Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test aparatu

Sigma sd Quattro - test aparatu

28 grudnia 2017
Maciej Latałło Komentarze: 185

7. Szumy i jakość obrazu w RAW

Tradycyjnie na początku tego rozdziału prezentujemy rezultaty pomiaru poziomu szumu na zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, zapisanych w formacie JPEG. Jak widać, kształt przebiegu jest daleki od wykładniczego. Co więcej, poszczególne składowe przyjmują podobne wartości. Nie ma zatem mowy o braku odszumiania, co w przypadku tej matrycy nie jest niczym zaskakującym.

Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z sd Quattro wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Sony A6300 oraz Fujifilm X-T20.


----- R E K L A M A -----

Pod względem szczegółowości obrazu na niskich czułościach, nie mamy zastrzeżeń do sd Quattro. Widać jednak, że konkurenci radzą sobie nieco lepiej. W ich przypadku, 24-megapikselowe sensory zapewniają lepsze odwzorowanie detali.

Jeśli chodzi o szum, to bezlusterkowiec Sigmy zaczyna odstawać od X-T20 i A6300 już od ISO 200. Niestety, z każdą kolejną nastawą ISO różnica na niekorzyść sd Quattro pogłębia się. Ostatnią, względnie użyteczną wartością jest ISO 800. Przy ISO 1600 praktycznie tracimy informacje o kolorze, a obraz przypomina bardziej monochromatyczny.

Spójrzmy teraz na rezultaty pomiaru szumu na surowych plikach. Wartości wyznaczyliśmy na podstawie zdjęciach tablicy Kodaka Q-14 w formacie DNG, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów.

Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW

Widoczne na wykresie (przy ISO 1600) załamanie to jednoznaczna oznaka odszumiania RAW-ów. Zresztą, nie jedyna, bowiem praktycznie dla każdej nastawy ISO składowe szumu przyjmują zbliżone wartości.

Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca oraz omawianych do tej pory aparatów konkurencji.

Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW

Przy okazji prezentowanego wyżej zestawienia wycinków scenki widać było, jak bardzo sd Quattro ustępuje konkurentom pod względem zakłóceń obrazu. Powyższy wykres nie stanowi zatem żadnego zaskoczenia. Na jego podstawie można stwierdzić, że np. dla ISO 800, szum w sd Quattro jest wyższy o co najmniej 2.5 EV niż w modelach konkurencji.

Niżej prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla Sigmy sd Quattro w przypadku pracy na plikach 48-bitowych.

Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW

Teraz sprawdźmy, jak wyglądają wyniki szumu, zmierzone na plikach X3F (wywołanych za pomocą oprogramowania SPP).

Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW

Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW

W przypadku SPP, wyniki zmierzone na plikach 24- i 48-bitowych są w zasadzie tożsame. Co ciekawe, przebiegi poszczególnych składowych szumu nie posiadają tak wyraźnych załamań, jak w przypadku plików DNG. Ogólny poziom szumu jest jednak niższy, co jest najpewniej wynikiem dodatkowego odszumiania aplikowanego przez SPP.

Na koniec omawiania szumów, zobaczmy zestawienie wycinków zdjęć wykonanych w formacie X3F (wywołanych SPP) oraz DNG (dcraw). Przedstawia ono dwie odrębne serie zdjęć.

ISO 100
X3F (SPP)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
DNG (dcraw)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 200
X3F (SPP)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
DNG (dcraw)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 400
X3F (SPP)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
DNG (dcraw)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 800
X3F (SPP)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
DNG (dcraw)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 1600
X3F (SPP)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
DNG (dcraw)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 3200
X3F (SPP)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
DNG (dcraw)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
ISO 6400
X3F (SPP)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
DNG (dcraw)
Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW

Różnica w wyglądzie wycinków jest wyraźna. Przede wszystkim w oczy rzuca się odmienna kolorystyka, korzystniejsza w przypadku plików wywołanych w SPP. Poza tym, zdjęcia X3F mają lepszą szczegółowość, a także niższy szum. Tutaj różnice może nie są kolosalne, ale da się je bez trudu zauważyć. Wydaje się zatem, że mając na uwadze jakość obrazu, lepiej będzie wykonywać RAW-y w formacie X3F i obrabiać w SPP.

Darki

Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki (w formacie DNG) natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–127. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą dla wszystkich czułości 1 000 000 zliczeń.

RAW
ISO Dark Frame Crop Histogram
100 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW

Niestety, aparat Sigma sd Quattro wymusza odejmowanie ciemnej klatki dla długich ekspozycji. Dla większości czułości maksimum sygnału wypada w zerze, w związku z tym histogramy są ucięte z jednej strony. Darki na wysokich czułościach wyglądają fatalnie, widać np. prostokątne obszary o różnej jasności. Niskie czułości (100 i 200) nie są jednak bezużyteczne przy długich naświetlaniach, bowiem w ich przypadku zakłócenia nie powinny zanadto przeszkadzać.


DARK
ISO średni poziom sygnału odchylenie standardowe
100 5.689 107.945
200 7.2 105.561
400 9.622 97.345
800 13.439 107.103
1600 17.447 105.463
3200 40.312 153.038
6400 52.176 153.8

Na zakończenie prezentujemy darki w formacie JPEG.

JPEG
ISO Dark Frame Crop
100 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
200 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
400 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
800 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
1600 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
3200 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW
6400 Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW Sigma sd Quattro - Szumy i jakość obrazu w RAW