Nikon D7500 - test aparatu
2. Budowa i jakość wykonania
Obudowa Nikona D7500 jest odrobinę niższa i płytsza od modelu D7200, a także waży 45 gramów mniej. Zachowano natomiast tę samą szerokość i ogólny kształt aparatu. W konstrukcji nie przewidziano elementów z lekkich stopów metali, bowiem szkielet wykonano z włókna węglowego. Jakość użytych materiałów i ich spasowanie stoi na odpowiednio wysokim poziomie. Trudno ocenić na ile testowana lustrzanka okaże się solidna w dłuższym okresie użytkowania, generalnie jednak zastrzeżeń w tej kategorii nie mamy. Osoby fotografujące w plenerze ucieszy z pewnością informacja, że korpus został zabezpieczony przed wpływem niekorzystnych czynników pogodowych.
Zasilanie i gniazda
Nikon D7500, podobnie jak model D500, zasilany jest akumulatorem EN-EL15a i EN-EL15 o pojemności 1900 mAh. Istnieje także możliwość zasilania aparatu za pomocą opcjonalnego zasilacza sieciowego EH-5b lub EH-5c w połączeniu z adapterem EP-5B. W menu aparatu odnajdziemy opcję pozwalającą na wyświetlenie w procentach dokładnego poziomu naładowania akumulatora, liczbę zdjęć wykonanych od ostatniego ładowania oraz poziom zużycia akumulatora. Według instrukcji na w pełni naładowanym akumulatorze możemy wykonać ok. 950 zdjęć, a nasze obserwacje potwierdzają tę wartość. Niestety, producent nie przewidział dodatkowego akcesorium w postaci uchwytu pionowego.
Testowany aparat został wyposażony w pojedyncze gniazdo nośników pamięci SD/SDHC/SDXC (zgodne z UHS-I), znajdujące się na prawej ściance obudowy.
W Nikonie D7500 znajdziemy pięć złączy komunikacyjnych. Wszystkie umieszczono po lewej stronie aparatu:
- wejście mikrofonu zewnętrznego,
- złącze USB Hi-Speed micro B,
- wyjście HDMI typu C,
- gniazdo słuchawek,
- gniazdo akcesoriów:
- pilota WR-1 oraz WR-R10,
- odbiornika GPS GP-1/GP-1A,
- wężyka zdalnego sterowania MC-DC2.
Gniazda zabezpieczone są trzema dobrze przylegającymi gumowymi zaślepkami.
Przyciski
Układ elementów sterujących w D7500 został nieco zmodyfikowany w stosunku do modelu D7200. Opis przycisków i pokręteł zaczniemy od górnej części korpusu:
Po lewej stronie wbudowanej lampy błyskowej umieszczono pokrętło trybów pracy aparatu. Aby je przekręcić, należy uprzednio wcisnąć znajdujący się pośrodku przycisk zwalniający blokadę. Kółko zawiera następujące pozycje:
- AUTO – tryb automatyczny,
- P – Hyper Program,
- S – priorytet migawki,
- A – priorytet przysłony,
- M – tryb manualny,
- EFFECTS – tryb efektów specjalnych,
- U1, U2 – ustawienia osobiste,
- SCENE – programy tematyczne: portret, krajobraz, dziecko, zdjęcia sportowe, makro, portret nocny, krajobraz nocny, przyjęcie/wnętrza, plaża/śnieg, zachód słońca, zmierzch/świt, portret zwierzaka, blask świec, kwiaty, barwy jesieni, żywność,
- lampa wyłączona.
Tradycyjny dla zaawansowanych lustrzanek Nikona przełącznik trybu pracy migawki umiejscowiony został u podstawy koła nastaw. Dzięki niemu mamy bezpośredni dostęp do następujących trybów: zdjęcia pojedyncze (S), seryjne wolne (CL), seryjne szybkie (CH), ciche wyzwalanie migawki (Q), ciche zdjęcia seryjne (Qc), samowyzwalacz i wstępne podnoszenie lustra (Mup). Do przekręcenia pokrętła wymagane jest wciśnięcie niewielkiego przycisku blokady, który znajduje się po lewej stronie.
Na wysokości rękojeści mamy tradycyjny spust migawki, wokół którego znajduje się włącznik aparatu i podświetlenie monochromatycznego panelu LCD. Poniżej znajdziemy trzy przyciski: ISO, przycisk nagrywania filmu i przycisk kompensacji ekspozycji. Na samej górze rękojeści aparatu znajduje się pokrętło sterujące.
Spójrzmy teraz na tylną ściankę aparatu.
