Fujifilm X-H1 - test aparatu
2. Budowa, jakość wykonania i funkcjonalność
Szkielet konstrukcji jest magnezowy, a na wszystkich otwieranych elementach znajdują się uszczelki, dzięki czemu X-H1 zabezpieczony jest przed wilgocią i kurzem, można go również używać w temperaturze do −10°C.
W ofercie producenta dostępny jest spójny stylistycznie dodatkowy uchwyt pionowy (VG-XH1), wyposażony w drugi spust migawki i kilka zdublowanych elementów sterujących.
Zasilanie i złącza
Zestaw złącz komunikacyjnych zebrano na lewej ściance korpusu, zamknięte pod wspólną, uszczelnioną klapką. Obejmuje on (od góry):
- wejście mikrofonu (mini-jack 3.5 mm),
- gniazdo USB 3.0 (z możliwością podłączenia elektronicznego wężyka spustowego),
- wyjście HDMI,
- wejście wężyka spustowego innych producentów.
- zapis na kartę podstawową i automatyczne przełączanie na kartę pomocniczą w przypadku przepełnienia,
- zapis kopii zapasowej na karcie pomocniczej,
- zapis RAW-ów na karcie podstawowej i JPEG-ów na pomocniczej.
Przyciski
Aparat został znacząco przebudowany względem X-T2. Warto zatem omówić poszczególne elementy sterujące, zaczynając od górnej ścianki aparatu.- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- symulacja filmu,
- efekt ziarnistości,
- zakres dynamiczny,
- priorytet zakresu D,
- balans bieli,
- podświetl ton,
- przyciemnij ton,
- kolor,
- wyostrzanie,
- redukcja zakłóceń,
- wybór ustawień specjalnych,
- tryb AF,
- AF-C ustawienia niestandardowe,
- wykrycie twarzy/oczu,
- MF assist,
- tryb ekranu dotykowego,
- samowyzwalacz,
- typ migawki,
- ustawianie funkcji lampy,
- korekcja błysku,
- tryb filmu,
- nagrywanie w wysokiej prędkości Full HD,
- redukcja migotania,
- regulacja poziomu mikrofonu wewnętrznego/zewnętrznego,
- jasność EVF/LCD,
- kolor EVF/LCD,
- brak.
- kompensacja ekspozycji,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- RAW,
- symulacja filmu,
- efekt ziarnistości,
- efekt koloru chrom.,
- zakres dynamiczny,
- priorytet zakresu D,
- balans bieli,
- wybór ustawień specjalnych,
- obszar ostrości,
- podgląd ostrości,
- tryb AF,
- AF-C ustawienia niestandardowe,
- wykrycie twarzy/oczu,
- ustawienie drive,
- samowyzwalacz,
- typ migawki,
- ustawienia automatycznego ISO,
- wielokrotne naświetlanie,
- komunikacja bezprzewodowa,
- ustawianie funkcji lampy,
- TTL blokada,
- lampa modelująca,
- nagrywanie w wysokiej prędkości Full HD,
- redukcja migotania,
- ustawienia mikrofonu,
- ciche sterowanie filmem,
- podgląd głębi pola,
- podgląd naświetlenia / balansu bieli,
- naturalny podgląd,,
- histogram,
- poziom elektroniczny,
- tylko blokowanie AE,
- tylko blokowanie AF,
- tylko blokowanie AE/AF,
- AF włączony,
- ustawienia przysłony,
- wydajność,
- automatyczny transfer obrazu,
- bluethooth włączony/wyłączony,
- odtwarzanie.
- brak.
- wyświetlacz INFO,
- informacje wybrane przez użytkownika,
- brak informacji.
- informacje włączone,
- informacje wyłączone,
- szczegółowe informacje (histogramy RGBY),
- ulubione.
- C4K (4096×2160 pix): 24p, 23.98p, Bitrate 200 Mbps, 100 Mbps, 50 Mbps,
- 4K (3840×2160 pix): 29.97p, 25p, 24p, 23.98p, Bitrate 200 Mbps, 100 Mbps, 50 Mbps,
- C Full HD (2048×1080 pix): 24p, 23.98p, Bitrate 100 Mbps, 50 Mbps,
- Full HD (1920×1080 pix): 120p, 100p, 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p, Bitrate 100 Mbps, 50 Mbps,
- HD (1280×720 pix): 59.94p, 50p, 29.97p, 25p, 24p, 23.98p, Bitrate 50 Mbps.
- film 1 –C4K 4096×2160 pix, 24p, 200 Mbps 266 MB,
- film 2 –C4K 4096×2160 pix, 24p, 200 Mbps, 320 MB, symulacja filmu Eterna (obiektyw MKX 50–135 mm T2.9),
- film 3 –C4K 4096×2160 pix, 24p, 200 Mbps 320 MB,
- film 4 –C4K 4096×2160 pix, 24p, 100 Mbps 99 MB,
- film 5 –C4K 4096×2160 pix, 30p, 200 Mbps 294 MB,
- film 6 –4K 3840×2160 pix, 30p, 200 Mbps 220 MB,
- film 7 –4K 3840×2160 pix, 30p, 50 Mbps 64 MB,
- film 8 –4K 3840×2160 pix, 30p, 100 Mbps 137 MB,
- film 9 –4K 3840×2160 pix, 24p, 200 Mbps 322 MB,
- film 10 –4K 3840×2160 pix, 24p, 200 Mbps 124 MB, autofokus ciągły,
- film 11 –CFHD 2048×2160 pix, 24p, 100 Mbps 100 MB,
- film 12 –FHD 1920×2160 pix, 60p, 100 Mbps 150 MB,
- film 13 –FHD 1920×2160 pix, 60p, 100 Mbps 124 MB, F-LOG,
- film 14 –FHD 1920×2160 pix, 120p, 171 MB, film spowolniony 5 razy,
- film 15 –FHD 1920×2160 pix, 60p, 50 Mbps 65 MB,
- film 16 –FHD 1920×2160 pix, 24p, 100 Mbps 79 MB,
- film 17 –FHD 1920×2160 pix, 24p, 50 Mbps 73 MB, autofokus ciągły,
- film 18 –HD 1280×720 pix, 60p, 50 Mbps 77 MB,
- film 19 –HD 1280×720 pix, 24p, 50 Mbps 42 MB.
