Nikon D850 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
Od razu zauważyć można, że nawet przy wyłączonym odszumianiu mamy do czynienia z programową redukcją szumu. Z pierwszym załamaniem spotkamy się już dla ISO 200. Nie mamy w zwyczaju chwalić takiego zachowania, zwłaszcza w wysoko pozycjonowanych aparatach – użytkownik, który wyłącza odszumianie, robi to zapewne świadomie.
Sprawdźmy teraz, jak testowana lustrzanka radzi sobie z programowym odszumianiem zdjęć JPEG. Przewidziano trzy stopnie redukcji szumu: wyłączony, niski oraz standardowy. Efekt działania wszystkich stopni przetestowaliśmy na nastawach ISO 12800 oraz 25600.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Odszumianie w D850 daje całkiem racjonalne rezultaty. Dopiero przy zwiększonym parametrze odszumiania zetkniemy się z akwarelowym obrazem. Poziom umiarkowany wydaje się być najlepszym kompromisem pomiędzy obecnością szumów a zachowaniem szczegółów obrazu.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z D850 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Canonem 5Ds R i Sony A7R II. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Wycinki z D850 charakteryzują się znakomitą szczegółowością, porównywalną do aparatów 5Ds R oraz Sony A7R II. Już od ISO 800 widać również przewagę najnowszego aparatu Nikona nad konkurentami pod względem zaszumienia. Z lekkim szumem spotkamy się od ISO 800, natomiast przeszkadzać on zacznie przy ISO 6400. Najwyższą, w pewnych sytuacjach użyteczną nastawą wydaje się ISO 25600 – powyżej tej wartości zaszumienie kompletnie degraduje obraz.
Sprawdźmy, jak wygląda procentowa obecność szumu na surowych plikach RAW przekonwertowanych do 24-bitowych TIFF-ów.
Warto zaznaczyć, że w całym zakresie czułości podstawowych, a także rozszerzonych, krzywa zachowuje wykładniczy charakter, a wraz z kolejnymi nastawami zwiększa się odległość pomiędzy składowymi RGBY. Oznacza to, że Nikon nie stosuje programowego odszumiana plików RAW w modelu D850.
Zerknijmy teraz, jak prezentuje się testowany aparat w porównaniu ze swoim poprzednikiem oraz Canonem 5Ds R oraz Sony A7R II.
W tej kategorii Nikona można jedynie pochwalić. Wydaje się, że zastosowanie technologii BSI przyniosło oczekiwany skutek, bowiem D850 szumi ponad 1 EV mniej od swojego poprzednika – mimo zwiększonej gęstości liniowej pikseli. Brawo!
W zestawieniu z konstrukcjami Canona i Sony D850 również prezentuje się bardzo korzystnie. Testowany aparat charakteryzuje się zaszumieniem mniejszym o 1 1/3 –1 2/3 EV od Sony A7R II oraz szumi 0.5–1 EV mniej niż Canon 5Ds R.
Warto również sprawdzić, czy – i jaki – zysk w zaszumieniu obrazu otrzymamy przy użyciu zdjęć M RAW oraz S RAW. Pliki RAW z uwagi na to, że dcraw nie radzi sobie z poprawnym wywołaniem średnich i małych RAW-ów, wywołaliśmy za pomocą oprogramowania Lighroom do 24-bitowych TIFF-ów, nie modyfikując ich w żaden sposób.
Na początku warto zauważyć, że w obu przypadkach nie spotkamy się z modyfikowaniem danych dla czułości natywnych. Zerknijmy teraz, jak wygląda porównanie klasycznej wielkości plików RAW z M RAW-ami i S RAW-ami.
Zysk z zastosowania plików M RAW jest widoczny i wynosi około 1.5 EV w całym zakresie czułości. Po zmniejszeniu wielkości pliku do S RAW spotkamy się z kolejnym, niewielkim już zyskiem, który wynosi około 1/3 EV względem M RAW-ów.
Tradycyjnie, przedstawiamy również poziom szumu RGBY na plikach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Nikon D850 zapisuje RAW-y w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W testowanym aparacie ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 10 000 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
32 | |||
64 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
32 | 252,8 | 0.609 |
64 | 252.8 | 0.607 |
100 | 252.8 | 0.797 |
200 | 248.6 | 1.469 |
400 | 248.4 | 1.865 |
800 | 237.9 | 3.461 |
1600 | 234.5 | 5.563 |
3200 | 224.5 | 8.709 |
6400 | 171.3 | 20.412 |
12800 | 130.2 | 33.556 |
25600 | 100.8 | 48.021 |
51200 | 77.1 | 57.384 |
102400 | 64.1 | 59.651 |
Rozkłady sygnału są jednorodne, nie dojrzymy jaśniejszych plam po żadnej stronie kadru. Darki nie posiadają również żadnych oznak bandingu, co należy zaliczyć na plus. Tradycyjnie, przedstawiam również darki na zdjęciach JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
32 | |||
64 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |