Nikon D7500 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Normalny (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca jest bardzo proste i nie wymaga wchodzenia do głównego menu aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu. Niestety, w D7500 nie znajdziemy znanego z D500 wariantu pracy automatyki „Zachowanie bieli – redukcja ciepłych kolorów (Auto0)”.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę. Regulację w kierunkach A oraz B można również przeprowadzić wyłącznie za pomocą przycisku WB oraz pokrętła sterowania, a odpowiednie ustawienia wyświetlane są na ekranie LCD (funkcja ta jest niedostępna przy balansie temperaturowym wg skali i ręcznym wg wzorca).
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 5.42 | 105.9 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.75 | 106.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 4.01 | 99.38 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.64 | 99.8 |
3000K | Auto1 | 17.5 | 113.8 |
3000K | Auto2 | 17.4 | 113.6 |
3000K | Żarówki | 6.91 | 96.68 |
3000K | 3000K | 6.95 | 97.9 |
5500K | Auto | 10 | 115.4 |
5500K | 5500K | 10.2 | 117.5 |
Lampa błyskowa | Auto | 4.08 | 94.21 |
Lampa błyskowa | Lampa błyskowa | 3.39 | 93.87 |
Najniższe błędy kolorów zanotowaliśmy w świetle naturalnym i błyskowym. Nieźle wypadł także wzorzec przeznaczony dla oświetlenia żarowego oraz samodzielne ustawienie temperatury barwowej na wartość 3000 K. Automatyka w tych warunkach spisała się raczej słabo, bowiem obserwujemy zarówno wysokie błędy kolorów, jak i nadmierne nasycenie. Nie najlepiej wygląda także sytuacja przy oświetleniu lampami 5500 K, choć w tym wypadku błędy dC nie są tak wysokie jak dla światła żarowego.
Największe odstępstwa od idealnego nasycenia mają miejsce przy świetle sztucznym. Przy lampie błyskowej mamy zaniżone nasycenie, a dla światła 3000 K (dla automatyki) i 5500 K – podwyższone.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.