W lewym górnym narożniku znajdują się przyciski trybu odtwarzania zdjęć i ich usuwania. Przechodząc niżej, przy lewej krawędzi korpusu mamy kolumnę pięciu przycisków. Na samej górze znajdziemy guzik MENU, poniżej którego znajduje się przycisk WB posiadający trzy funkcje: zmiana balansu bieli, ochrona zdjęć, aktywacja pomocy podczas przeglądania menu. Idąc dalej natrafiamy na przycisk QUAL pozwalający na zdefiniowanie formatu i jakości zapisywanych zdjęć, a także przybliżanie zdjęcia podczas odtwarzania lub powiększania wybranego obszaru kadru w trybie LV. Kolejny natomiast służy do wyboru trybu pomiaru światła oraz oddalania (zarówno podczas odtwarzania jak i w LV) oraz przechodzenia do poziomu miniaturek. Na samym dole natomiast znajduje się przycisk info, który pozwala na wyświetlenie na monitorze ekranu stanu z informacjami o ustawieniach aparatu. W trybie LV umożliwia wyświetlanie dodatkowych elementów na ekranie.
Przechodząc z powrotem na górę, bezpośrednio przy wizjerze odnajdziemy niewielkie pokrętło regulacji dioptrażu. Po prawej stronie wizjera mamy przycisk blokady ekspozycji i ostrości AE-L/AF-L. Jego funkcję możemy zmienić w menu ustawień osobistych, a dostępne możliwości są następujące:
- blokada AE/AF,
- tylko blokada ekspozycji,
- blokada AE (resetowana po wyzwoleniu migawki),
- blokada AE (wciśnięta),
- tylko blokada AF,
- włączenie autofokusa (AF),
- blokada mocy błysku.
W górnym narożniku odnajdujemy główne pokrętło sterujące. Po prawej stronie ekranu LCD mamy wybierak wielofunkcyjny (z przyciskiem zatwierdzającym OK pośrodku), który wykorzystywany jest między innymi do nawigowania w menu aparatu, wybierania punktów AF oraz podczas odtwarzania zdjęć. Wybierak okala przełącznik blokujący jego funkcję wyboru pól AF. Przechodząc niżej natrafiamy na przycisk i, który pozwala uruchomić menu podręczne zarówno w klasycznym trybie kadrowania, jak i w LV. Obok niego mamy guzik LV uruchamiający podgląd na żywo. Znajduje się on pośrodku dźwigni, która umożliwia przełączanie się pomiędzy fotografowaniem a filmowaniem w trybie LV. Przyjrzyjmy się teraz przedniej ściance.
Z lewej strony, pod przyciskiem zwalniającym blokadę bagnetu mamy przełącznik trybu ustawiania ostrości AF/M. Wewnątrz niego natomiast znajduje się guzik wyboru trybów AF (pojedynczy AF-S, ciągły AF-C i automatyczny AF-A). Za jego pomocą można również ustawiać tryb obszaru AF. Powyżej natomiast mamy przycisk bracketingu BKT oraz guzik podnoszący lampę błyskową. Poza tym, pozwala on na zmianę trybu lampy błyskowej i ustawienie kompensacji błysku.
- blokada mocy błysku,
- blokada AE/AF,
- tylko blokada ekspozycji,
- blokada AE (wciśnięta),
- blokada AE (resetowana po wyzwoleniu migawki),
- tylko blokada AF,
- włączenie autofokusa (AF),
- błysk modelujący,
- błysk wyłączony,
- bracketing w serii,
- +NEF (zapis formatu surowego, obok plików JPEG),
- pomiar matrycowy,
- pomiar centralnie ważony,
- pomiar punktowy,
- pomiar punktowy z ochroną świateł,
- wyświetlenie siatki linii w wizjerze,
- wirtualny horyzont w wizjerze,
- MOJE MENU,
- pierwszy element w MOIM MENU,
- odtwarzanie.
W połączeniu z pokrętłem sterującym, lista możliwych opcji obejmuje:
- wybór obszaru zdjęcia,
- zmiana czasu otwarcia migawki lub/i przysłony o 1 EV,
- aktywna funkcja D-Lighting,
- tryb opóźnienia ekspozycji.
Zaprogramować możemy także guzik BKT i przycisk filmowania. Osobno ustawiamy także funkcje przycisków w trybie wideo. Odpowiednie opcje znajdziemy w menu ustawień własnych w sekcji g.
