Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Test obiektywu

Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - test obiektywu

14 października 2016

6. Dystorsja

W przypadku obiektywów Mikro 4/3 bardzo często korygowanie dystorsji zrzuca się z optyki na oprogramowanie aparatu. Nie pochwalamy takiego zachowania, ale jesteśmy w stanie je zaakceptować, jeśli nie odbywa się to poprzez ograniczenie pola widzenia w odniesieniu do specyfikacji. W przypadku obiektywów Panasonika tak na szczęście nie jest i pole widzenia podawane przez producenta odnosi się do tego powstałego po skorygowaniu dystorsji.

Pracując na plikach JPEG lekkie problemy z dystorsją da się dojrzeć tylko na ogniskowej 12 mm, gdzie mamy do czynienia z „beczką” o wartości −1.34%. Dla dłuższych ogniskowych, czyli w naszym przypadku dla 20, 35 i 60 mm, odnotowane przez nas wyniki to odpowiednio +0.28%, +0.27% i +0.15%.

Gdy spojrzymy na RAW-y wywołane niezależnym oprogramowaniem, zobaczymy że korygowanie dystorsji w optyce prawie zupełnie sobie odpuszczono. Na 12 mm widzimy ogromne zniekształcenia beczkowe o wartości −6.45%. To jednak i tak trochę niższy wynik niż u Olympusa 12–50 mm, który z uwagi na mniejszy zakres ogniskowych miał przecież łatwiejsze zadanie. Na 20 mm dystorsja jest już poduszkowa i jej poziom jest znikomy (+0.45%). Na 35 mm wzrasta ona jednak do wartości +1.29%, by na maksymalnej ogniskowej spaść do +1.09%.

----- R E K L A M A -----

Olympus E-PL1, JPEG, 12 mm
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Dystorsja
Olympus E-PL1, JPEG, 20 mm
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Dystorsja
Olympus E-PL1, JPEG, 35 mm
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Dystorsja
Olympus E-PL1, JPEG, 60 mm
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Dystorsja

Olympus E-PL1, RAW, 12 mm
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Dystorsja
Olympus E-PL1, RAW, 20 mm
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Dystorsja
Olympus E-PL1, RAW, 35 mm
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Dystorsja
Olympus E-PL1, RAW, 60 mm
Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - Dystorsja