Pentax K-70 - test aparatu
2. Budowa i jakość wykonania
Ważnym aspektem są uszczelnienia, które nieczęsto pojawiają się w tej klasie aparatów. Korzystając z obiektywów WR (weather resistant) testowanym Pentaksem można bez obaw fotografować przy niesprzyjających warunkach pogodowych, również w temperaturze sięgającej -10 stopni Celsjusza. Nie mamy także zastrzeżeń odnośnie użytych materiałów, czy jakości ich spasowania. Dobrze sprawdza się guma pokrywająca uchwyt - jej faktura oraz ogólna przyczepność pozytywnie wpływa na komfort trzymania.
Zasilanie i gniazda
Pentax K-70 zasilany jest akumulatorem litowo-jonowym D-LI109 o pojemności 1050 mAh i napięciu 7.4 V. W przeciwieństwie do modelu K-50 nie ma niestety alternatywy w postaci możliwości wykorzystania czterech akumulatorów (lub baterii) rozmiaru AA. Komorę na akumulator odnajdziemy tradycyjnie na spodzie korpusu, a zamyka ją plastikowa klapka. Ładowanie akumulatora za pomocą dołączonej do zestawu ładowarki D-BC109 trwa około 4 godzin. Według specyfikacji wydajność akumulatora to 480 zdjęć (bez użycia lampy). W trakcie testu aparatu, na w pełni naładowanym akumulatorze byliśmy w stanie wykonać ponad 600 zdjęć. Do zasilania aparatu można również wykorzystać opcjonalny zasilacz sieciowy K-AC168.
Pentax K-70 współpracuje z kartami pamięci SD/SDHC oraz SDXC. Kieszeń na kartę pamięci znajduje się na prawej ściance korpusu, zamykana uszczelnioną klapką. W przeciwieństwie do modelu K-S2, aparat nie jest kompatybilny z kartami typu Eye-Fi oraz FLU, pozwalającymi na bezprzewodową komunikację.
Dwa gniazda, mianowicie USB 2.0 Hi-Speed oraz wyjście HDMI typu D znajdziemy na prawej ściance obudowy, pod slotem karty pamięci. Na lewej ściance z kolei znajduje się jeszcze wejście mikrofonu stereo, do którego możemy także podłączyć wężyk spustowy CS-310.
Warto również dodać, że aparat możemy obsługiwać zdalnie za pomocą uszczelnionego pilota O-RC1. Ponadto mamy możliwość wykorzystania opcjonalnego odbiornika GPS O-GPS1.
Przyciski
Układ elementów sterujących w K-70 jest praktycznie identyczny jak w modelu K-S2. Zobaczmy, co na tym polu oferuje testowany aparat.
Na górnej ściance znajdziemy tradycyjne koło trybów pracy aparatu. Umieszczono na nim następujące pozycje:
- AUTO – tryb w pełni automatyczny,
- P – automatyczna ekspozycja,
- Sv – priorytet czułości,
- Tv – priorytet migawki,
- Av – priorytet przysłony,
- TAv – priorytet czasu i przysłony,
- M – tryb manualny,
- B – tryb Bulb,
- U1 - U3 – tryby użytkownika,
- SCN – tryb sceny (Portret, Pejzaż, Makro, Ruchomy obiekt, Portret nocny, Zachód, Błękit nieba, Las, Scena nocna, Scena nocna HDR, Zdjęcie nocne, Żywność, Zwierzęta, Dzieci, Plaża i śnieg, Podświetlona sylwetka, Świece, Oświetlenie sceny, Muzeum).
