Sony A6600 - test aparatu
5. Balans bieli
Sony A6600 oferuje następujące tryby balansu bieli:
- Auto,
- Światło dzienne,
- W cieniu,
- Dzień pochmurny,
- Żarówki,
- Świetlówki (ciepła biała, zimna biała, dzienna biała, światło dzienne),
- Lampa błyskowa,
- Auto. podwodne,
- Temperatura barwowa (z opcją filtrów kolorowych),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (pamięć 3 nastaw).
Temperaturę barwową możemy regulować w zakresie od 2500 K do 9900 K z krokiem 100 K. Co więcej, każde ustawienie balansu można dostosować na ekranie precyzyjnej regulacji w czterech kierunkach: G (Green) i M (Magenta) oraz A (Amber) i B (Blue). W każdym z tych kierunków mamy do dyspozycji 7-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie wyliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Pochmurny dzień | Auto | 8.8 | 114.4 |
Pochmurny dzień | Chmury | 7.46 | 115.4 |
3000K | Auto standard | 8.84 | 120.1 |
3000K | Auto biały | 8.44 | 119.4 |
3000K | Żarówki | 9.02 | 116.4 |
3000K | 3000K | 6.39 | 102.6 |
5500K | Auto | 7.61 | 123.8 |
5500K | 5600K | 10.2 | 127.6 |
Aparat radzi sobie pod względem balansu bieli dość przeciętnie. Pochwalić należy stosunkowo niskie, bo nieprzekraczające 10 dC błędy w świetle żarowym, mamy jednak do czynienia z dość wysokim błędem dla światła dziennego oraz 5500K. Co więcej, dla wszystkich nastaw nasycenie zdjęć jest grubo powyżej 100%.
Poniżej prezentujemy szczegółowe wyniki naszych pomiarów.