Fujifilm X-H1 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto,
- Ustawienia własne wg wzorca (3 pozycje),
- Temperatura barwowa w skali Kelvina,
- Światło dzienne,
- Pochmurno,
- Światło jarzeniowe (3 rodzaje),
- Światło żarówki,
- Pod wodą.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Pochmurny dzień | Auto | 4.8 | 109.4 |
Pochmurny dzień | Chmury | 3.73 | 106.1 |
3000K | Auto | 15.1 | 119.2 |
3000K | Żarówki | 14.8 | 120.1 |
3000K | 3000K | 14.5 | 120.6 |
5500K | Auto | 5.21 | 111.6 |
5500K | 5600K | 11.6 | 130.2 |
Na wstępie należy zaznaczyć, że ze względu na pogodę i krótki czas, w którym mieliśmy X-H1, nie udało nam się wykonać zdjęć przy świetle słonecznym. Najlepsze odwzorowanie kolorów napotkamy w dzień pochmurny oraz w świetle 5500K (auto). Z kolei dla wszystkich nastaw w świetle żarowym błąd jest potężny – i nie pomaga tutaj zastosowanie wzorników 3000K oraz żarówki. Również nastawa 5600K nie daje najlepszych wyników w świetle 5500K.
Praktycznie w każdym warunkach aparat stosuje wyższą saturację niż nominalna. Ostatecznie więc średnie nasycenie przekracza poziom 100% o 17%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.