Przetwarzanie danych osobowych

Nasza witryna korzysta z plików cookies

Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie, a także do prawidłowego działania i wygodniejszej obsługi. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług i innych witryn.

Masz możliwość zmiany preferencji dotyczących ciasteczek w swojej przeglądarce internetowej. Jeśli więc nie wyrażasz zgody na zapisywanie przez nas plików cookies w twoim urządzeniu zmień ustawienia swojej przeglądarki, lub opuść naszą witrynę.

Jeżeli nie zmienisz tych ustawień i będziesz nadal korzystał z naszej witryny, będziemy przetwarzać Twoje dane zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W dokumencie tym znajdziesz też więcej informacji na temat ustawień przeglądarki i sposobu przetwarzania twoich danych przez naszych partnerów społecznościowych, reklamowych i analitycznych.

Zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies możesz cofnąć w dowolnym momencie.

Optyczne.pl

Partnerzy








Oferta Cyfrowe.pl

Test aparatu

Canon PowerShot G7 X Mark III - test aparatu

31 października 2019
Maciej Latałło Komentarze: 82

5. Jakość obrazu JPEG

G7 X III oferuje zapis zdjęć w następujących bazowych rozdzielczościach:

  • L, czyli 5472×3648,
  • M, czyli 3648×2432,
  • S1, czyli 2736×184,
  • S2, czyli 2400×1600
oraz w następujących formatach:
  • JPEG,
  • RAW (CR3) lub Compact RAW,
  • RAW+JPEG.
Podane powyżej rozdzielczości tyczą się proporcji boków 3:2, dostępne są także 4:3, 16:9 i 1:1. Zdjęcia w formacie JPEG i wielkości L, M i S1 można zapisywać w jakości wysokiej i standardowej, S2 tylko standardowej.

Pliki JPEG możemy modyfikować, używając opcji „styl zdjęcia”:

  • automatyczny,
  • standard,
  • portrety,
  • krajobrazy,
  • szczegóły,
  • barwy neutralne,
  • dokładny,
  • monochromatyczny,
  • 3 zestawy nastaw własnych.


----- R E K L A M A -----

Dostosowywanie stylów obrazu polega na regulacji następujących parametrów:

  • ostrość
    • siła, regulujący wygładzanie krawędzi,
    • precyzja, definiujący grubość krawędzi obejmowanych wygładzaniem,
    • próg, określający różnicę kontrastu, jaka ma występować na granicy wygładzanych krawędzi,
  • kontrast,
  • nasycenie,
  • ton koloru.
Opcje „nasycenie” i „ton koloru” w trybie monochromatycznym zamieniają się w:
  • efekt filtru
    • żółtego, uwydatniającego niebo,
    • pomarańczowego, przyciemniającego błękit nieba,
    • czerwonego, jeszcze silniej przyciemniającego niebo i uwydatniającego kolorowe liście,
    • zielonego, zmiękczającego odcień skóry i rozjaśniającego liście drzew,
  • efekt tonalny
    • sepia,
    • niebieski,
    • purpurowy,
    • zielony.
Podobnie jak u poprzednika, nastawy te są dostępne, gdy wraz z plikiem JPEG będziemy chcieli zapisać dane w formacie RAW.

Standardowo postanowiliśmy przetestować zasięg działania opcji wyostrzania i odszumiania zdjęć. W tabeli poniżej prezentujemy wycinki w skali 1:1 zdjęć scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości i zapisywanych przy zastosowaniu odszumiania dla ISO 1600 i 3200.

ISO 1600
Odszumianie wyłączone
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie niskie
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie normalne
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie wysokie
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
ISO 3200
Odszumianie wyłączone
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie niskie
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie normalne
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Odszumianie wysokie
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Wieloklatkowa
redukcja
szumu
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG

Różnice pomiędzy kolejnymi stopniami odszumiania jest dość subtelna. To w gruncie rzeczy dobrze, bowiem możemy precyzyjnie dobrać odpowiadający nam stopień redukcji zakłóceń. Niemniej nawet przy ustawieniu „wyłączone” odszumianie działa i odpowiada za utratę szczegółów.

Poniżej znajdują się przykłady zasięgu funkcji wyostrzania. Tak jak i poprzednim razem, prezentujemy wycinki scenki w formacie JPEG, zrobionych w pełnej rozdzielczości.