Menu
Menu w D7500 jest zorganizowane w sposób tradycyjny dla zaawansowanych lustrzanek Nikona. Mamy standardowy podział zakładek: menu odtwarzania, fotografowania, nagrywania filmów, ustawienia własne, ustawienia aparatu, retusz i menu własne. Przyjrzyjmy się teraz dokładniej poszczególnym zakładkom.
Menu odtwarzania:
(a) autofokus:
Ostatnią zakładką jest Moje menu lub Ostatnie ustawienia. To pierwsze umożliwia skomponowanie własnej zakładki poprzez wybór opcji (maksymalnie 20) z całego menu, według własnego uznania i przydatności. Alternatywnie można wyświetlać menu zawierające ostatnio używane opcje.
Wyświetlacze
Nikon D7500 został wyposażony w wyświetlacz o zmniejszonej względem D7200, czy D500 rozdzielczości 922 tysięcy punktów i przekątnej 3.2". Istotnym udogodnieniem jest natomiast możliwość zmiany jego położenia, mianowicie odchylenia w górę o kąt ok. 120 stopni lub ok. 45 stopni w dół (maksymalnie). Mechanizm pracuje z odpowiednim oporem, nie sprawia zatem trudności w manewrowaniu.
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra, korzystne wrażenie robią również szerokie kąty widzenia. Przeszkadzać mogą natomiast odbicia otoczenia, bowiem ekran nie ma powłoki antyrefleksyjnej. W menu ustawień znajdziemy opcje związane z jasnością obrazu. Osobno ustawiamy jasność (w 11-stopniowej skali) dla menu i trybu odtwarzania oraz live-view. Regulować możemy także kolorystykę, korzystając z tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) oraz B (blue) i A (amber).
Korzystając z przycisku info na głównym ekranie można wyświetlić panel informacyjny, przedstawiający aktualne ustawienia najważniejszych parametrów. Wciśnięcie przycisku i powoduje otwarcie dodatkowego menu podręcznego.
Ilość informacji wyświetlanych w trybie odtwarzania jest w pełni satysfakcjonująca. Pomiędzy kolejnymi ekranami wyświetlania przechodzimy za pomocą górnego lub dolnego przycisku kierunkowego wybieraka. Wśród informacji, do których mamy dostęp, są między innymi histogramy, skrócony EXIF zdjęcia, najważniejsze parametry ekspozycji lub informacje o przepaleniach obrazu. Ilość tych informacji możemy regulować w menu odtwarzania. Tradycyjnie, zdjęcia możemy powiększać, przeglądać z formie miniaturek (4, 9 lub 72 zdjęcia) lub z poziomu kalendarza.
W Nikonie D7500 poza głównym ekranem mamy również pomocniczy niewielki monochromatyczny panel LCD, który umieszczony został na górnej ściance aparatu. Schemat wyświetlacza oraz opis poszczególnych elementów, które mogą się na nim pojawić, prezentujemy poniżej.
Live View
Tryb podglądu na żywo w Nikonie D7500 uruchamiamy odpowiednim przyciskiem, znajdującym się u dołu tylnej ścianki aparatu. Bezpośrednio przy nim znajduje się również przełącznik, którym wybieramy tryb fotografowania lub filmowania w LV. Podczas podglądu na żywo mamy dostęp wyłącznie do autofokusa działającego w oparciu o detekcję kontrastu. Może on działać w trybie pojedynczym (AF-S), wówczas ostrość ustawiamy wciskając po prostu spust migawki do połowy oraz w trybie ciągłym (AF-F). W tym drugim, aparat na bieżąco koryguje ostrość obiektu znajdującego się w obrębie obszaru AF. Warto także wspomnieć, że w trybie live-view, aparat na bieżąco przymyka przysłonę do wybranej wartości.
Jeżeli chodzi o wybór obszaru AF w trybie LV, mamy w tym zakresie cztery możliwości:
- AF z priorytetem twarzy,
- szerokie pole AF,
- normalne pole AF,
- AF ze śledzeniem ruchu.
Podczas fotografowania w LV możemy na ekranie wyświetlać różne informacje oraz dodatkowe elementy. Pomiędzy kolejnymi widokami przechodzimy przyciskiem info. Do dyspozycji mamy następujące podglądy (w każdym z nich, u dołu ekranu wyświetlane są informacje o parametrach ekspozycji, czułości, trybie pomiaru światła i liczbie zdjęć możliwych do wykonania):
- dodatkowe informacje,
- aktualny kadr bez dodatkowych informacji,
- siatka kadrowania,
- elektroniczna poziomica.
- obszar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- wielkość zdjęcia,
- funkcja Picture Control,
- funkcja D-Lighting,
- tryb zdalnego sterowania ML-L3,
- elektroniczna przednia kurtyna migawki,
- jasność monitora,
- podgląd ekspozycji.