- tryb fotografowania,
- fotometria,
- tryb napędu,
- tryb ostrości,
- balans bieli,
- rozmiar zdjęcia,
- jakość zdjęcia,
- poziom baterii,
- opcje gniazda,
- typ migawki,
- symulacja filmu,
- zakres dynamiczny,
- tryb filmu.
X-H1 Posiada 8 przycisków konfigurowalnych, jedno konfigurowalne klikalne pokrętło oraz 4 gesty na ekranie. Lista opcji, które możemy im przypisać podana jest poniżej.
Menu
Układ menu nie zmienił się względem X-T2. Menu podzielone jest zatem na 6 zakładek oznaczonych kolejno: I.Q, AF MF, Menu fotografowania, Menu lampy błyskowej, Menu filmowania oraz Menu ustawień. Ostatnią, dodatkową zakładką jest Moje Menu. Ogólnie rzecz biorąc, menu jest dobrze zaprojektowane i łatwo znaleźć żądane ustawienie. Irytujące bywają jednak niektóre skróty w oznaczeniach poszczególnych pozycji menu, bowiem ciężko je rozszyfrować. Poniżej przedstawiamy poszczególne zakładki.Menu I.Q.:
Wyświetlacz
Jakość wyświetlanego obrazu jest bardzo dobra, wyrazistość i kolorystyka stoją na zadowalającym poziomie. W menu aparatu możemy regulować jasność ekranu oraz nasycenie kolorów w skali ±5 jednostek. To, co jest nowością względem X-T2, to korekcja kolorów w kierunku X-Y.
Przycisk DISP/BACK służy między innymi do przełączania pomiędzy różnymi konfiguracjami ekranu w trybie podglądu na żywo oraz przy przeglądaniu zdjęć:
W trybie przeglądania zdjęć dostępne widoki to:
W menu konfiguracji wyświetlacza znajdziemy pozycję odpowiadającą za włączony lub wyłączony dotyk, a także miejsce, w którym ustalamy, jaka część ekranu ma reagować na ten zmysł – cały ekran / pół ekranu / jedna z 4 ćwiartek. Pozwoli to ograniczyć np. przypadkową zmianę pól AF za pomocą nosa, przy zachowaniu pełnej funkcjonalności dotyku. Pewne zastrzeżenia możemy mieć do dotykowej zmiany pola AF. Aby ramka przeskoczyła, przyjdzie nam poczekać około 0.2 s. Poza tym faktem, obsługa dotykowa sprawdza się dobrze.
Filmowanie
Nagrywanie rozpoczyna i zatrzymuje się przez wciśnięcie spustu migawki, po uprzednim ustawieniu pierścienia trybów migawki w pozycji Film. Filmowanie możliwe jest w następujących trybach:
Podczas filmowania możemy regulować stopień otwarcia przysłony, a także czas naświetlania (jeśli przed rozpoczęciem nagrywania pokrętło czasów ustawimy na innej pozycji niż A). W trakcie nagrywania w trybie automatycznym, możemy dokonywać korekty ekspozycji (w zakresie −2 – 2 EV). Wcześniej ustawiamy balans bieli i tryb symulacji filmu. Czułość ustawiamy w zakresie 200–6400 ISO, możemy też zdać się na automatykę.
W procesie ręcznego ostrzenia może nas wspomagać funkcja focus-peaking (również w trakcie rejestracji) lub powiększenie obrazu. Podczas filmowania dźwięk rejestrowany jest przy pomocy wbudowanego mikrofonu stereofonicznego, w menu mamy opcję regulacji jego czułości. Po podpięciu uchwytu pionowego zyskujemy możliwość podłączenia słuchawek.
Czas nagrywania filmów jest ograniczony. Tak więc, w jakości C4K i 4K nagrywać możemy około 15 minut, przy Full HD 20 minut, przy Full HD 120/100p około 6 minut oraz w HD przez 30 minut. Warto w tym miejscu wspomnieć, że użycie opcjonalnego uchwytu wydłuża te czasy dwukrotnie.
X-H1 oferuje obsługę kodów czasowych oraz dotykowe sterowania parametrami ekspozycji. Firma obiecuje ponadto aż 14 nowych funkcji wideo, które wprowadzi aktualizacja firmware. Na razie jednak nie ma informacji, jakie to mają być funkcje.
Filmy przykładowe
Poniżej przedstawiamy przykładowe filmy nagrane testowanym aparatem wraz z obiektywem 16–55 f/2.8 WR oraz 50–150 f/2.8 WR:
Ekran monochromatyczny
Na ekranie widzimy cztery podstawowe parametry fotografowania (czas naświetlania, przysłona, kompensacja ekspozycji oraz czułość ISO), których kolejność możemy zmieniać w menu. W dolnej części mamy jeszcze cztery ikonki, będące wskaźnikami dodatkowych ustawień. Te wybieramy spośród kilkunastu opcji, a ich lista obejmuje:
Wizjer
Co istotne, w wizjerze możemy korygować nie tylko jasność, ale również zabarwienie.