Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Aparat cyfrowy Panasonic Lumix S5IIX body Raty 30x0%

Cena: 10095 zł 9149 zł

Sprawdź

Cena: 5789 zł 4499 zł

Sprawdź

Cena: 2249 zł

Sprawdź

Test obiektywu

Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - test obiektywu

6 marca 2015

7. Koma, astygmatyzm i bokeh

Pierwszą poważną wpadką Sigmy 1.4/24 jest korygowanie komy. Jej niewielki wpływ widać już nawet w rogach matrycy APS-C/DX. To, co dzieje się w rogach pełnej klatki, woła jednak o pomstę do nieba. Trudno uzyskiwać dobrą ostrość obrazu na brzegu dużego detektora, jeśli na przysłonach f/1.4 i f/2.0 koma jest skorygowana tak słabo.

Na obronę Sigmy możemy napisać tylko to, że Canon i Nikkor notowały tutaj wyniki równie fatalne. Z całej grupy obiektywów klasy 1.4/24 najlepszy wynik w tej kategorii uzyskał Samyang. Choć w jego przypadku też trudno mówić do prawidłowym korygowaniu tej wady.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh

----- R E K L A M A -----


Z astygmatyzmem, rozumianym jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, Sigma radzi sobie znacznie lepiej niż z komą. Zmierzona przez nas wartość tej wady to 7%. To dokładnie taki sam rezultat jak u Nikkora 1.4/24G, ale jednocześnie zauważalnie wyższy niż u Canona 1.4/24L, u którego wada ta sięgała tylko 2%.

Trudno mieć zastrzeżenia do wyglądu krążków powstałych przez rozogniskowanie punktów świetlnych. Rozkład światła w nich jest bardzo równy i nie obserwujemy żadnych wyraźnych ekstremów lokalnych. Zwrócić uwagę trzeba jednak na dwie rzeczy. Po pierwsze, krążki w rogach pełnej klatki dla f/1.4 i f/2.0 są pościnane, co świadczy o obecności sporego winietowania mechanicznego. Po drugie, przerysowania wynikające z zastosowania szerokiego kąta widzenia wydłużają obrazy powodując, że niektóre zdjęcia, na których mamy sporo świateł w nieostrościach, mogą wydawać się mniej przyjemne w odbiorze.

Centrum, f/1.4 Róg APS-C, f/1.4 Róg FF, f/1.4
Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.0 Róg APS-C, f/2.0 Róg FF, f/2.0
Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh
Centrum, f/2.8 Róg APS-C, f/2.8 Róg FF, f/2.8
Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh Sigma A 24 mm f/1.4 DG HSM - Koma, astygmatyzm i bokeh