Fujifilm X-E2S - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca,
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło żarówki,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.8 | 114.8 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.9 | 115.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 10.3 | 118 |
Pochmurny dzień | Chmury | 4.26 | 111.8 |
3000K | Auto | 23.1 | 143.7 |
3000K | Żarówki | 7.6 | 108 |
3000K | 3000K | 7.54 | 107.8 |
5500K | Auto | 6.87 | 123.9 |
5500K | 5300K | 11.3 | 126.8 |
Lampa błyskowa | Auto | 6.27 | 106.4 |
Najniższe błędy kolorów zanotowaliśmy w świetle słonecznym. X-E2s wypadł również całkiem nieźle przy błysku lampy oraz żarówkach (przy zastosowaniu wzorca oraz wprowadzeniu odpowiedniej temperatury barwowej). Zauważyliśmy relatywnie wysoki błąd w przypadku automatyki w pochmurny dzień – tutaj rzuca się w oczy chłodna kolorystyka obrazu. Problem znika po ustawieniu odpowiedniego wzorca. Przy użyciu automatyki w świetle żarowym zabarwienie jest zdecydowanie ciepłe, co przekłada się na wysoki błąd dC.
Fujifilm X-E2s ma wyraźną tendencję do nadmiernego nasycania barw – widać ją w każdej naszej próbie, a najsilniej daje ona o sobie znać w świetle 3000 K dla automatyki. Musimy jeszcze dodać, że w X-E2s nie da się ustawić temperatury barwowej o wartości 5500 K, ponieważ aparat umożliwia jedynie wybranie temperatury 5300K lub 5600K. Zdecydowaliśmy się na ustawienie 5300K, gdyż lepiej oddawało ono kolory.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.