Panasonic Lumix G 12-60 mm f/3.5-5.6 ASPH. POWER O.I.S. - test obiektywu
6. Dystorsja
Pracując na plikach JPEG lekkie problemy z dystorsją da się dojrzeć tylko na ogniskowej 12 mm, gdzie mamy do czynienia z „beczką” o wartości −1.34%. Dla dłuższych ogniskowych, czyli w naszym przypadku dla 20, 35 i 60 mm, odnotowane przez nas wyniki to odpowiednio +0.28%, +0.27% i +0.15%.
Gdy spojrzymy na RAW-y wywołane niezależnym oprogramowaniem, zobaczymy że korygowanie dystorsji w optyce prawie zupełnie sobie odpuszczono. Na 12 mm widzimy ogromne zniekształcenia beczkowe o wartości −6.45%. To jednak i tak trochę niższy wynik niż u Olympusa 12–50 mm, który z uwagi na mniejszy zakres ogniskowych miał przecież łatwiejsze zadanie. Na 20 mm dystorsja jest już poduszkowa i jej poziom jest znikomy (+0.45%). Na 35 mm wzrasta ona jednak do wartości +1.29%, by na maksymalnej ogniskowej spaść do +1.09%.
Olympus E-PL1, JPEG, 12 mm | |||
Olympus E-PL1, JPEG, 20 mm | |||
Olympus E-PL1, JPEG, 35 mm | |||
Olympus E-PL1, JPEG, 60 mm | |||
Olympus E-PL1, RAW, 12 mm | |||
Olympus E-PL1, RAW, 20 mm | |||
Olympus E-PL1, RAW, 35 mm | |||
Olympus E-PL1, RAW, 60 mm | |||