Samyang XP 14 mm f/2.4 - test obiektywu
5. Aberracja chromatyczna i sferyczna
Aberracja chromatyczna
Samyang pokazuje pewne problemy z podłużną aberracją chromatyczną, bo zabarwienie obrazów pozaogniskowych jest zauważalne. Nie jest to jednak problem dotkliwy i w wielu sytuacjach trudno będzie go zauważyć na zdjęciach. Co więcej, po przymknięciu przysłony o około 1 EV problem zmniejsza się bardzo wyraźnie.
Widać, że większość wyników trzyma się w przedziale od 0.02% do 0.05%, a więc aberracja przyjmuje wartości bardzo małe lub wręcz znikome. To godne pochwały, bo obiektyw ma parametry, które w tej kwestii stawiają poprzeczkę dość wysoko. To znaczna poprawa w stosunku do Samyanga 2.8/14, który potrafił notować wyniki sięgające nawet 0.13%.
Nikon D3x, RAW, f/2.4 | Nikon D3x, RAW, f/11.0 |
Aberracja sferyczna
Patrząc na pierwsze zdjęcia w niniejszym rozdziale może wydawać się, że głębia ostrości po przymknięciu przysłony przesunęła się w kierunku fotografującego. To może sugerować pewne problemy z aberracją sferyczną.
Krążki światła zaprezentowane poniżej nie wyjaśniają sytuacji, bo przy tych parametrach obiektywu mają małe rozmiary. Krążek znajdujący się za ogniskiem wydaje się mieć jaśniejszy środek.
Nikon D3x, f/2.4, przed | Nikon D3x , f/2.4, za |
Aby uzyskać bardziej jednoznaczne wyniki, dla jednej z naszych tablic testowych zrobiliśmy eksperyment, który powinien wyjaśnić sytuację. Ustawiliśmy ostrość idealnie na f/2.4, a potem wykonywaliśmy kolejne zdjęcia, przymykając przysłonę, bez poruszania pierścieniem ostrości. W kolejnym podejściu, dla każdej przysłony z osobna ostrość była ustawiana od nowa. Porównanie obu wykresów jest zaprezentowane poniżej.
W przypadku braku problemów z aberracją sferyczną oba wykresy powinny pokrywać się ze sobą w granicach błędów pomiarowych. Różnica jest jednak widoczna i choć nie jest ona duża, pozwala nam stwierdzić, że aberracja sferyczna w Samyangu 2.4/14 nie jest korygowana bardzo dobrze i ma pewien wpływ na obniżenie osiągów w okolicach maksymalnego otworu względnego.