Samsung NV7 OPS - test aparatu
3. Użytkowanie
Samsung NV7 budzi szacunek, głównie za sprawą nieproporcjonalnie dużego do obudowy, obiektywu Schneider-Kreuznach, który stanowi ekwiwalent instrumentu 38-270 mm ze światłem f/2.8-3.7.
Choć wygląd, zakres ogniskowych i duży zoom działają na wyobraźnię, należy zganić aparat za brak szerokiego kąta. Jeśli ktoś często używa aparatu do zdjęć grupowych, w pomieszczeniach czy krajobrazów, zawiedzie się na Samsungu. Tym bardziej, że jest już na rynku kilka kompaktów wysokiej klasy, których obiektywy dają kąty widzenia takie jak obiektyw klasy 28 mm na błonie małoobrazkowej.
Nowatorskie rozwiązania zastosowane w aparatach zazwyczaj budzą dwojakie uczucia: z jednej strony wiąże się z nimi spore nadzieje, z drugiej strony towarzyszą im obawy, czy aby nie jest to tylko kolejny gadżet. W przypadku sposobu nawigacji w serii NV możemy wypowiadać się głównie w superlatywach. Po pierwszym zaskoczeniu (jak to działa?), chwili oswojenia się, dostęp do wielu funkcji staje się szybki, prosty i intuicyjny.
Na pochwałę zasługuje fakt umieszczenia trybów A/S/M, które bardziej zaawansowanym miłośnikom fotografii na pewno przypadną do gustu. Dla fotograficznych laików przygotowano tryb Auto. Znajdziemy w nim tylko dwie funkcje: jasność i kolor. Po wybraniu danego polecenia wyświetla nam się suwak, którym ustawiamy odpowiednią wartość danego parametru, widząc na żywo podgląd zachodzących na ekranie zmian. W tych dwóch funkcjach ukryto tak naprawdę sprawnie działający balans bieli (kolor) oraz korekcję ekspozycji (jasność). Całą resztę dobierze automatyka aparatu.
Nie unikniono jednak kilku małych wpadek:
- gdy chcemy usunąć dane zdjęcie musimy dwukrotnie potwierdzić ten fakt, co przy większych porządkach może okazać się irytujące.
- czułe na dotyk przyciski posiadają pewną "bezwładność". Objawia się ona czasami gdy przeglądamy zdjęcia zgromadzone w pamięci. Gdy oderwiemy palec od guzików, podczas przechodzenia pomiędzy zdjęciami, aparat potrafi kontynuować tą czynność, przechodząc kilka fotografii za daleko.
- w pewnych specyficznych sytuacjach może dojść do zawieszenia aparatu (jedynym rozwiązaniem jest wyjęcie baterii). Nam zdarzyło się to np.: podczas przycinania zdjęcia gdy na karcie pamięci nie było już wolnego miejsca.
- zarówno w trybie ciągłej pracy aparatu, jak przy oglądaniu wykonanych zdjęć nie mamy możliwości obejrzenia histogramu. Dla niektórych może okazać się to wadą, bo wielu, nawet początkujących fotografów, nauczyło się robić z niego prawidłowy użytek i docenia jego pomoc w poprawnym naświetleniu zdjęcia. Konkurencyjne: Sony H5 czy Canon S3 IS, posiadają tę funkcję.
Szybkość
Test szybkości aparatu wykonaliśmy fotografując stoper przez 30-sto sekundowy przedział czasu. Zdjęcia były wykonywane przy czasie ekspozycji 1/1000 sekundy, w trybie manualnego fokusa i zapisywane na kartę SanDisk Extreme III o pojemności 1 GB. Aby zapisywane JPGi nie były zbyt małe (czyli żeby aparatowi było trudniej) stoper został umieszczony na bogatym w szczegóły kolorowym tle, a dodatkowe kolorowe plamki (także trudne do szybkiej kompresji) dołożyła zastosowana czułość ISO 400. W ten sposób przebadaliśmy prędkość wykonywania zdjęć przez aparat, gdy pliki wynikowe zapisywane są jako JPEG w jakości bardzo dobrej i normalnej. W pierwszym przypadku aparat wykonał 27 ujęć (przeciętny rozmiar zdjęć to 3 100 KB), co odpowiada średniej prędkości 0.9 kl./s. Przy bardziej skompresowanych plikach (rozmiar zdjęć 1170 KB) udało się nam zarejestrować tyle samo klatek. Jak widać rozmiar pliku nie jest ograniczeniem na prędkość ich wykonywania w serii. Poniżej prezentujemy wykres przedstawiający czasowy rozkład zarejestrowanych zdjęć:
Poza tym Samsung kryje w sobie opcję wykonania zdjęć w trybie "HighSpeed", kiedy to zapisywane są 3 zdjęcia ze zmierzoną przez nas prędkością 2.7 kl./s. (wg. producenta 2.5 kl./s.) oraz tryb "Przechwytywanie ciągłe", za pomocą którego aparat rejestruje 20 fotografii w rozdzielczości 1024x768 pikseli z prędkością 7.7 kl./s. (wg producenta 7.5 kl./s.), Do wielu zastosowań opcje te mogą okazać się pomocne pomimo swych ograniczeń.
