Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - test obiektywu

6 marca 2015

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

W kwestii podłużnej aberracji chromatycznej ani Canon EF 24 mm f/1.4L USM II, ani Nikkor AF-S 24 mm f/1.4G nie miały się czym specjalnie chwalić. U Canona wada ta była spora, a u Nikkora średnia. Jak wypada tutaj Sigma, można ocenić na poniższych zdjęciach.

Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Wada ta jest zauważalna zarówno dla f/1.4 jak i dla f/2.0, ale jej poziom nie jest duży. Bardziej możemy go określić jako granicę wartości niewielkich i średnich. Na tle konkurentów Sigma wypada więc dobrze.

Zobaczmy teraz, jak wygląda korygowanie poprzecznej aberracji chromatycznej. Poniższy wykres pokazuje zachowanie w tej kategorii na brzegu matrycy APS-C i brzegu pełnej klatki.

Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Tutaj Sigma A 1.4/24 zdecydowanie zasłużyła na pochwały. Na maksymalnym otworze względnym wyniki sięgają niespełna 0.05%, a więc poziomu bardzo małego. Wraz z przymykaniem przysłony aberracja rośnie, ale nigdzie nie przekracza poziomu 0.09%, a więc nie dochodzi nawet do wartości średnich.

Konkurenci prezentowali tutaj minimalnie gorszy poziom. Canon, niezależnie od wielkości detektora i użytej przysłony, pokazywał wartości w okolicach 0.07–0.09%, a Nikkor w okolicach maksymalnego otworu względnego osiągał rezultaty dochodzące do 0.10%, które zmniejszały się do 0.07–0.08% po przymknięciu przysłony.

Canon 5D III, f/1.4 Canon 5D III, f/8.0
Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna



Aberracja sferyczna

Testowany obiektyw nie miał problemów z efektem „pływania” ogniska, co sugeruje że aberracja sferyczna nie może być duża. Potwierdza to wygląd rozogniskowanych krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem. Rozkład światła w krążkach nie pokazuje istotnych różnic, a więc korygowaniu aberracji sferycznej nie możemy nic poważnego zarzucić.

Canon 5D III, f/1.4, przed Canon 5D III, f/1.4, za
Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Aberracja chromatyczna i sferyczna