny. Jak wprowadzili nowy słynny firmware do X-T1 który miał poprawić AF, to poważne strony internetowe pisały, że teraz wszystkie obiektywy prezentują nową jakość jeżeli chodzi o AF, który miał być niesamowicie szybki. Ja nie odczułem żadnej różnicy. No i po pierwszy zachwytach napędzanych przez Fuji zaczęto dopiero pisać prawdę, że w sumie wielkiego przyrostu prędkości nie ma. Tak sobie myślałem o tej nowej matrycy, że fizyki nie da się oszukać. Więcej megapikseli, to musi być spadek dynamiki. W tej matrycy nie ma jakiejś nowej technologii. Po pierwszych recenzjach zwątpiłem, bo wszyscy pisali w samych superlatywach, dopiero optyczni ich sprowadzili na ziemię. Nie mniej jednak Fuji to wyjątkowe aparaty i obiektywy dla nich porzuciłem pełną klatkę od Nikona :)
To teraz pora na Fuji x70 :-) Kiedy można się spodziewać testu?
Wychodzi jedyny test, ktory obnaza slabe strony tego sprzetu i oczywiscie zaraz uazuje sie sprostowanie, ze to jakies przedprodukcyjne egzemplarze? Czyli ci wszyscy wczesniejsi zachwalacze mieli juz produkcyjne modele? Smiechu warte.
Przeciez wystarczy popatrzec na niektore zdjecia tych przekupionych zachwalaczy, zeby samemu stwierdzic ze dynamika w tym aparacie nie jest na najwyzszym poziomie.
A fujirumors chwali sie ze poazuje tez negatywne opinie, ale oczywiscie tylko po to zeby zaraz im zaprzeczyc i wszystko sprostowac.
Polemika z testem na fujirumors ciekawa, wyraźnie wskazuje na dcraw nieobsługującego RAF z III generacji matrycy i badanie egzemplarza przedprodukcyjnego. Sądzę, że koniecznym byłoby powtórzenie testu sprzętu po debiucie na rynku. Także z powodu bardzo odbiegającego od od innych testów wyniku. Pro-2 to jednak ważny, choć dla niszowej klienteli produkt.
"Na ocenę dynamiki tonalnej mogła mieć wpływ wywoływarka RAW (dcraw nie ma jeszcze wsparcia dla X-Trans III)"
Tyle, że dcraw nie jest używany do wywoływania a jedynie do ekstrakcji danych bez ich modyfikacji. link
@Test123
Faktycznie, świat oplata niewidzialna sieć Fuji, które przekupuje recenzentów na portalach fotograficznych, a za pomocą zbrojnego ramienia w postaci fujirumors prostuje negatywne recenzje swojego sprzętu...
Jeżeli okaże się, że uaktualniona wersja dcraw da inny wynik dynamiki tonalnej (niezależnie od tego w którą stronę) to Optyczni mogą uaktualnić recenzję.
DPReview szacują dynamikę X-Pro2 na zbliżoną do Samsunga NX1: link
@hijax_pl
Dlatego napisałem "mogła mieć wpływ", a nie "miała" :) Masz rację co do zasady działania dcraw, pytanie, czy specyficzny sposób konstrukcji matryc Fuji (nie są to matryce bayerowskie) ma wpływ na odczyt. Dane, które są wydobywane przez program mogą być inaczej zapisywane przez X-Trans III niż przez standardowe matryce.
No to by były cuda gdyby tak było.
Na szczęście tak nie jest, z dcraw do tiffa przelatują dane bez żadnej modyfikacji, czyli oprócz demozaikowania brakuje też m.in. korekcji kolorów. Zbawienny przykład użycia opcji -T -E -4 .
To zachowanie dcraw jest akurat potężnym plusem, bo można postawić tezę, że widzimy dane "wprost" z przetworników ADC.
A ten specyficzny sposób konstrukcji matrycy to jedynie inne rozłożenie filtrów kolorów podstawowych. Co nota bene ładnie widać jak się przeprocesuje RAFa dcrawem z kombinacją parametrów jak powyżej.