Po lewej stronie wizjera umieszczono klawisz uruchamiający tryb Live View. Pozwala on również na kasowanie zdjęć w trybie odtwarzania. Po prawej stronie wizjera natomiast mamy pokrętło sterujące, wykorzystywane między innymi do regulacji parametrów ekspozycji oraz przełączania zakładek w głównym menu aparatu. W trybie odtwarzania możemy za jego pomocą powiększać zdjęcia lub przechodzić do widoku miniaturek. Dodatkowo, jeśli w danym momencie obsługuje ono jakąś funkcję, jest to odpowiednio zobrazowane na wyświetlaczu. W prawym górnym rogu tylnej ścianki umieszczono przyciski blokady ostrości i ekspozycji AF/AE-L. Po prawej stronie wyświetlacza mamy guzik wejścia do trybu odtwarzania zdjęć. Poniżej znajdziemy wybierak wielokierunkowy. Poszczególne jego przyciski, oprócz pełnienia roli nawigacyjnej, obsługują następujące funkcje:
- górny – zmiana czułości ISO,
- dolny – zmiana balansu bieli,
- lewy – opcje dot. lampy błyskowej,
- prawy – tryb pracy migawki aparatu (zwykły, samowyzwalacz, zdjęcia seryjne, bracketing, wyzwalanie pilotem),
Na samym dole znajduje się jeszcze dwa przyciski: INFO, który wykorzystywany jest do uruchamiania panelu sterowania oraz przełączania trybu wyświetlania obrazu na LCD, zarówno podczas fotografowania, jak i odtwarzania zdjęć, a także włącznik głównego menu aparatu.
Po prawej stronie mocowania obiektywu umieszczono tylko jeden przycisk – blokadę bagnetu. Z kolei na lewej ściance korpusu mamy guzik podnoszący lampę błyskową, dźwignię trybu pracy autofokusu (AF/MF) oraz przełącznik RAW/Fx1. Do ostatniego z wymienionych przycisków (tak samo jak w przypadku guzika Wi-Fi/Fx2) można przyporządkować jedną z kilku wymienionych niżej funkcji:
- Zmiana formatu pliku,
- Wi-Fi,
- Ustawienie widoku zewn. (zmiana jasności ekranu),
- Widok nocny LCD,
- Podgląd optyczny (podgląd po przymknięciu przysłony),
- Poziom elektroniczny,
- Zmiana obszaru AF.
Menu
Główne menu w K-70 składa się z 17 zakładek, podzielonych na 5 grup: opcje fotografowania, filmowania, przeglądania, ustawienia aparatu oraz ustawienia niestandardowe. Jak na amatorski aparat menu można uznać za bardzo rozbudowane. Poniżej prezentujemy filmy przedstawiające poszczególne elementy kolejnych zakładek.
Menu fotografowania:
Menu filmowania:
Menu odtwarzania:
Menu ustawień aparatu:
Ustawienia niestandardowe:
Wyświetlacz
W Pentaksie K-70 zastosowano 3-calowy wyświetlacz TFT o rozdzielczości 921 tysięcy punktów. Tak samo jak w K-S2, mamy możliwość zmiany położenia ekranu - odchylenia o kąt do 90 stopni oraz obrotu o kąt do 270 stopni. W menu znajdziemy opcje regulacji jasności LCD w 15-stopniowej skali oraz kalibracji koloru (trzy, również 15-stopniowe skale: nasycenie, B-A – niebieski-bursztynowy oraz G-M – zielony-magenta). Dodatkowo do dyspozycji mamy opcję regulacji jasności podświetlenia wyświetlacza ("Ustawienie widoku zewn."), która obejmuje pięć ustawień: −2, −1, OFF, +1 +2. Użycie jej powoduje bardzo wyraźne przyciemnienie lub rozjaśnienie wyświetlacza, a ustawienia te mają na celu poprawę wygody użytkowania przy fotografowaniu w ciemnym lub jasnym otoczeniu.
Nowością (którą znajdziemy także w modelu KP) jest tryb Night Vision. Po jego aktywacji, wyświetlacz prezentuje informacje jedynie w odcieniach czerwonego. To bardzo przydatne w fotografii nocnej (np. astrofotografii), by po adaptacji oka do ciemności nie doznawać nieprzyjemnego olśnienia podczas zmiany ustawień aparatu.
Ekran oferuje obraz o dobrej jakości, który w większości sytuacji zapewnia wygodną pracę. Przy fotografowaniu w ostrym świetle słonecznym warto jednak rozjaśnić wyświetlacz, by ograniczyć chociaż częściowo negatywny wpływ odbić otoczenia. Te bowiem nie są skutecznie tłumione i mogą przeszkadzać w takiej sytuacji.
