Huawei P20 Pro - test aparatu
3. Użytkowanie i ergonomia
Jak wspominaliśmy również w poprzednim rozdziale, tył smartfona charakteryzuje się sporym oporem przy chwycie, dzięki czemu telefon trzyma się wygodnie i nie ma obawy, aby wypadł z dłoni.
Migawkę aparatu wyzwalamy dedykowanym przyciskiem wirtualnym, dolnym guzikiem regulacji głośności lub komendami głosowymi. Warto również wspomnieć o trybie szybkim, który robi zdjęcie (z ustawieniami, z których ostatnio korzystaliśmy) w trybie uśpienia poprzez dwukrotne wciśnięcie dolnego przycisku głośności.
Pewnym utrudnieniem, o którym należy wspomnieć, jest fakt resetowania ustawień ekspozycji oraz ustawienia ręcznej ostrości w trybie PRO po wyjściu z aplikacji. Bardzo często zdarza się, że aparat przełącza się na tryb auto, zamiast uruchomić się z zapamiętanymi ustawieniami.
Szybkość
Sercem P20 PRO jest ośmiordzeniowy procesor Kirin 970 (4x Cortex-A73 2,36GHz + 4x Cortex-A53 1,8 GHz) z 6 GB RAM oraz układ graficzny Mali-G72 MP12. System zastosowany w smartfonie to Android 8.1. Takie połączenie komponentów sprawia, że działanie smartfona jest właściwie idealne. W przeciągu 14 dni testów tylko dwa razy zdarzyło się, aby telefon się zaciął – w obu przypadkach przy próbie zamieszczenia zdjęcia na „Insta Story”. Pewne opóźnienia napotkamy jednak przy ładowaniu dużej ilości zdjęć, zwłaszcza w trybie RAW.Należy jednak wspomnieć wykonywaniu zdjęć w trybie AI. Często zdarza się, że po zrobieniu fotografii aparat wyświetla komunikat o „wyostrzaniu zdjęcia”. W takim wypadku należy poczekać nawet do 3 sekund. Zazwyczaj, sytuacja taka kończy się finalnym zdjęciem HDR.
Autofokus
Podobnie jak w aparatach Samsunga, P20 PRO w głównym aparacie do ustawiania ostrości wykorzystuje detekcję fazy w każdym pikselu – czyli technologię Dual Pixel.Ostrzyć możemy w trybie pojedynczym, ciągłym oraz ręcznie. Co do tego pierwszego, nie mamy w zasadzie zastrzeżeń – ostrość w ciągu dnia ustawiana jest wręcz momentalnie. Nieco gorzej jest przy ograniczonym świetle, wtedy należy trochę poczekać – nawet do 1 s. Ważne jednak, że automatyka w zasadzie się nie myli i nie spotkamy się z nieostrymi zdjęciami. Jeżeli chodzi o tryb ciągły, to ten należy zdecydowanie pochwalić. Przeostrzanie na poruszającym się obiekcie w trybie predykcji ruchu odbywa się bardzo szybko, a użytkownik śledzi to w postaci poruszających się punktów.
Menu
W prawym dolnym rogu ekranu (w widoku poziomym) umieszczono ikonkę kierującą nas do menu ustawień głównych, w którym możemy zmienić rozdzielczość oraz rozmiar zdjęć i filmów, włączyć tryb śledzenia AF i geotagowanie, czy wyświetlić linie siatki na ekranie kadrowania. Możliwe jest również włączenie samowyzwalacza i algorytmów AI.W trybie manualnym podczas wykonywania zdjęć mamy możliwość korekcji balansu bieli, ustawienia ostrości manualnie, regulacji czasu otwarcia migawki, czułości ISO. Wyświetlają się również wskazania światłomierza, a kompensacja ekspozycji jest możliwa tylko w przypadku automatycznego doboru czasu. ISO, czas naświetlania oraz kompensację ekspozycji korygujemy z krokiem 1/3 EV.
W aplikacji możemy również dokonać prostej edycji zdjęcia. Aplikacja „Galeria” daje nam możliwość m.in. kadrowania, nałożenia filtrów cyfrowych.
Lampa błyskowa
Wbudowana lampa błyskowa (w postaci pojedynczej diody LED) może pracować w trybach:
- wyłączona,
- włączona,
- automatycznie.
Test siły błysku lampy, jaki przeprowadzamy, polega na zrobieniu zdjęcia motywu z odległości ok. 3 m, przy odcięciu światła zastanego (ciemne pomieszczenie) z czasem ekspozycji 1/125 s i przy nastawionej czułości ISO 100 i f/1.8. Kolejne zdjęcie zostało wykonane przy automatycznym doborze parametrów ekspozycji.
Tryb M | Tryb Auto |
Fotografia HDR
P20 Pro posiada tryb zdjęć o wysokiej dynamice tonalnej, nie możemy jednak nic tutaj regulować. Nic także nie wskazuje na to, by aparat wykonywał więcej niż jedno ujęcie. Najprawdopodobniej zatem mamy jedynie do czynienia z modyfikacją krzywej tonalnej. Warto dodać, że tryb AI często korzysta z możliwości HDR.Przykład działania tej funkcji przedstawiamy poniżej.
Tryb P | Tryb HDR |
Filtry cyfrowe
W trybie automatycznym, jak i manualnym mamy możliwość skorzystania z kilku cyfrowych filtrów efektowych. Przykładowe zdjęcia z ich zastosowaniem prezentujemy poniżej.
