Samyang 21 mm f/1.4 ED AS UMC CS - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Na maksymalnym otworze względnym podłużna aberracja chromatyczna daje się trochę we znaki, a jej poziom określamy mianem średniego. Wada ta zauważalnie zmniejsza się po przymknięciu przysłony do wartości f/2.0, choć nawet wtedy nie znika całkowicie.
![]() |
Testowany obiektyw nie ma za to problemów z poprzeczną aberracją chromatyczną, co jasno pokazuje poniższy wykres.

Odnotowane przez nas wartości zawierają się w przedziale od 0.05–0.06%, a więc są niewielkie. Co ważne, tutaj nie było zauważalnych różnic pomiędzy lewą i prawą stroną kadru.
Fujifilm X-E1, RAW, f/1.4 | Fujifilm X-E1, RAW, f/5.6 |
![]() |
![]() |
Aberracja sferyczna
Testowany obiektyw nie pokazuje żadnego efektu „pływania” ogniska. Dodatkowo, wygląd krążków światła uzyskanych przed i za ogniskiem jest bardzo podobny. Gdy połączymy te fakty z akceptowalną jakością obrazu na maksymalnym otworze względnym, możemy wyciągnąć wniosek, że aberracja sferyczna jest korygowana prawidłowo.
Fujifilm X-E1, f/1.4, przed | Fujifilm X-E1, f/1.4, za |
![]() |
![]() |