Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Obiektyw Nikon Nikkor Z 35 mm f/1.4

Cena: 2749 zł

Sprawdź

Cena: 5585 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Test aparatu

Fujifilm X-E2S - test aparatu

21 marca 2016
Maciej Latałło Komentarze: 83

5. Balans bieli

W Fujifilm X-E2s odnajdziemy następujące tryby balansu bieli:
  • Auto,
  • Ustawienia własne wg wzorca,
  • Temperatura barwowa w skali Kelvina,
  • Światło dzienne,
  • Pochmurno,
  • Światło żarówki,
  • Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
  • Pod wodą.
Na obudowie aparatu nie odnajdziemy osobnego przycisku do modyfikacji balansu bieli, aczkolwiek możemy przyporządkować tą funkcję pod jeden z siedmiu programowalnych guzików. Zmiany poszczególnych trybów możemy także dokonywać za pomocą głównego lub szybkiego menu. W menu fotografowania odnajdziemy natomiast opcje związane z korygowaniem balansu bieli w dwóch osiach: czerwony–turkusowy i niebieski–żółty. W każdej z osi regulacja może odbywać się w zakresie od −9 do +9. Wśród trybów DRIVE mamy również funkcję bracketingu balansu bieli, która pozwala na zapisanie 3 zdjęć z różnymi ustawieniami (w krokach 1, 2 lub 3 w skali niebieski-żółty).

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.8 114.8
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 5.9 115.6
Pochmurny dzień Auto 10.3 118
Pochmurny dzień Chmury 4.26 111.8
3000K Auto 23.1 143.7
3000K Żarówki 7.6 108
3000K 3000K 7.54 107.8
5500K Auto 6.87 123.9
5500K 5300K 11.3 126.8
Lampa błyskowa Auto 6.27 106.4



----- R E K L A M A -----

Najniższe błędy kolorów zanotowaliśmy w świetle słonecznym. X-E2s wypadł również całkiem nieźle przy błysku lampy oraz żarówkach (przy zastosowaniu wzorca oraz wprowadzeniu odpowiedniej temperatury barwowej). Zauważyliśmy relatywnie wysoki błąd w przypadku automatyki w pochmurny dzień – tutaj rzuca się w oczy chłodna kolorystyka obrazu. Problem znika po ustawieniu odpowiedniego wzorca. Przy użyciu automatyki w świetle żarowym zabarwienie jest zdecydowanie ciepłe, co przekłada się na wysoki błąd dC.

Fujifilm X-E2s ma wyraźną tendencję do nadmiernego nasycania barw – widać ją w każdej naszej próbie, a najsilniej daje ona o sobie znać w świetle 3000 K dla automatyki. Musimy jeszcze dodać, że w X-E2s nie da się ustawić temperatury barwowej o wartości 5500 K, ponieważ aparat umożliwia jedynie wybranie temperatury 5300K lub 5600K. Zdecydowaliśmy się na ustawienie 5300K, gdyż lepiej oddawało ono kolory.

Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Fujifilm X-E2S - Balans bieli Fujifilm X-E2S - Balans bieli
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Fujifilm X-E2S - Balans bieli Fujifilm X-E2S - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Fujifilm X-E2S - Balans bieli Fujifilm X-E2S - Balans bieli
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Chmury
Fujifilm X-E2S - Balans bieli Fujifilm X-E2S - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto
Fujifilm X-E2S - Balans bieli Fujifilm X-E2S - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Fujifilm X-E2S - Balans bieli Fujifilm X-E2S - Balans bieli
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Fujifilm X-E2S - Balans bieli Fujifilm X-E2S - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Fujifilm X-E2S - Balans bieli Fujifilm X-E2S - Balans bieli
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5300K
Fujifilm X-E2S - Balans bieli Fujifilm X-E2S - Balans bieli
Światło: lampa błyskowa
Balans bieli: Temp. Auto
Fujifilm X-E2S - Balans bieli Fujifilm X-E2S - Balans bieli