Filmy
W testowanym modelu mamy następujące tryby filmowania:
- 3840×2160 (4K UHD) 30p, 25p, 24p (z cropem 1.5x),
- 1920×1080 (Full HD 1080p) 60p, 50p, 30p, 25p, 24p,
- 1280×720 (HD) 60p, 50p.
W trybie wideo, podczas podglądu na żywo możemy wyświetlać różne widoki (czysty, z parametrami, siatką kadrowania, histogramem, czy poziomicą), jak również używać powiększenia obrazu i aktywować zebrę. Dostępne jest także menu podręczne i.
Podczas filmowania możemy korzystać z ciągłego autofokusu, wybierając w ustawieniach tryb AF-F. W trybie AF-S natomiast, pracę autofokusu wymuszamy wciskając przycisk AE-L/AF-L lub spust migawki do połowy. Dzięki obecności dotykowego ekranu możemy także wskazywać palcem miejsce na wyświetlaczu gdzie ma być ustawiona ostrość. Jeśli jednak nie dysponujemy obiektywem typu AF-P (z silnikiem krokowym AF), nie polecamy używać autofokusa. Obserwujemy wówczas nieprzyjemne „pompowanie”, które nie prezentuje się dobrze.
Nikon D7500 został również wyposażony w funkcję indeksowania, pozwalającą na oznaczanie wybranych miejsc w filmie, ułatwiając tym samym odnalezienie oznaczonych miejsc podczas edycji filmów. W całym filmie można umieścić do 20 indeksów.
Model D7500 oferuje funkcję tworzenie filmów na podstawie serii zdjęć poklatkowych. Ustawienia dotyczące jakości i rozdzielczości filmów poklatkowych są takie same, jak dla zwykłych plików wideo. Chcąc wykonać film poklatkowy, w menu aparatu musimy ustalić jedynie wartość interwału pomiędzy kolejnymi klatkami oraz ogólny czas fotografowania. Czas wynikowego filmu widoczny jest na ekranie opcji i dostosowuje się automatycznie w oparciu o ustawione parametry zdjęć poklatkowych oraz wybraną w ustawieniach filmu szybkość klatek na sekundę.
Przykładowe filmy
- film 1 – 3840×2160 pix, 30p, 283 MB,
- film 2 – 3840×2160 pix, 25p, 260 MB,
- film 3 – 3840×2160 pix, 24p, 247 MB,
- film 4 – 1920×1080 pix, 60p, 97 MB,
- film 5 – 1920×1080 pix, 50p, 103 MB,
- film 6 – 1920×1080 pix, 30p, 69 MB,
- film 7 – 1920×1080 pix, 25p, 46 MB,
- film 8 – 1920×1080 pix, 24p, 51 MB,
- film 9 – 1280×720 pix, 60p, 51 MB,
- film 10 – 1280×720 pix, 50p, 48 MB,
- film 11 – 1920×1080 pix, 25p, 46 MB, styl obrazu: Równomierny,
- film 12 – 3840×2160 pix, 24p, 287 MB, ISO 6400,
- film 13 – 1920×1080 pix, 50p, 104 MB, ISO 51200,
- film 14 – 1920×1080 pix, 50p, 89 MB, ISO 12800,
- film 15 – 3840×2160 pix, 30p, 218 MB,
- film 16 – 3840×2160 pix, 25p, 266 MB,
- film 17 – 1920×1080 pix, 25p, 52 MB, Effects: POP,
- film 18 – 1920×1080 pix, 25p, 51 MB, Effects: Efekt aparatu zabawkowego.
Wizjer
W D7500 mamy pentapryzmatyczny wizjer o ok. 100-procentowym pokryciu kadru. Powiększenie wynosi około 0.94x (dla 50 mm f/1.4), a zakres dioptrażu zawiera się pomiędzy −2 a +1 m−1. Odległość źrenicy wyjściowej natomiast wynosi 18.5 mm, a wizjer został wyposażony w matówkę BriteView Clear Matte Mark II typu B.
W wizjerze poza punktami AF możemy wyświetlić również siatkę kadrowania. Widoczne są także dodatkowe informacje o najważniejszych ustawieniach aparatu. Pochodzący z instrukcji obsługi aparatu schemat oraz pełną listę elementów wyświetlanych w wizjerze prezentujemy poniżej.
Nie mamy zastrzeżeń odnośnie wizjera. Jest on wystarczająco duży i daje jasny obraz, zapewniając tym samym wygodną pracę podczas fotografowania.