Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Fujifilm X-E2S - test aparatu

21 marca 2016
Maciej Latałło Komentarze: 83

8. Zakres i dynamika tonalna

Szum przetwarzania

Szum przetwarzania (ang. readout noise) to całościowe zakłócenia generowane przez elektroniczny tor przetwarzania danych. Ilość tego szumu nie zależy od ilości padającego światła ani czasu ekspozycji.

Szum przetwarzania wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć bez dostępu światła przy najkrótszej możliwej do ustawienia migawce. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających nastawionym w aparacie (a nie realnym) czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.


----- R E K L A M A -----

Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna

Wyrażenie wyniku w elektronach pozwala śledzić jakość przetwarzania toru analogowo-cyfrowego. Widzimy, że przebieg pokrywa zakres wartości od 2 do 4 elektronów, co oznacza, że jakość zaprojektowanej elektroniki stoi na wysokim poziomie. W idealnie pracującej matrycy wykres powinien być linią prostą, ze wszystkimi wartościami dla różnych czułości ISO na tym samym poziomie. Tu widzimy, że oprogramowanie przetwornika ADC zmienia jego charakterystykę w zależności od użytej czułości.

Współczynnik konwersji i wzmocnienie jednostkowe

Poniżej przedstawiamy współczynnik konwersji (ang. conversion gain) matrycy wyznaczony dla różnych nastaw ISO. Parametr ten definiuje liczbę elektronów przypadających na jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC (tzw. ADU, ang. ADC unit). Analiza tych danych pozwala określić tzw. wzmocnienie jednostkowe, czyli cechę charakterystyczną każdej matrycy definiującą czułość, dla której współczynnik konwersji jest równy 1 – to znaczy wartość z przetwornika ADC pokazuje wprost liczbę przetworzonych elektronów.

Współczynnik konwersji wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Dane na wykresie zostały zaprezentowane w punktach odpowiadających nastawionym w aparacie (a nie realnym) czułościom matrycy, a wyniki odwzorowują średnią wartość z wszystkich grup senseli.

Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna

Dla najniższej czułości na jedną jednostkę kwantyzacji przetwornika ADC przypadają prawie 4 elektrony. Przy 14-bitowym przetworniku daje to pojemność studni potencjałów (ang. full well capacity) na poziomie 59 ke-. Taki wynik można uznać za bardzo dobry. Wysoka pojemność studni pozwala na użycie niewielkich wzmocnień sygnału – dla ISO 200 to 3.96 e-/ADU. Dzięki temu, jak łatwo odczytać z wykresu, punkt wzmocnienia jednostkowego wypada dla czułości 931 (czyli nieco powyżej nastawy aparatu ISO 800). Przekroczenie tego progu powoduje, że za jakość obrazu odpowiadają już tylko i wyłącznie algorytmy cyfrowej obróbki sygnału, a nie tor analogowy matrycy. W związku z czym nie ma żadnego zysku ze stosowania takiej obróbki w aparacie i dokładnie te same efekty uzyskamy niedoświetlając zdjęcie, a następnie korygując ekspozycję w komputerze.

Zakres tonalny

Zakres tonalny, będący miarą liczby rozróżnianych przejść tonalnych pomiędzy skrajnymi wartościami czerni i bieli, mówi nam, jak bardzo szum redukuje jakość zdjęcia, powodując posteryzację.

Zakres tonalny wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiarów dokonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania.

Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna

Najwyższą jakość obrazu otrzymamy dla trzech najniższych czułości, dla których aparat zarejestruje ponad 200 przejść tonalnych. Dla ISO 200 liczba tonów przekracza 430, co daje 8.8-bitowy zapis danych. Wartość ta zapewni bardzo dobre przejścia tonalne, bez widocznej posteryzacji. Wraz ze wzrostem czułości zakres tonalny oczywiście maleje i dla najwyższej czułości wynosi 6.9 bita, co daje 117 przejść tonalnych.

Zakres tonalny na plikach zapisanych w formacie JPEG możemy ocenić wizualnie na wycinkach zdjęć tablicy Stouffer T4110. Kliknięcie na zdjęcie poniżej otworzy wycinek w pełnej rozdzielczości. Odległość pomiędzy sąsiednimi polami szarości wynosi 0.3 EV.

