Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-Pro2 - test aparatu

22 lutego 2016
Maciej Latałło Komentarze: 98

6. Jakość obrazu JPEG

Przy zapisie plików JPEG do wyboru mamy dwie opcje jakości zdjęcia: FINE i NORMAL. Dostępne są trzy proporcje oraz trzy rozmiary obrazu, a rozdzielczości zdjęć w zależności od kombinacji tych ustawień przedstawiają się następująco:
  • proporcje obrazu 3:2
    • Duży (L) – 6000×4000,
    • Średni (M) – 4240×2832,
    • Mały (S) – 3008×2000,
  • proporcje obrazu 16:9
    • Duży (L) – 6000×3376,
    • Średni (M) – 4240×2384,
    • Mały (S) – 3008×1688,
  • proporcje obrazu 1:1
    • Duży (L) – 4000×4000,
    • Średni (M) – 2832×2832,
    • Mały (S) – 2000×2000.
W menu fotografowania lub w szybkim menu podręcznym odnajdziemy kilka opcji dotyczących zapisywanych zdjęć JPEG. Możemy dzięki nim kontrolować następujące parametry:
  • jasne oraz ciemne tony – w zakresie od −2 do +4 z krokiem jednostkowym,
  • kolor, wyostrzanie, poziom redukcji szumu – w zakresie od −4 do +4 z krokiem jednostkowym.

Dodatkowo w menu fotografowania znajdziemy funkcję „Symulacja filmu”, która odnosi się do zmiany kolorystyki zdjęcia w sposób imitujący użycie konkretnego rodzaju kliszy fotograficznej:

  • Provia/Standard – standardowa kolorystyka,
  • Velvia – wzmocnione kolory przydatne przy fotografii krajobrazowej,
  • Astia – profil dedykowany do fotografii portretowej,
  • Classic Chrome – zmiękczona kolorystyka z podniesionym kontrastem obszarów zacienionych,
  • PRO Neg Hi – profil kontrastowy, dedykowany do ogólnie pojętej fotografii,
  • PRO Neg Std – zmiękczona kolorystyka z uwydatnionymi barwami skóry, dedykowany do fotografii portretowej,
  • Acros – zapewnia głębszą czerń i lepsze uwydatnienie szczegółów,
  • Acros z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Acros z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały,
  • Czarno-biały z symulacją użycia żółtego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia czerwonego filtru korekcyjnego,
  • Czarno-biały z symulacją użycia zielonego filtru korekcyjnego,
  • Sepia.
Efekty działania poszczególnych ustawień przedstawiamy na poniższych przykładach.
Provia/Standard
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Velvia
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Astia
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Classic Chrome
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
PRO Neg Hi
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
PRO Neg Std
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Acros
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Acros (filtr żółty)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Acros (filtr czerwony)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Acros (filtr zielony)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały (filtr żółty)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały (filtr czerwony)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Czarno-biały (filtr zielony)
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Sepia
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG

Standardowe porównanie jakości JPEG-ów



----- R E K L A M A -----

Testowany aparat oferuje czułości w zakresie od ISO 200 do 12800 z możliwością rozszerzenia o wartość L – 100 ISO, a także H – 25600 lub 51200. Oprócz tego mamy także trzy tryby Auto – w każdym z nich możemy zaprogramować dolną i górną granicę czułości oraz najdłuższy żądany czas naświetlania. Dla porównania prezentujemy zdjęcia wykonane za pomocą aparatów Panasonic GX8 i Sony A6000.

Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG


Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Trzeba przyznać, że JPEG-i generowane przez nowy sensor charakteryzują się bardzo dobrą jakością. Satysfakcjonujące odwzorowanie szczegółów i relatywnie niski poziom szumu (nawet przy ISO 6400) można niewątpliwie kwalifikować do zalet testowanego aparatu. Obraz z Sony sprawia wrażenie ostrzejszego, jednak w sporej mierze jest to zasługa wyraźnego wyostrzania, jakiemu poddawane są JPEG-i z tego bezlusterkowca. Ogólnie rzecz biorąc, obrazy z X-Pro2 prezentują się lepiej niż u przedstawionej wyżej konkurencji. Pewną przewagę można także zauważyć w porównaniu do zdjęć z poprzednich układów X-Trans.

Wyostrzanie

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
−4
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
0
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
+4
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG

Najlepszy efekt wyostrzania uzyskamy na ustawieniach z okolic środka skali. Dają one przyjemniejszy („ostrzejszy”) dla oka obraz niż przy ustawieniu −4. Przy maksymalnym stopniu zdjęcia są już z kolei wyraźnie przeostrzone.

Filtry cyfrowe

Aparat X-Pro2 dysponuje zestawem kilkunastu filtrów cyfrowych:

  • aparat zabawka,
  • miniatura,
  • kolor pop,
  • wysoka tonacja,
  • niska tonacja,
  • dynamiczny ton,
  • obraz miękki,
  • kolor częściowy
    • czerwony,
    • pomarańczowy,
    • żółty,
    • zielony,
    • niebieski,
    • fioletowy.

Bez filtru
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Aparat zabawka
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Miniatura
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor pop
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Wysoka tonacja
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Niska tonacja
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Dynamiczny ton
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Obraz miękki
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – czerwony
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – pomarańczowy
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – żółty
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – zielony
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – niebieski
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Kolor częściowy – fioletowy
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG

Efekt ziarnistości

X-Pro2 wyposażono również w funkcję dodawania zakłóceń, imitujących ziarno analogowej kliszy fotograficznej. Do dyspozycji mamy dwie opcji intensywności. Przykładowe zdjęcia prezentujemy poniżej.

Wyłączony
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Efekt ziarnistości – słaby
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
Efekt ziarnistości – silny
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG

Funkcja zwiększania zakresu dynamicznego

Podobnie jak inne modele serii X, także opisywany aparat wyposażony jest w programową funkcję zwiększania zakresu tonalnego. W menu jakości obrazu, pod pozycją „Zakres dynamiczny”, odnajdziemy cztery pozycje: auto, 100%, 200% i 400%. Ustawienie 100% jest wartością domyślną, natomiast ustawienia 200% i 400% stają się aktywne dopiero po zwiększeniu czułości do odpowiednio ISO 400 i ISO 800. Końcowy efekt jest naszym zdaniem dość subtelny i zdecydowanie lepsze efekty uzyska się, używając bracketingu ekspozycji z krokiem 1 EV.

DR100
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
DR200
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG
DR400
Fujifilm X-Pro2 - Jakość obrazu JPEG