Canon EF-S 18-135 mm f/3.5-5.6 IS STM - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Testowany obiektyw nie ma żadnych problemów z podłużną aberracją chromatyczną. Widać to doskonale na poniższych zdjęciach.
![]() |
Pewne problemy pojawiają się za to przy poprzecznej aberracji chromatycznej, co widać na poniższym wykresie.

Wadę tę najłatwiej zauważyć dla ogniskowych 18–35 mm, gdzie niezależnie od przysłony utrzymuje się blisko 0.12%, a więc wartości, którą uznajemy za poziom średni. Na 70 mm aberracja chromatyczna jest niezauważalna. Rośnie jednak ponownie dla maksymalnej ogniskowej, ale wciąż jest tam na granicy wartości małych i średnich.
Warto nadmienić, że jest to zupełnie inny obraz niż ten, jaki widzieliśmy u poprzednika, który największą aberrację sięgającą prawie 0.15% pokazywał na ogniskowej 70 mm. To kolejny argument za tym, że nowy model to nowa konstrukcja optyczna.
Podsumowując, jak na obiektyw zmiennoogniskowy o takiej krotności są to wyniki rozsądne, które nie będą nam sprawiały dużych problemów.
Canon 50D, 18 mm, f/5.6 | Canon 50D, 70 mm, f/16.0 |
![]() |
![]() |
Aberracja sferyczna
Nie zaobserwowaliśmy efektu pływania ogniska, więc testowany obiektyw nie może mieć dużych problemów z aberracją sferyczną. Potwierdzają to obrazy uzyskane dla rozogniskowanych zdjęć diody, które zarówno przed jak i za ogniskiem wyglądają podobnie.
Canon 50D, 122 mm, f/5.6, przed | Canon 50D, 122 mm, f/5.6, za |
![]() |
![]() |