Samyang XP 85 mm f/1.2 - test obiektywu
8. Winietowanie
Canon 50D, f/1.2 | Canon 50D, f/1.4 |
Nawet na maksymalnym otworze względnym winietowanie nie jest uciążliwe, bo sięga tylko 23% (−0.77 EV). Wynik ten zmienia się bardzo nieznacznie, gdy zastosujemy otwór względny f/1.4 i wynosi tam 22% (−0.73 EV).
Problem znika praktycznie całkowicie już po przymknięciu przysłony do f/2.0, gdzie zmniejsza się do wartości 9% (−0.22 EV).
Zobaczmy teraz, jak sytuacja zmienia się po przejściu na pełną klatkę.
Canon 5D III, f/1.2 | Canon 5D III, f/1.4 |
Canon 5D III, f/2.0 | Canon 5D III, f/2.8 |
Z oczywistych względów problemy w tym przypadku są wyraźniejsze. Na f/1.2 spadek jasności w rogach kadru sięga 51% (−2.05 EV). To identyczny wynik jak u Canona 1.2/85 i trochę gorszy niż u Mitakona 1.2/85, który osiągał poziom 45%.
Przymknięcie przysłony do f/1.4 zmniejsza winietowanie do 46% (−1.80 EV). Po zastosowaniu otworu względnego f/2.0 wada ta sięga 24% (−0.80 EV). Problem przestaje być praktycznie zauważalny dla przysłon f/2.8 i f/4.0, gdzie wynosi odpowiednio 11% (−0.35 EV) i 6% (−0.17 EV).
Poniżej pokazujemy uśredniony w koncentrycznych kręgach przebieg spadku jasności wraz z oddalaniem się od centrum kadru. Wartość liczbowa podana w procentach na każdym rysunku mówi nam, jaką powierzchnię ma obszar ograniczony od góry i z prawej strony wartością 100%, a z dołu prezentowaną krzywą. Mówi nam ona tym samym, ile całościowo światła jest traconego przez efekt winietowania. Proszę nie mylić tych procentów z procentami podawanymi na początku niniejszego rozdziału, bo nie są one ze sobą bezpośrednio powiązane.
Canon 5D Mk III, JPEG, f/1.2 |