@Heathen
Fuji nie musi zakladac zadnej "sieci". Sprzedawczycy zachwalajacy roznego rodzaju sprzet w internecie zakladaja ja sobie sami na leb. Niektorzy zrobia wszystko dla darmowej czapeczki, inni z wdziecznosci, bo zostali "wybrani" i otrzymali jako pierwsi sprzet do testow. Sa tez konszachty reklamowe i inne powiazania w tle.
Reszta chce sie przypodobac, bo poprostu liczy na jakies korzysci w przyszlosci. Oczywiscie jest tez duzo przydupasow, ktorym milosc do ulubionej firmy nie pozwala dostrzec zadnych wad.
Powodow jest wiele. Tak zreszta dziala dzisiaj kazda branza. Wszystko jest wspaniale, zanim ukaze sie w rekach klienta. Pozniej o dziwo wychodza "updaty" i modyfikacje, bo okazuje sie, ze te perfekcyjne produkty jednak maja jakies wady.
mate
24 lutego 2016, 16:05
@Chris62
NX30 z 18-55 startuje od 1800 zł (dzisiejsze ceny z allegro).
Po drugie, jak sprzedasz obiektyw i Lr w ww. cenach, to wtedy można mówić, że korpus kosztował kogoś poniżej 1000 zł, inaczej to jest tylko zaklinanie rzeczywistości.
==============
O!? czyżby mój martwy sprzęt podrożał od ostatniej wiosny?
No to mnie raczej nie smuci:)
Kwestia sprzedaży kita i LR nie wchodzi w grę bo są mi potrzebne.
Przy wycenie korpusu jednak trzeba ich wartość uwzględnić.
Jeżeli potrzebujesz akurat legalnej wersji LR to masz dodatkowy wydatek -prawda?
Nie chce mi się kłócić o te parę stówek gdyż najnowszy sprzęt jak ten Fuji kosztuje kilka tysięcy więcej. Za różnicę mam złoma 50-150/F2,8...a przecież do Fuji złom 50-140 też nie tani...
Mamy więc kolejny bardzo drogi sprzęt w kategorii bezlusterkowców.
Jak tak dalej pójdzie to raczej spadnie ich sprzedaż
Gdyby Canon 80D miał 4K to pewnie by "przykosił" te najnowsze zapędy cenowe Fuji, Sony, Olympusa i Panasonica.
Dobrze, że nie musze teraz niczego nowego kupować - po prostu to nieodpowiedni moment.
Pierwsza sprawa to, jeżeli producent dcraw mówi, że nie wspiera tego systemu to jaki ma sens testowanie na nim tego aparatu. To tak, jakby chciało się założyć opony 17'' na felgi 16''. Absurd.
Druga sprawa to link
Dla tych, którzy się burzą na dynamikę - poklikajcie w porównywarce na powyższej stronie jak się zachowuje Xpro2 przy kręceniu w górę i w dół.
Kazdy aparat szumi. Pytanie tylko JAK szumi?
Aparaty to urządzenia do tworzenia dzieł wizualnych. Mają ładnie odwzorowywać kolory, ostrości, nadawać plastykę scenie itd.
Gdy poklikacie w powyższą stronę to zobaczycie, że Fuji zachowuje kolor, ostrość i detale, inne marki zarzucają szum RGB, artefakty jak z władcy pierścieni. Przy Canonach czerń jest niebieskawa, przy Sony, zielonkawa, co to ma być w ogole?! Fuji ma ładny, przyjemny monochormatyczny szum, który kojarzy się z ziarnem. Bo to jest narzędzie do pracy twórczej, a nie do dywagacji nad istnieniem absolutu.
