Sony A6600 - test aparatu
6. Jakość obrazu JPEG
Najczęściej używanym formatem zapisu zdjęć w aparatach cyfrowych jest JPEG. W Sony A6600 użytkownik może wybrać jeden z następujących trzech stopni kompresji przy zapisie zdjęć w tym formacie: X.FINE (niska kompresja, bardzo wysoka jakość), FINE (średnia kompresja, wysoka jakość) lub STANDARD (silna kompresja). Do dyspozycji są też dwie proporcje obrazu. Przy proporcjach 3:2 dostępne są następujące rozdzielczości:
- L – 6000×4000 (24M),
- M – 4240×2832 (12M),
- S – 3008×2000 (6M).
- L – 6000×3376 (20M),
- M – 4240×2400 (10M),
- S – 3008×1688 (5.1M).
Kontrast, nasycenie i wyostrzenie można stopniowo regulować w zakresie od −3 do +3 jednostek. Dodatkowo można skorzystać z wcześniej zdefiniowanych trybów dostępnych w „strefie twórczej”: Standard, Intensywny, Neutralny, Czysty, Głęboki, Pastelowy, Portret, Krajobraz, Zachód słońca, Nocny widok, Jesienne liście, Czerń i biel lub Sepia. Oprócz trybów zdefiniowanych fabrycznie, użytkownik może zdefiniować 6 swoich kopii wybranych trybów ze zmienionym kontrastem, nasyceniem lub wyostrzeniem. Przy zapisie w formacie JPEG można dodatkowo korzystać z następujących „efektów wizualnych”: aparat zabawka, kolor pop, posteryzacja, zdjęcie retro, miękki, kolor częściowy, czarno-białe z dużym kontrastem, miękka ostrość, malowidło HDR, czarno-białe o bogatej gradacji, miniatura, akwarela oraz ilustracja.
Standardowe porównanie jakości JPEG-ów
Poniżej przedstawiamy wybrane fragmenty zdjęć scenki w formacie JPEG przy ustawieniach neutralnych i minimalnym wyostrzeniu. Dla porównania prezentujemy te same fragmenty wykonane za pomocą Fujifilm X-T3 i Canona 90D. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne aktualnie w naszej bazie.
Aby porównać uzyskane próbki z innymi aparatami, należy wybrać z rozwijanych list odpowiednie modele oraz zaznaczyć czułość, dla której mają być podane wyniki. W efekcie poniższa tabelka zostanie zaktualizowana nowymi wycinkami scenki testowej.
Na niskich nastawach ISO obraz z A6600 robi dobre wrażenie, do czego niewątpliwie przyczynia się aplikowane przez oprogramowanie wyostrzanie. Jeżeli chodzi natomiast o odszumianie, to nie wydaje się ono specjalnie intensywne, bowiem z łatwością dostrzec możemy kolorowe plamy już od ISO 3200. Najlepiej ze stawki wypada w tej kategorii X-T3, bowiem w jego przypadku oprogramowanie efektywnie redukuje szum kolorowy. ISO 12800 tylko potwierdza, że w kwestii przetwarzania zdjęć JPEG to Fujifilm wypada najlepiej – w testowanym aparacie dojrzymy dla tej czułości specyficzne artefakty. Można uznać, że ostatnią użyteczną czułością w przypadku aparatu Sony będzie właśnie ISO 12800.
Wyostrzanie
Poniżej prezentujemy wynik działania funkcji wyostrzania zastosowanej w testowanym aparacie. Poza najniższym poziomem wyostrzania ustawionym na −3, pokazujemy również wycinki zdjęć zrobionych na wyostrzaniu neutralnym 0 oraz maksymalnie wyostrzone na +3.
Sony A6600, ISO 100 | |||
|
|||
|
|||
|
Naszym zdaniem najniższy stopień wyostrzania obrazu daje optymalny efekt, nie polecamy w każdym razie przekraczać stopnia zerowego. Co ciekawe, nawet dla maksymalnej nastawy efekt „halo” nie rzuca się zbytnio w oczy.
HDR i DRO
Podobnie jak w innych aparatach systemowych tego producenta, Sony zaimplementowało w A6600 dwie funkcje pozwalające na rozszerzenie rozpiętości tonalnej: HDR (High Dynamic Range) i DRO (Dynamic Range Optimizer). To, co je odróżnia, to sposób w jaki uzyskiwany jest ten efekt. Funkcja HDR bazuje na wykonaniu trzech różnych ekspozycji (z maksymalną rozpiętością 1, 2, 3, 4, 5 lub 6 EV oraz auto), podczas gdy DRO (5 stopni intensywności oraz auto) jedynie „wyciąga” informacje z ciemnych obszarów na zdjęciu poprzez zmianę krzywej tonalnej. Przykładowe zdjęcia dla różnych ustawień można zobaczyć w teście Sony A6400.
Efekty wizualne
Warto również wspomnieć o funkcji filtrów artystycznych. Odnajdziemy je pod pozycją „Efekt wizualny” w menu aparatu (można ją też umieścić w menu podręcznym lub pod jednym z programowalnych przycisków), a do wyboru mamy następujące możliwości:
- Aparat zabawka (normalny, zimny, ciepły, zielony, magenta),
- Kolor pop,
- Posteryzacja (kolor lub czarno-białe),
- Zdjęcie retro,
- High-key miękki,
- Czarno-białe z zachowaniem pojedynczego koloru (czerwony, zielony, niebieski, żółty),
- Czarno-białe z dużym kontrastem,
- Miękka ostrość (poziom: niski, średni, wysoki),
- Malowidło HDR (poziom: niski, średni, wysoki),
- Czarno-białe o bogatej gradacji,
- Efekt miniatury,
- Akwarela,
- Ilustracja (poziom: niski, średni, wysoki).