Fujifilm X-Pro2 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.35 | 112.4 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.08 | 112.4 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.76 | 114.8 |
Pochmurny dzień | Chmury | 4.11 | 112.4 |
3000K | Auto | 24.1 | 142 |
3000K | Żarówki | 8.14 | 104 |
3000K | 3000K | 8.26 | 104.7 |
5500K | Auto | 6.03 | 117.8 |
5500K | 5300K | 10.1 | 116.9 |
W świetle naturalnym błędy kolorów utrzymują się na niskim poziomie. Automatyka nieźle sprawdziła się także przy lampach 5500K. Znacznie gorzej sytuacja wygląda przy świetle żarowym – silnie ciepłe zabarwienie jest widoczne na pierwszy rzut oka. W tej sytuacji należy pamiętać o użyciu odpowiedniego wzorca lub samodzielnie wprowadzić wartość temperatury barwowej. Musimy jeszcze dodać, że w X-Pro2 nie da się ustawić temperatury o wartości 5500K, ponieważ aparat umożliwia jedynie wybranie temperatury 5300K lub 5600K. Zdecydowaliśmy się na ustawienie 5300K, gdyż lepiej oddawało ono kolory.
W teście X-Pro2 wyraźnie widać tendencję do nadmiernego nasycania barw. Rekordową wartość 142% zanotowaliśmy w świetle żarowym przy wykorzystaniu automatyki.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.