Nikon D3400 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W Nikonie D3400 istnieje opcja włączenia redukcji szumów. Nie ma ona jednak żadnych dodatkowych stopni intensywności. Poniżej prezentujemy fragmenty zdjęć naszej scenki porównujące skuteczność odszumiania dla trzech najwyższych czułości: 6400, 12800 i 25600 ISO.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
ISO 12800 | ||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
Siła procesu odszumiania została dobrana całkiem rozsądnie. Należy jednak pamiętać, że nawet przy ustawieniu „wyłączone” redukcja zakłóceń ma miejsce. Tak czy inaczej, amatorom korzystającym głównie z plików JPEG można polecić pozostawienie tej funkcji włączonej.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z D3400 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem 1300D i Pentaksem K-S2. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Zdjęcia z Nikona D3400 cechują się wysoką rozdzielczością i dużą ilością rejestrowanych szczegółów. Format RAW zapewnia zadowalającą jakość obrazu w szerokim zakresie czułości ISO. Przy wartości ISO 3200 szum jest wprawdzie widoczny, jednak jego wpływ na pogorszenie jakości zdjęć można uznać za umiarkowany. Zakłócenia mocniej dają się we znaki przy ISO 6400, choć nadal widoczność detali jest całkiem niezła. Zauważyliśmy także, że w zakresie ISO 100–800 obraz jest nieco mniej ostry niż np. dla ISO 1600. Może to wynikać z braku funkcji wstępnego podnoszenia lustra.
W kwestii zaszumienia na wysokich ISO, na tle wybranych konkurentów, D3400 radzi sobie porównywalnie. Nawet przy ISO 6400 wizualnie wycinki prezentują się podobnie.
Sprawdźmy teraz, jak wizualna ocena szumu przekłada się na konkretne liczby. Na poniższym wykresie przedstawiamy poziom szumu zmierzony na podstawie surowych zdjęć tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.
Do powyższego wykresu nie mamy zastrzeżeń, bowiem przebiegi są stosunkowo gładkie i nie obserwujemy niepokojących załamań.
Dla uproszczenia porównań poziomu szumu pomiędzy omawianymi aparatami, pokazujemy także wykres z wartościami składowej luminancji.
D3400 charakteryzuje się najniższym stopniem zaszumienia przy wysokich czułościach w stosunku do rywali. Dla ISO 6400 jego przewaga nad K-S2 jest jednak niewielka i wynosi mniej niż 1/3 EV. Dla 1300D różnica jest odrobinę większa – nieco mniej niż 0.5 EV. Przy wyższych wartościach ISO w Pentaksie aktywuje się jednak odszumianie RAW-ów, co utrudnia porównanie. Tak czy inaczej, zmierzone różnice dla szumu luminancji pomiędzy omawianymi aparatami rzeczywiście nie są duże.
Tradycyjnie na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Poziom prądu ciemnego testujemy na podstawie zdjęć wykonanych z 3-minutową ekspozycją bez dopływu światła. Zdjęcia wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze pokazujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Pliki RAW natomiast wywoływane są programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W przypadku D3400 zakres ten wynosi od 0 do 511. Identyczny zakres posiada również pozioma oś histogramów wykonanych na podstawie surowych plików. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |
W zakresie ISO 100–1600 maksimum zaprezentowanych wyżej histogramów wypada w okolicach 150, po czym systematycznie spada. Chociaż wartości odchylenia standardowego nie przekraczają średnich wartości sygnału, to część histogramów została ucięta.
Nie mamy zastrzeżeń do wyglądu samych darków. Nie widać na nich niepokojących niejednorodności (nierównomiernego grzania się sensora), ani bandingu. Pod tym względem D3400 zachowuje się całkiem nieźle.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
100 | 148.9 | 0.764 |
200 | 149.002 | 1.316 |
400 | 149.487 | 2.48 |
800 | 149.73 | 4.811 |
1600 | 151.104 | 9.721 |
3200 | 150.008 | 18.663 |
6400 | 150.948 | 36.801 |
12800 | 152.458 | 73.947 |
25600 | 163.809 | 140.045 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG. Na nich także nie widać niczego niepokojącego.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 |