Podstawowy ekran informacyjny w trybie fotografowania prezentuje parametry naświetlania (czas migawki, wartość przysłony, kompensacja ekspozycji oraz czułość ISO), a także inne dane, np. tryb pomiaru światłą, format zdjęć, tryb fotografowania, autofokusu, tryb obrazu, czy stan stabilizacji obrazu. Po prawej stronie ekranu widoczny jest schemat wybieraka kierunkowego, na którym widoczne są aktualne ustawienia funkcji odpowiadających przyciskom kierunkowym.
Po naciśnięciu przycisku INFO wyświetla się aktywny panel sterowania. Obejmuje on 20 pól w formie siatki 5×4, przy czym zawartość każdego z pól możemy edytować. Lista dostępnych ustawień jest naprawdę spora i obejmuje:
- Zdjęcie niestandardowe,
- Tryb AF,
- Wybór trybu pola AF (fazowy),
- Wybór trybu pola AF (kontrastowy),
- Focus peaking,
- Światło wspomagające AF,
- Tryb pomiaru światła,
- Czułość ISO,
- Opcje Auto ISO,
- Linia programu,
- Tryb migawki (mechaniczna / elektroniczna),
- Format plików,
- Rozdzielczość plików JPEG,
- Jakość plików JPEG,
- Kompensacja prześwietlenia,
- Kompensacja cieni,
- Redukcja ziarna przy długich czasach,
- Redukcja ziarna przy wysokich ISO,
- Klarowność,
- Odcień skóry,
- Filtry cyfrowe,
- Zdjęcia HDR,
- Tryb Pixel Shift,
- Śledzenie gwiazd,
- Symulacja filtra antyaliasingowego,
- Stabilizacja obrazu,
- Korekcja horyzontu,
- Dostosowywanie kompozycji,
- Korekcja dystorsji obiektywu,
- Korekcja winietowania obiektywu,
- Korekcja aberracji chromatycznej obiektywu,
- Korekcja dyfrakcji,
- Podaj ogniskową,
- Wyświetlanie siatki w wizjerze,
- Poziomica w wizjerze,
- Ustawienia widoku zew. (jasność ekranu),
- Nocny widok LCD,
- Wi-Fi,
- Zewnętrzne urządzenie wejściowe (mikrofon / wężyk spustowy),
- bez funkcji.
- Poziomica elektroniczna,
- Kompas elektroniczny,
- Ekran wyłączony.
W trybie odtwarzania wyboru sposobu wyświetlania zdjęcia dokonujemy również przy pomocy przycisku INFO. Dostępnych jest pięć wariantów:
- ekran standardowych informacji,
- ekran szczegółowych informacji,
- ekran histogramu,
- ekran histogramu RGB,
- ekran bez informacji.
Zdjęcia możemy powiększać (maksymalny dostępny zoom podglądu wynosi 16x) przy pomocy pokrętła sterującego. Ponadto, służy ono do włączania widoku miniatur, których liczbę (2×3, 3×4, 4×5, 5×7, 8×10) zmieniamy korzystając z przycisku INFO. Przewidziano także przeglądanie zdjęć w poszczególnych folderach oraz w widoku kalendarza.
Podczas przeglądania zdjęć, przy pomocy przycisku WB możemy uruchomić menu edycji zdjęć. Opcje tam zgromadzone są następujące:
- Obrót zdjęcia,
- Filtr cyfrowy,
- Korekcja mory,
- Zmiana wielkości,
- Przycinanie,
- Zabezpiecz,
- Pokaz slajdów,
- Zapisz jako ręczny balans bieli,
- Zapisz krosowanie,
- Obróbka RAW,
- Edycja filmu.
Live view
Tryb live view aktywowany jest przyciskiem oznaczonym symbolem LV, położonym po lewej stronie wizjera. Podczas fotografowania w podglądzie na żywo, automatyczne ustawianie ostrości działa na zasadzie detekcji kontrastu. Szybkość i skuteczność pracy tego mechanizmu w dobrych warunkach oświetleniowych można uznać za satysfakcjonujące. Dopiero w słabym świetle da się odczuć zwłokę w działaniu kontrastowego ustawiania ostrości. AF działa w następujących trybach:
- wykrywanie twarzy,
- śledzenie obiektu,
- wielopunktowy AF
- wybór pola AF,
- środkowe pole AF.
