Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - test obiektywu

14 października 2016

4. Rozdzielczość obrazu

Rozdzielczość obiektywu Panasonic Lumix G 12–60 mm f/3.5–5.6 ASPH. POWER O.I.S. została przetestowana w oparciu o pliki RAW z aparatu Olympus E‑PL1. W przypadku tego korpusu najwyższe wyniki, osiągane przez najlepsze obiektywy stałoogniskowe, wynoszą około 80 lpmm (rekordowe 83.8 lpmm zanotowała Sigma C 1.4/30, a niewiele mniejszy wynik osiągnęły Voigtlander 0.95/25 i Olympus 1.8/75). Poziom przyzwoitości jest ustalony w okolicach wartości 44–45 lpmm.

Rzućmy okiem na poniższy wykres i zobaczmy, jak na tym tle wyglądają osiągi testowanego obiektywu w centrum kadru.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Rozdzielczość obrazu

----- R E K L A M A -----


Najlepsze wyniki mamy na najkrótszej ogniskowej, gdzie poziom prezentowany przez obiektyw śmiało można określić mianem świetnego. Wraz z wydłużaniem ogniskowej osiągi pogarszają się. Nie jest to efekt tylko własności optycznych, ale też pochodna zmniejszającego się światła testowanego instrumentu i wynikających z niego ograniczeń związanych z dyfrakcją. Od razu trzeba jednak zaznaczyć, że nawet na maksymalnej ogniskowej uzyskane rezultaty są dobre, a obiektyw jest tam ostry od maksymalnego otworu względnego. Wyniki te są zauważalnie lepsze od Olympusa 12–50 mm.

Sprawdźmy teraz, jak prezentuje się brzeg kadru. Odpowiedni wykres znajduje się poniżej.

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Rozdzielczość obrazu


Tutaj już tak różowo nie jest. Zastrzeżeń nie mamy w zasadzie tylko do najkrótszej ogniskowej. W zakresie 35–60 mm obiektyw ma problemy z osiągnięciem użytecznego obrazu nie tylko na maksymalnym otworze względnym ale także po przymknięciu przysłony. Na pocieszenie może pozostać nam fakt, że brzeg obrazu najlepiej zachowuje się tam, gdzie go najczęściej potrzebujemy. Fotografując krajobraz czy architekturę używamy częściej szerokiego kąta widzenia i tam potrzebujemy ostrości w całym kadrze. Panasonic nam to daje. W przypadku dłuższych ogniskowych, często interesuje nas tylko część kadru, bo inne pozostają w nieostrościach, więc słabsze zachowanie na brzegu nie jest odczuwane tak dotkliwie.

Tradycyjnie już, rozdział ten kończymy prezentując wycinki naszej scenki testowej uzyskane dla centrum kadru. Warto przypomnieć, że są to pliki JPEG bezpośrednio z aparatu, zapisywane równolegle do plików RAW opisywanych powyżej.

E-PL1, JPEG, 12 mm, f/5.6
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Rozdzielczość obrazu
E-PL1, JPEG, 60 mm, f/5.6
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Rozdzielczość obrazu