Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Sony FE 85 mm f/1.4 GM - test obiektywu

9 września 2016

5. Aberracja chromatyczna i sferyczna

Aberracja chromatyczna

O ile rozdzielczość Sony FE 1.4/85 GM pozwalała zaliczyć go do klasy nowoczesnych portretówek, to korygowanie podłużnej aberracji chromatycznej zdecydowanie bliższe jest starszym konstrukcjom. Wada ta jest widoczna wyraźnie na maksymalnym otworze względnym i daje się ją dojrzeć nawet po przymknięciu przysłony do f/2.0. Biorąc pod uwagę aż trzy elementy niskodyspersyjne użyte do konstrukcji optyki obiektywu, ten wynik dziwi nas dość mocno.

Sony FE 85 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna

----- R E K L A M A -----


Na szczęście testowany obiektyw wyraźnie lepiej radzi sobie z poprzeczną aberracją chromatyczną, co wyraźnie pokazuje poniższy wykres.

Sony FE 85 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Oprócz niewysokiego maksimum lokalnego dla f/2.0, wyniki wszędzie trzymają się bardzo niskiego poziomu 0.04%. Poprzeczna aberracja chromatyczna nie powinna być więc zupełnie widoczna na naszych zdjęciach.

A7R II, RAW, f/2.0 A7R II, RAW, f/11.0
Sony FE 85 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 85 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna


Aberracja sferyczna

Sony FE 1.4/85 GM ma trochę problemów z aberracją sferyczną, która dokłada się do pogorszenia jakości obrazu w okolicach maksymalnego otworu względnego. Po pierwsze, widać ją w postaci lekkiego pływania ogniska. Na pierwszym zdjęciu z niniejszego rozdziału widać, że po przejściu od f/1.4 do f/2.0 głębia przesunęła się w kierunku większych odległości. Po drugie, aberracja sferyczna daje o sobie znać też w wyglądzie krążków światła. Jeden z nich ma miękkie brzegi, a drugi zauważalną, jasną obwódkę. To klasyczny objaw tej wady.

A7R II, f/1.4, przed A7R II, f/1.4, za
Sony FE 85 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna Sony FE 85 mm f/1.4 GM - Aberracja chromatyczna i sferyczna