Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Fujifilm Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR - test obiektywu

18 grudnia 2014

6. Dystorsja

Pracując na plikach JPEG dystorsji nie zauważymy prawie wcale, bo bardzo wydajnie koryguje ją oprogramowanie aparatu. Na ogniskowych 50, 70, 90 i 140 mm nasze pomiary dały wyniki odpowiednio −0.02%, +0.03%, +0.09% i +0.09%.

Chcąc przekonać się jak optyka radzi sobie z dystorsją, musimy wywołać RAW-y niezależnym oprogramowaniem takim jak np. dcraw. Wyniki tej operacji pokazują, że dystorsja jest zauważalna. Na ogniskowej 50 mm problem jest jeszcze niewielki, bo pomiary wskazują na występowanie dystorsji poduszkowej o wartości +0.51%. Wada ta jednak rośnie wraz ze wzrostem ogniskowej i na 70 mm osiąga już rezultat +1.28%, by na 90 mm wzrosnąć do +1.54%. Na maksymalnej ogniskowej dystorsja jest największa i sięga +1.95%.

Zrzucenie korygowania dystorsji z optyki na oprogramowanie aparatu w klasie drogich obiektywów profesjonalnych nie jest najlepszym pomysłem. Niektórzy z pełnoklatkowych konkurentów klasy 70–200 mm pokazali wyraźnie, że optyka jest w stanie korygować dystorsję do poziomów prawie niezauważalnych.

----- R E K L A M A -----

JPEG, 50 mm
Fujifilm Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR  - Dystorsja
JPEG, 70 mm
Fujifilm Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR  - Dystorsja
JPEG, 90 mm
Fujifilm Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR  - Dystorsja
JPEG, 140 mm
Fujifilm Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR  - Dystorsja

RAW, 50 mm
Fujifilm Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR  - Dystorsja
RAW, 70 mm
Fujifilm Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR  - Dystorsja
RAW, 90 mm
Fujifilm Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR  - Dystorsja
RAW, 140 mm
Fujifilm Fujinon XF 50-140 mm f/2.8 R LM OIS WR  - Dystorsja