Jestem prawie pewien i liczę na to, że Fuji nie odstawi akcji z glowingiem i poprawi ten problem. Co do darków 99.9% i pkt AF - 99.99999999% nigdy nie odczuje tego problemu, bo by musiało pojechac na test do Optyczne.pl
Pozdrawiam serdecznie
super_35
Pytanie do redakcji: jak to możliwe, że na natywnej czułości ISO 200 aparat ma DR na poziomie 8,4 EV, a na czułości ISO 100, która uzyskiwana jest programowo i która powinna mieć mniejszy DR (wszak tracimy dużo informacji w światłach, bo jest to tylko ISO 200 prześwietlone o jedną działkę), DR jest wyższy - ok. 9 EV? Nie kumam tego...
Na wykresie dynamiki widać, że ISO 100 jest programowe, co nie powinno dziwić. Ale na wykresie SNR widać, jak umiejętnie programiści podeszli do tematu. Ten sam poziom szumu przetwarzania, lekko zmodyfikowane wzmocnienie i zagwarantowanie, że mamy zapas na przetworniku. A zapas jest, bo Fuji znane jest z tego, że pomiędzy RAW a JPEG jest spory dystans jeśli chodzi o luminancję, około 1-2 EV.
W innych aparatach, gdzie takiego zapasu nie ma, to najniższe ISO dostaje rykoszetem i faktycznie wartość zakresu tonalnego, a nieraz i dynamiki jest gorsza.
@Chris62 - wczoraj nabylem Samsunga 50-150 w niemczech przez internet. Troche sie wahalem, bo jednak ceny az tak nie spadly a wyszlo ok 4k pln z przesylka, ale niech strace... Natomiast nie podoba mi sie podjescie naszych sklepikarzy, jak widze 5400 na allegro za egzemplarze powystawowe to zastanawiam sie, czemu ktos tak na sile stara sie zarobic. W tej cenie raczej im nie zejdzie. Teraz kolej na NX1 tak za ok 4k jezeli sie uda i NX500 na backup i mam spokoj na jakis czas. Zastanawialem sie czy nie sprzedac calego systemu, ale nie za bardzo jest co kupic Sony niby wypuszcza a6300 z super AF i dobrym 4k ale szkiel brak... coz, poczekamy, zobaczymy, w miedyczasie bede eksploatowal co mam.
@Pabloo - otoz ja tez robie zdjecia bo lubie, i dlatego lubie tez wynalazki ktore mi to ulatwiaja np. sprawny AF, nowoczesny interfejs, ekran dotykowy. Nahcetniej bym mial aparat ktory sam idealnie dobiera parametry i domysla sie gdzie chce ustawic ostrosc, a ja skupilbym sie tylko na kadrowaniu i wyborze momentu wyzwolenia migawki. Caly proces ustawiania kolek i bawienia sie joystickiem mnie nie intersuje. Fuji mogloby wyjsc z druga linia korpusow i odbic rynek od sony, ale jak tam sobie chca. Beda siedzieli w swojej niszy az padna, a padna najpoznij po tym jak Na rynek na powaznie wejda canon z nikonem.
@MarekR - jak tam uwazasz. Na tej samej zasadzie Kazen dziala u Olka. Natomiast dla mnie Kaizen jest wtedy kiedy dostajemy cos czego nie bylo, albo cos co bylo i dzialalo, a teraz bedzie dzialac znacznie lepiej. Natomiast nie wtedy, kiedy AF tracking nie dziala wcale a po poprawce mamy 30% skutecznosci (test tony northrup na youtube, v4.0). Symulacje filmu to gadzet. W sumie tylko elektroniczna migawka sie lapie.
Wole filozofie Panasonica - wypuszczaja od razu sprzet ktory dziala. W sumie Canon i Nikon (o ile temu ostatniemu nie przytrafia sie problem jakosci) tez tak robia. Jest 3d tracking to dziala od poczatku, a nie od 7 aktualizacji firmware.
komisarz_ryba
26 lutego 2016, 17:13
. Zastanawialem sie czy nie sprzedac calego systemu, ale nie za bardzo jest co kupic
---------------
Masz rację - Nie ma co kupić.
Wszystkie nowe premiery są jednak ułomne i horrendalnie drogie.