W podglądzie na żywo mamy możliwość powiększania obrazu (2x, 4x, 8x i 10x), wyświetlenia jednej z pięciu siatek kadrowania w dwóch kolorach, cyfrowej poziomicy, histogramu, aktywacji funkcji wspomagającej ręczne ostrzenie (focus peaking) oraz podglądu przepalonych obszarów na zdjęciach.
Tryb wideo
Nagrywanie filmów w Pentaksie K-70 jest uruchamiane za pomocą spustu migawki, po uprzednim przekręceniu włącznika aparatu na pozycję trybu wideo. Klipy są zapisywane w formacie MPEG-4 AVC/H.264, a pliki mają rozszerzenie MOV. Długość filmu ograniczona jest do 25 minut, jednak wielkość pliku nie może przekroczyć 4 GB. W K-S2 dostępne są następujące tryby zapisu:
- Full HD (1920×1080 pix) 30, 25 i 24 kl/s progresywnie lub 60 i 50 kl/s z przeplotem,
- HD (1280×720 pix) 60 lub 50 kl/s progresywnie,
Pentax K-70 umożliwia nagrywanie filmów poklatkowych. Funkcja ta jest dostępna wśród trybów wyzwalania migawki. Dodatkowe ustawienia obejmują: rozdzielczość filmu (4K, Full HD, HD), przedział czasu (od 2 s, do 24 godz.) lub przedział gotowości (od 1 s do 24 godz.), liczba zdjęć (od 8 do 500 dla 4K) oraz początek (teraz, samowyzwalacz, konkretna godzina). Wielkość przedziału czasu liczona jest pomiędzy początkami kolejnych ekspozycji. W przypadku przedziału gotowości czas liczony jest od końca jednej do początku kolejnej ekspozycji. Warto jeszcze dodać, że powstające w tym trybie pliki wideo mają rozszerzenie AVI. Niezależnie od wybranej wielkości rozdzielczości obrazu filmy charakteryzują się parametrem klatkarzu na poziomie 24 kl/s.
Jakość filmów generalnie nie zachwyca, szczególnie tych w rozdzielczości 1280×720 pikseli. Bez trudu zauważymy także wady obrazu w postaci mory i aliasingu.
Przykładowe filmy:
Wszystkie filmy zostały nagrane z użyciem obiektywu Pentax smc DA 18-135 mm f/3.5-5.6 ED AL [IF] DC WR.
- film 1 – Full HD (1920×1080 pix), 50i, 57 MB,
- film 2 – Full HD (1920×1080 pix), 60i, 67 MB,
- film 3 – Full HD (1920×1080 pix), 30p, 63 MB,
- film 4 – Full HD (1920×1080 pix), 25p, 51 MB,
- film 5 – Full HD (1920×1080 pix), 24p, 53 MB,
- film 6 – HD (1280×720 pix), 60p, 52 MB,
- film 7 – HD (1280×720 pix), 50p, 45 MB,
- film 8 – Full HD (1920×1080 pix), 25p, 50 MB (filtr cyfrowy: aparat zabawka),
- film 9 – Full HD (1920×1080 pix), 25p, 46 MB (filtr cyfrowy: retro),
- film 10 – Full HD (1920×1080 pix), 25p, 47 MB (krosowanie 1),
- film 11 – Full HD (1920×1080 pix), 25p, 55 MB (profil obrazu: Płaski),
- film 12 – Full HD (1920×1080 pix), 25p, 100 MB (działanie AF oraz stabilizacji obrazu),
- film 13 – Full HD (1920×1080 pix), 25p, 51 MB (film nagrany po zmroku; fajerwerki),
- film 14 – 4K (3840×2160 pix), 24p, 339 MB, film poklatkowy.
Wizjer
W Pentaksie K-70 mamy pentapryzmatyczny wizjer, który pokrywa ok. 100% pola widzenia i charakteryzuje się powiększeniem 0.95x. Jego punkt oczny wynosi 22.3 mm. Zakres regulacji dioptrii zawiera się w przedziale od −2.5 do 1.5 1/m. Do wizjera w testowanym aparacie nie można mieć większych zastrzeżeń. Jak na typowo amatorski aparat jest on stosunkowo duży i jasny. Poniżej prezentujemy schemat wizjera pochodzący z instrukcji obsługi aparatu.