Panoramy
Aby wykonać zdjęcie panoramiczne, wystarczy dotknąć przycisku migawki i przesuwać telefon w wybranym kierunku, a oprogramowanie samo złoży panoramę.
Poniżej przedstawiamy przykładowe panoramy.
Przysłona
Dzięki obecności więcej niż jednego modułu kamery aparat jest w stanie wyliczać mapę głębi i aplikować rozmycie na fragmenty znajdujące się przed i za fotografowanym obiektem. Efekt ten może być regulowany w skali stopni przysłony: od f/.095 do f/16.Portret
P20 PRO posiada tryb portretowy, który załącza się również po wykryciu twarzy w trybie auto. Tryb portretowy wykorzystuje symulację głębi ostrości, dzięki czemu zdjęcia mogą na pierwszy rzut oka wyglądać jak fotografie wykonywane profesjonalnym sprzętem. Domyślnie, zdjęcia portretowe wykonywane są przy przybliżeniu 2x, ale możemy również wybierać pomiędzy 1x a 5x. Poniżej przedstawiamy przykładowe zdjęcia wykonane w tym trybie.Zdjęcia nocne
Huawei P20 PRO posiada bardzo udany tryb zdjęć nocnych. Polega on na wykonywaniu ekspozycji przez 4 sekundy, przy czym każda różni się wartością kompensacji. Następnie zdjęcia te łączone są finalnie w jedno. Możliwe również, iż uśredniany jest szum pomiędzy zdjęciami, gdyż charakteryzują się one zarówno szeroką dynamiką tonalną, jak i niższym zaszumieniem.Poniżej przedstawiamy kilka przykładów tych zdjęć.
Sztuczna inteligencja
Huawei P20 PRO, tak jak i jego poprzednik, posiada tryb sztucznej inteligencji, która automatycznie rozpoznaje temat sceny i nakłada odpowiedni filtr. Funkcję tę można na szczęście wyłączyć w ustawieniach, a także, dezaktywować dla danej sceny z poziomu wykonywania zdjęcia. U dołu kadru pojawia się bowiem informacja z nazwą rozpoznanej sceny – jeżeli nie podobają nam się efekty nałożone przez aparat, wystarczy dotknąć „x”. W trybie live view nie mamy jednak podglądu na to, czy aparat nałoży HDR, czy nie. Warto też dodać, że czasem nawet pomiędzy takimi samymi ujęciami znajdziemy te, na które telefon użył modyfikacji krzywej tonalnej i te, które tego procesu uniknęły. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów tych zdjęć. Więcej fotografii wykonanych w tym trybie zaprezentowanych jest w rozdziale „Zdjęcia przykładowe”.
Kamera monochromatyczna
Huawei jest obecnie jedynym producentem, który w swoich telefonach stosuje monochromatyczny moduł. Jest on wykorzystywany do obliczeń mapy głębi w trybie portretowym i przysłony, ale jednocześnie producent udostępnia możliwość wykonywania zdjęć za pomocą tego modułu, w tym korzystania z panelu „Pro”. Moduł ten składa się z 20-megapikselowego sensora oraz obiektywu o otworze względnym f/1.6. Niestety, nie możemy zapisywać plików RAW. Zdjęcia z kamery monochromatycznej robią znakomite wrażenie. Charakteryzują się dobrą dynamiką tonalną i znakomitą szczegółowością, na co wpływ zapewne ma brak konieczności stosowania algorytmów demozaikowania.Poniżej przedstawiamy kilka zdjęć wykonanych kamerą czarno-białą. Więcej znajduje się w rozdziale „Zdjęcia przykładowe”.
Filmowanie
Testowany smartfon potrafi nagrywać klipy przy użyciu głównej kamery, a także za pomocą kamery do selfie. Wartości dostępnych rozdzielczości przy korzystaniu z kamery głównej są następujące:
- UHD – 3840×2160 pikseli (30 kl/s),
- Full HD 18:9 – 2160×1080 pikseli (60 kl/s),
- Full HD – 1920×1080 pikseli (30 i 60 kl/s),
- HD – 1280×720 pikseli (30 kl/s),
Z elektronicznej stabilizacji nie skorzystamy jedynie przy 30 kl/s w UHD. Duże zastrzeżenia możemy mieć do działania autofokusa. Na większości filmów zauważymy mocne pompowanie, a na części zupełne zgubienie się modułu ostrości. Nagrywając statyczne sceny warto zatem wykorzystać autofokus pojedynczy lub ustawić wcześniej ostrość ręcznie.
Poniżej prezentujemy wybrane klipy nagrane podczas testu urządzenia.
- 3840×2160 (UHD), 30 kl/s, film nagrany w nocy 18 MB,
- 3840×2160 (UHD), 30 kl/s 20 MB,
- 3840×2160 (UHD), 30 kl/s 60 MB,
- 3840×2160 (UHD), 30 kl/s 34 MB,
- 2160×1080, 18:9, 30 kl/s, stabilizacja wyłączona 20 MB,
- 2160×1080, 18:9, 30 kl/s, stabilizacja włączona 16 MB,
- 1920×1080, 60 kl/s, stabilizacja wyłączona 25 MB,
- 1920×1080, 30 kl/s, stabilizacja włączona 25 MB
- 1920×1080, 30 kl/s, stabilizacja wyłączona 20 MB
- 1280×720, 30 kl/s, stabilizacja wyłączona 19 MB
- 1280×720, 960 kl/s, slow-motion 11 MB
- 1280×720, 960 kl/s, tmelapse 9 MB