Nikon D3400 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Pochmurno (6000 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Światło żarowe / Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Rtęciowe wys. temperatury (7200 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli.
Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w 6-stopniowej skali i czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W pierwszym z kierunków krok zmiany to 0.25, a w drugim 0.5. Niestety, producent nie wyposażył modelu D3400 w opcję ustawienia temperatury barwowej zgodnie ze skalą Kelvina.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie, przy pomocy programu Imatest, wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 4.86 | 104.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 7.53 | 107.8 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.36 | 103.1 |
Pochmurny dzień | Chmury | 4.29 | 102.6 |
5500 K | Auto | 5.76 | 107.4 |
3000 K | Auto | 9.58 | 106.9 |
3000 K | Żarówki | 6.03 | 101.3 |
Błysk | Auto | 3.45 | 88.43 |
Błysk | Błysk | 3.67 | 90.06 |
Nikon D3400 mile nas zaskoczył w teście balansu bieli, trzeba bowiem przyznać, że jego wyniki w tej kategorii stoją na bardzo dobrym poziomie. Błędy dC należą do niskich, nawet dla automatyki w świetle żarowym. Większość aparatów notuje w tym przypadku wartości nierzadko przekraczającą 20, a zatem ok. dwukrotnie wyższe niż w testowanej lustrzance. Widać wprawdzie ocieplenie kolorów, które można zniwelować poprzez wybór odpowiedniego dla tej sytuacji wzorca. Nieco wyższy błąd dla wzorca światła słonecznego w stosunku do użycia automatyki wynika najprawdopodobniej z jego cieplejszej barwy (późną jesienią słońce znajduje się dość nisko nad horyzontem).
Większych zastrzeżeń nie mamy także do nasycenia kolorów (parametr S), który w większości przypadków niewiele przekracza 100%. Jedynie przy błysku lampą mamy do czynienia z zaniżoną wartością nasycenia.