Ja zostawiam na kilka lat. Dzisiejsze premiery sprzętu w przedziale cen do 8 tys. PLN nie dorównują NX1 - a to aparat z roku 2014!!!
Kiedy wyjdą aparaty które mu dorównają - za rok, dwa?
A kiedy które będą wyraźnie lepsze? - za 5 lat?
To cokolwiek dziś nie kupisz niczego nie zyskasz za to portfel odczuje.
@super_35: dcraw od wersji 9.19 ma "3-pass X-Trans interpolation" i optyczne używają tegoż algorytmu (zamiast Bilinear/VNG) do pomiaru rozdzielczości szkieł na matrycach X-Trans.
Zakres i dynamika nie mają z tym nic wspólnego, dokładnie hijax_pl wytłumaczył w jaki sposób jest to mierzone i dlaczego nie ma znaczenia obsługa danego typu matrycy.
Sam mam też i Fuji i jakoś nie mam problemu z tym żeby zaakceptować to wszystko co zostało napisane :)
Odnośnie darków i kto to odczuje, a kto nie... to dość odważna teza, ale ja bym odczuł, tak jak odczułem banding w NX500 albo nierównomierne nagrzewanie się matrycy w NX30 i dlatego nie wszedłem w ten system.
A co do Twoich "odczuć" i oczekiwań artystycznych nie będę się odnosił - jam niegodzien.
@komisarz_ryba: w przypadku X-E2 to właśnie Kaizen, nie było elektronicznej migawki, a teraz jest. Nie było możliwości przypisania funkcji do niektórych przycisków - teraz można. Nie było różnych stref AF - teraz są. Ale z drugiej strony to też kwestia podejścia do tego, co można uważać za ulepszenie, a co za 'new feature'.
@Chris62: tak z czystej ciekawości, czemu prowadzisz tą 'krucjatę' ? Kup w końcu ten NX1, zrób test i pozamiataj nim wszystkie inne dostępne propozycje na rynku...
To jest zdjęcie z tego aparatu: link
Zamiast liści jakieś kalafiory, wszystko pięknie rozmyte, brak ostrości.
To było robione z jakimś filtrem kreatywnym - np. Helios f/2 ?
Pogorszenie DR o 1 EV + darki na wysokim ISO rzuca na ten aparat cien.
Bardzo wysoka cena przy takich opiniach to woda na mlyn dla poprzednich modeli fuji i znacznie tanszych modeli konkurencji.
Z drugiej strony wykonanie duzej ilosci fot w roznych warunkach oswietleniowych powinno bronic X-PRO2 i wtedy praktycznie mozna
ocenic jak radzi sobie ten aparat i jakiej jakosci foty wyprodukuje.
bambo1983
29 lutego 2016, 15:04
@Chris62: tak z czystej ciekawości, czemu prowadzisz tą 'krucjatę' ? Kup w końcu ten NX1, zrób test i pozamiataj nim wszystkie inne dostępne propozycje na rynku...
-
Ależ jaką krucjatę? Po prostu stwierdzam fakty a fakty techniczne i ekonomiczne są jakie są, każdy widzi, choć i to niekoniecznie.
Co do NX1 to spoko - jest mój :)
Miałem dużo wątpliwości po tym teście... Pożyczyłem od przyjaciela jego pełnoklatkowego Canona z paroma L-kami z perspektywą że wrócę do DSLR-a. Po paru tygodniach poszedłem do FotoPlusa i kupiłem X-Pro2 oraz uzupełniłem moją stajnię Fujinonów o kolejne szkła.
Testy testami, ten pokazuje że w pewnych granicznych przypadkach efekty są poniżej oczekiwań. Dopóki się nie robi długich ekspozycji (jeszcze nie próbowałem, ale nie mam dużych oczekiwań) - aparat zachowuje się wzorowo.
Rozdzielczość bardzo dobra, zakres dynamiczny wcale nie wydaje się być gorszy od X-T1 (którego używałem wcześniej przez 2 lata). AF jak to Fuji - cudów nie ma. Wizjer - FENOMENALNY. Szkła Fuji ma niemal same wybitne.