Ostrość
0
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
3
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Ostrość
7
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG

Najlepiej prezentują się JPEG-i wykonane na środkowym stopniu wyostrzania, choć efekt „halo” już jest nieco widoczny. Zdecydowanie odradzamy maksymalne uwydatnianie, które mocno psuje odbiór obrazu. Warto pamiętać o dodatkowych opcjach wyostrzania (precyzja i próg), których działanie pokazywaliśmy w teście EOS-a 5Ds R. Wyostrzanie plików JPEG na nastawie minimalnej jest nieznaczne, co pokazaliśmy w poprzednim rozdziale. Nastawą środkową, którą jest wartość 3, możemy ten efekt wzmocnić. A jak widać na zaprezentowanych wycinkach, zakres manewru jest stosunkowo duży.

Balans bieli

Aparat G7 X III umożliwia ustawianie balansu bieli przy użyciu następujących trybów:

  • automatyczny (priorytet atmosfery lub bieli),
  • słoneczny dzień,
  • cień,
  • pochmurny dzień,
  • żarówki,
  • świetlówki,
  • lampa błyskowa,
  • według wzorca,
  • temperatura barwowa.
W każdym z wyżej wymienionych trybów mamy możliwość dokładnego dostrojenia balansu w kierunkach A-B (pomarańcz-niebieski) oraz G-M (zieleń-fiolet) w kilkustopniowej skali. Definiowanie balansu według wzorca polega na wykonaniu fotografii białego przedmiotu, po czym wybraniu opcji ręczny balans i wczytaniu danych z wykonanego wcześniej zdjęcia.

Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (średnie odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim aparat ocenił barwę) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla wszystkich przetestowanych ustawień balansu bieli.

Światło Balans bieli dC S [%]
Słoneczny dzień Auto 4.25 96.73
Słoneczny dzień Słoneczny dzień 4.02 97.49
Pochmurny dzień Auto 4.4 101.2
Pochmurny dzień Pochmurny dzień 4.5 101.2
3000K Auto (priorytet atmosfery) 21.3 129.1
3000K Auto (priorytet bieli) 17.4 117.3
3000K Żarówka 5.77 100.7
3000K 3000K 6.04 98.09
5500K Auto 5.35 105.6
5500K 5500K 9.72 110.9
Błysk Auto 5.15 97.51
Błysk Błysk 5.84 95.05

Automatyka bardzo dobrze radzi sobie w świetle naturalnym oraz błyskowym, podobnie zresztą jak odpowiadające im wzorce. W świetle żarowym natomiast tryb auto zapewnia wyraźnie ciepłe zabarwienie zdjęcia. W pewnym stopniu efekt ten niweluje dodatkowa opcja „priorytet bieli”, najlepiej jednak ustawić pozycję „żarówka” lub samodzielnie ustawić wartość temperatury barwowej.

Z wyjątkiem automatyki w świetle żarowym, nasycenie nie wykracza mocno poza wartość wzorcową. Biorąc pod uwagę wszystkie wyniki zgromadzone w powyższej tabeli, średnia odchyłka wyniosła tylko niespełna 7%.

Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.

Światło
Balans bieli
Tablica kolorów Przestrzeń kolorów Lab
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: auto
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: słoneczny dzień
Balans bieli: słoneczny dzień
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: pochmurny dzień
Balans bieli: chmury
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (priorytet nastroju)
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Auto (priorytet bieli)
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: żarówka
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: żarówki (3000K)
Balans bieli: Temp. 3000K
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: 5500K
Balans bieli: Temp. 5500K
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa
Balans bieli: Auto
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG
Światło: Lampa
Balans bieli: Lampa
Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG

Szum

Pomiar szumów wykonujemy na zdjęciach tablicy Kodak Q-14, korzystając z programu Imatest. Poniżej przedstawiamy wyniki dla plików JPEG:

Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG

Krzywa dość równomiernie pnie się ku górze, dla wyższych nastaw ISO nie mamy jednak do czynienia ze wzrostem wykładniczym. Dodatkowo widać wyraźnie, że wartości szumu dla poszczególnych składowych przyjmują bardzo zbliżone wartości. To wszystko niewątpliwie świadczy o odszumianiu JPEG-ów.

Poniżej przedstawiamy wycinki sceny testowej zarejestrowanej w formacie JPEG na najmniejszym możliwym do ustawienia wyostrzaniu.

Canon PowerShot G7 X Mark III - Jakość obrazu JPEG

By porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.

Na niskich nastawach ISO w oczy rzuca się nam pewna miękkość obrazu względem konkurencji. Jako, że JPEG-i w Panasoniku i Sony są wyostrzane, sytuacja ta nie stanowi zaskoczenia. Na wyższych czułościach szum nie jest mocno widoczny co, jak już wspomnieliśmy, wynika z odszumiania zdjęć. Ogólnie rzecz biorąc na tle konkurentów Canon prezentuje się porównywalnie, oferując akceptowalną jakość obrazu dla ISO 1600.