Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - test obiektywu

29 czerwca 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

„Mydełko” które generuje Mitakon 0.95/35 w okolicach maksymalnego otworu względnego trochę utrudnia nam ocenę, ale wydaje się, że testowany obiektyw nie ma dużych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Duża ilość soczewek ED wydaje się więc dobrze spełniać swoje zadanie.

Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Także do korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej nie mamy poważnych zastrzeżeń. Uzyskane przez nas wyniki są przedstawione na poniższym wykresie.

Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja, niezależnie od wartości przysłony, trzyma się w okolicach 0.10%, co uznajemy za poziom średni.

Olympus E-PL1, f/0.95 Olympus E-PL1, f/2.0
Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Na pierwszych zdjęciach zaprezentowanych w niniejszym rozdziale nie byliśmy w stanie dojrzeć efektu „pływania” ogniska. Aberracja sferyczna nie jest więc duża i ten fakt wydają się potwierdzać obrazy rozogniskowanego krążka światła. I przed i za ogniskiem ma on ciemniejszy brzeg, tyle że za ogniskiem spadek jasności jest większy. Nie upoważnia nas to do narzekania na stopień korygowania aberracji sferycznej.

Olympus E-PL1, f/0.95, przed Olympus E-PL1, f/0.95, za
Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - Aberracja chromatyczna i sferyczna