Panasonic Leica DG Summilux 12 mm f/1.4 ASPH - test obiektywu
7. Koma, astygmatyzm i bokeh
Takie rzeczy nie powinny mieć miejsca nawet w tanich obiektywach, a przecież tutaj mamy do czynienia z drogim instrumentem, w którego nazwie pojawia się słowo „Leica”, mające być gwarancją wysokiej jakości wykonania i świetnej kontroli jakości.
Centrum, f/1.4 | Lewy róg, f/1.4 | Prawy róg, f/1.4 |
Centrum, f/2.0 | Lewy róg, f/2.0 | Prawy róg, f/2.0 |
Astygmatyzm, rozumiany jako średnia różnica pomiędzy poziomymi i pionowymi wartościami funkcji MTF50, wyniósł tutaj 10.3%. To średnia wartość. Może być ona podwyższona na skutek różnic w ostrości pomiędzy obiema stronami kadru.
Krążki światła uzyskane w nieostrościach wyglądają rozsądnie. Choć jak na jasny obiektyw stałoogniskowy mogłyby wyglądać jeszcze lepiej. Widzimy zarówno obwódkę, jak i charakterystyczny obwarzanek w centrum krążka. W dobrej klasy stałce rozkład światła w krążku powinien być idealnie równomierny.
E-M5 II, 25 mm, f/1.4, centrum | E-M5 II, 25 mm, f/1.4, róg |
E-M5 II, 25 mm, f/2.0, centrum | E-M5 II, 25 mm, f/2.0, róg |
E-M5 II, 25 mm, f/2.8, centrum | E-M5 II, 25 mm, f/2.8, róg |