Nikon D850 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowanie bieli – redukcja ciepłych kolorów (Auto0),
- Normalny (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K),
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 6.13 | 104.4 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.32 | 107.5 |
Pochmurny dzień | Auto | 5.35 | 91.66 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.35 | 89.44 |
3000K | Auto0 | 21.3 | 107.1 |
3000K | Auto1 | 21.3 | 108.9 |
3000K | Auto2 | 21.3 | 107.9 |
3000K | Żarówki | 7.01 | 83.04 |
3000K | 3000K | 6.85 | 84.11 |
5500K | Auto | 7.26 | 104.2 |
5500K | 5500K | 12 | 112.9 |
Generalnie, do balansu bieli w D850 możemy mieć pewne zastrzeżenia. Co prawda w świetle naturalnym, czyli w słońcu i podczas pochmurnego dnia, odchyłki trybu auto mieszczą się poniżej 7 dC, ale nie można powiedzieć, aby wyniki te był rekordowe. Dużo gorzej wygląda sytuacja w świetle 5500K, gdzie większość aparatów radzi sobie bardzo dobrze oraz w świetle żarowym. Wszystkie 3 tryby auto w żarowym świetle notują bardzo dużą pomyłkę na poziomie 21.3 dC. Sytuacja poprawia się z kolei przy nastawie ręcznej 3000K oraz przy wybraniu trybu „żarówki” – tutaj mamy do czynienia z błędem na poziomie, kolejno, 6.85 oraz 7.01.
Średnie nasycenie w całym zakresie jest praktycznie wzorowe, wynosi bowiem 100.1%. Natomiast spore odchyłki od nasycenia wzorcowego spotkamy rozważając poszczególne nastawy oddzielnie. Wszystkie tryby auto w świetle żarowym, nastawa 5500K oraz fotografowanie w dniu słonecznym przekraczają 100%, natomiast nastawy 3000K, żarówki i fotografowanie w dniu pochmurnym sprawią, że spotkamy się ze sporym niedosyceniem fotografii.