ISO Granica czerni i bieli
100
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
200
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
400
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
800
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
1600
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
3200
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
6400
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
12800
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
25600
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
51200
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna

Dynamika tonalna

Dynamikę tonalną wyznaczyliśmy w oparciu o serię zdjęć tablicy Kodak Q-14. Pomiary wykonaliśmy na surowych plikach przekonwertowanych uprzednio do 48-bitowych TIFF-ów bez demozaikowania. Na wykresie przedstawiamy wartości zakresu tonalnego dla wysokiej, dobrej, średniej i niskiej jakości obrazu. Odpowiada to stosunkom sygnału do szumu na poziomie 10, 4, 2 i 1.

Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna

Dla najlepszej jakości obrazu przy ISO 200 testowany aparat osiągnął 9 EV, czyli tyle samo co poprzednik. To lepszy rezultat niż zanotowaliśmy w przypadku bezlusterkowców konkurencji, czyli Olympusa OM-D E-M10 Mark II i Sony A6000. Dla bazowych czułości uzyskały one bowiem po 8.2 EV. Jednak w ich przypadku producenci stosują 12-bitowe przetwarzanie. 14-bitowy zapis danych mamy w Canonie EOS M3, który osiągnął znacznie mniej niż aparat Fujifilm, bo 7.9 EV przy ISO 100.

Biorąc pod uwagę kryterium niskiej jakości obrazu, dla bazowej czułości mamy do dyspozycji dynamikę na poziomie 13.8 EV, co oznacza, że wykorzystywany jest praktycznie cały zakres pracy przetwornika ADC. Fujifilm X-E2s wypada tu zdecydowanie lepiej niż np. EOS M3, który uzyskał dla analogicznych kryteriów 11.7 EV.

Poniżej przedstawiamy pełne wykresy SNR wygenerowane na podstawie wykonanych pomiarów dla wszystkich czułości aparatu.

Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna

Wartość 0 na osi OX oznacza maksymalną wartość, którą aparat może zapisać w pliku RAW. Na prawej osi OY oznaczyliśmy miejsca dla kryteriów SNR=10 (wysoka), 4 (dobra), 2 (średnia) i 1 (niska). Przy pomocy tego wykresu każdy może oszacować dostępną dynamikę dla wybranej przez siebie minimalnej użytecznej jakości obrazu. Wystarczy poprowadzić poziomą linię wzdłuż wybranego kryterium i odczytać wartość na osi OX, dla której linia ta przecina się z wykresem dla odpowiedniej czułości. Gdy np. uznamy za kryterium minimalnej użytecznej jakości 12 dB, widzimy, że dla ISO 1600 dynamika przekracza 8.5 EV.

Przy omawianiu zakresu tonalnego pokazujemy tradycyjnie, jak zachowują się zdjęcia przy obróbce komputerowej, kiedy rozjaśniamy je lub przyciemniamy. Zdjęcia wykonaliśmy przy następujących parametrach ekspozycji: ISO 200, f/16 i 30 s oraz ISO 1600, f/11 i 2 s. Następnie wywołujemy je jako 48-bitowe TIFF-y dcrawem i w Lightroomie rozjaśniamy o +4 EV oraz przyciemniamy o −4 EV, po czym zapisujemy jako zdjęcia 24-bitowe.

Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna

0 EV
+4 EV
200 ISO
X-E2s
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
X-E1
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
X-E2s
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
X-E1
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna

Przewaga nowszego modelu jest widoczna w zasadzie jedynie przy ISO 200. W obu aparatach poziom szumu na rozjaśnionych wycinkach jest relatywnie niski, jednak w X-E1 mocniej uwidoczniła się jego niebieska składowa.


Po przyciemnieniu jasnych partii obrazu widać pewną różnicę w poziomie naświetlenia oryginalnych obrazów, mimo zastosowania tego samego obiektywu i parametrów ekspozycji. Tak czy inaczej, miejsca przepalone takimi pozostały.

0 EV
−4 EV
200 ISO
X-E2s
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
X-E1
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
1600 ISO
X-E2s
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna
X-E1
Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna Fujifilm X-E2S - Zakres i dynamika tonalna