Mitakon Speedmaster 35 mm f/0.95 - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
„Mydełko” które generuje Mitakon 0.95/35 w okolicach maksymalnego otworu względnego trochę utrudnia nam ocenę, ale wydaje się, że testowany obiektyw nie ma dużych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Duża ilość soczewek ED wydaje się więc dobrze spełniać swoje zadanie.
![]() |
Także do korygowania poprzecznej aberracji chromatycznej nie mamy poważnych zastrzeżeń. Uzyskane przez nas wyniki są przedstawione na poniższym wykresie.

Aberracja, niezależnie od wartości przysłony, trzyma się w okolicach 0.10%, co uznajemy za poziom średni.
Olympus E-PL1, f/0.95 | Olympus E-PL1, f/2.0 |
![]() |
![]() |
Aberracja sferyczna
Na pierwszych zdjęciach zaprezentowanych w niniejszym rozdziale nie byliśmy w stanie dojrzeć efektu „pływania” ogniska. Aberracja sferyczna nie jest więc duża i ten fakt wydają się potwierdzać obrazy rozogniskowanego krążka światła. I przed i za ogniskiem ma on ciemniejszy brzeg, tyle że za ogniskiem spadek jasności jest większy. Nie upoważnia nas to do narzekania na stopień korygowania aberracji sferycznej.
Olympus E-PL1, f/0.95, przed | Olympus E-PL1, f/0.95, za |
![]() |
![]() |