Menu
Obsługa menu nikomu nie powinna nastręczyć problemów. Odpowiednie funkcje są czytelne i łatwo dostępne. Ich wybór polega na naciśnięciu palcem przycisku umieszczonego bezpośrednio pod (lub obok) interesującej nas ikonki, a następnie przesuwając opuszkiem po drugim pasku przycisków, wybieramy właściwy nastaw.
W ten sposób ustawia się nie tlyko te najczęściej używane parametry takie jak czas ekspozycji, przysłona, WB, ISO ale też wszystkie inne. Wystarczy naciskać przycisk, przyporządkowany do danego obrazka,a na koniec zwolnić spust migawki. Prawda, że proste!
Przykładowe zdjęcia zakładek menu głównego prezentujemy poniżej.
Jakość zdjęć
Zdjęcia możemy zachowywać w formacie JPEG/EXIF wersja 2.2 zgodne z DPOF (cyfrowy format wykonywania odbitek). Możemy wybrać jeden spośród trzech stopni kompresji: bardzo dobra, dobra, podstawowa. Szkoda, że w tak zaawansowanym i uniwersalnym kompakcie nie zaimplementowano zapisu zdjęć w formie RAW.
W tabeli poniżej przedstawione są wycinki planszy sfotografowane przy czułości ISO 100 w trzech podstawowych trybach kompresji JPEG:
Bardzo dobra | |
Dobra | |
Podstawowa |
Stabilizacja obrazu
Samsung NV7 udostępnia użytkownikowi dwa tryby wykonywania zdjęć, które minimalizują możliwość zarejestrowania nieporuszonego obrazu. Są to ASR (Anti Shake Reduction) oraz OPS (Optical Picture Stabilization). Pierwszy z nich ma mieć zastosowanie podczas zdjęć w bardzo trudnych warunkach oświetleniowych i polega na zastosowaniu podczas ekspozycji czułości ISO 1000, która potem jest wnikliwie odszumiania. Efekt nie jest najlepszy, ze względu na wysokie szumy matrycy i późniejsze problemy z ich usunięciem. Tryb ten może mieć zastosowanie, gdy chcemy koniecznie wykonać zdjęcie bez lampy (co również sugeruje producent).
Drugi zaimplementowany sposób, to optyczna stabilizacja obrazu, która posiada dwa tryby:
- OPS 1 - stabilizacja uaktywnia się w trakcie wykonywania zdjęcia,
- OPS 2 - stabilizacja działa po wciśnięciu spustu migawki do połowy.
Poniżej prezentujemy tabelkę z wycinkami fotografowanej scenki 1:1, na których widać efekty działania stabilizacji.
Ekspozycja [s] | Off | OPS 1 | OPS 2 |
1/100 | |||
1/80 | |||
1/50 | |||
1/30 | |||
1/20 | |||
1/10 | |||
1/5 |
Filmy
Samsung umożliwia nagrywanie filmów w rozdzielczości 640x480 lub 320x240 pikseli z prędkością 30 kl./s. i 15 kl./s. Dodatkowo możemy ustawić czy autofokus ma pracować w trybie normalnym czy makro, zdefiniować jeden z trzech trybów pomiaru światła (wielopunktowy, punktowy lub centralnie ważony), wprowadzić korekcję ekspozycji, zdefiniować balans bieli, ustawić efekty kolorystyczne i kilka innych. Wszystkie te opcje należy zdefiniować przed kręceniem klipu. W trakcie nagrywania możemy jedynie zmieniać ogniskową obiektywu, która działa bardzo płynnie i szybko nastawia ostrość.
Nagrane filmiki zapisywane są w formacie AVI. Przy okazji należy pochwalić ich kompresję, gdyż zajmują bardzo mało miejsca (ok. 250kB/s. klipu).
Niestety nie obyło się bez małej wpadki. Podczas zmiany ogniskowej w trakce filmowania dochodzi do wyciszenia fonii. Powoduje to ograniczenie możliwości aparatu. Chcąc uzyskać dobrej jakości plik video niestety należy pamiętać o tym fakcie. Ponieważ funkcji tej użytkownik nie może wyłączyć uznajemy ją za wadę Samsunga.
Przykładowy plik wideo (najwyższa jakość, słyszalne są problemy z dźwiękiem) nakręcony podczas testów dostępny jest tutaj (rozmiar 6.49 MB).