Pentax K-70 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (od 4000 do 8000 K),
- Wielokrotny automatyczny balans bieli,
- Światło dzienne (5200 K),
- Cień (8000 K),
- Zachmurzenie (6000 K),
- Światło jarzeniowe D, N, W, L (odpowiednio: 6500 K, 5000 K, 4200 K, 3000 K),
- Światło żarowe (2850 K),
- CTE – rozszerzenie temperatury barwowej,
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (3 wzorce),
- Ustawienie ręczne w stopniach Kelvina (od 2500 K do 10000 K) lub w miredach (3 ustawienia do zapamiętania).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.09 | 101.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 6.79 | 103.6 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.45 | 97.57 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 6.49 | 101.2 |
3000K | Auto (silna korekcja) | 16.7 | 117.4 |
3000K | Auto (lekka korekcja) | 17.4 | 118.3 |
3000K | Żarówki | 12.3 | 98.29 |
3000K | 3000K | 7.28 | 98.34 |
5500K | Auto | 5.6 | 108 |
5500K | 5500K | 11.9 | 114.8 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.12 | 89.67 |
W świetle naturalnym zanotowaliśmy niewysokie błędy kolorów. Automatyka dobrze wypadła także przy lampach 5500 K oraz błysku. W świetle żarowym natomiast, opcja Auto WB nadaje zdjęciom wyraźnie ciepłego zabarwienia niezależnie, czy użyjemy "silnej" czy "lekkiej" korekcji dla tego typu warunków. Warto zatem pamiętać o użyciu odpowiedniego wzorca, a jeszcze lepiej - samodzielnie podać wartość temperatury barwowej.
Najwyższe nasycenie kolorów obserwujemy w świetle żarowym przy aktywnej automatyce. Przy lampie błyskowej mamy z kolei do czynienia z zauważalnym niedosyceniem. W pozostałych przypadkach odchyłki od 100% są raczej niewielkie.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.