Sony A6600 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W A6600, poza (tylko teoretycznie) wyłączoną redukcją szumów, mamy możliwość wybrania dwóch intensywności odszumiania JPEG-ów: niskiej i normalnej. Oprócz nich, istnieje także dodatkowa funkcja zwana wieloklatkową redukcją szumu, działająca tylko przy wyborze formatu zapisu JPEG. Jej działanie polega na tym, że po wciśnięciu przycisku migawki aparat wykonuje kilka ekspozycji, z których składa finalne zdjęcie z uśrednionym szumem. W tym przypadku możemy dodatkowo określić intensywność tego procesu: standardowa lub mocna. Na poniższych wycinkach prezentujemy wyniki działania opisanych ustawień odszumiania dla czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 25600 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Najlepsze efekty wizualne zdaje się dawać nastawa „odszumianie niskie” – w tym przypadku szum kolorowy jest efektywnie redukowany, wciąż można natomiast wyróżnić dużo szczegółów.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z A6600 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, dla porównania prezentujemy wycinki zdjęć z aparatów Canon 90D i Fujifilm X-T3. Na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Potwierdza się to, co widzieliśmy w rozdziale „Rozdzielczość” – Canon 90D, mimo najbardziej upakowanej matrycy, wcale nie pokazuje najwyższej szczegółowości. Pod tym względem wrażenie robią aparaty A6600 oraz Fujifilm X-T3. Pod względem zaszumienia – aż do ISO 6400 ciężko wskazać wyraźnego zwycięzcę. Dla wartości wyższej o 1 EV na prowadzenie wydaje się wychodzić X-T3, jednakże jego przewagi na pewno nie można nazwać miażdżącą.
Sprawdźmy teraz, co do aktualnego obrazu sytuacji wniosą konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów prezentujemy poniżej.
Do przebiegu wykresu w zakresie ISO 100–25600 nie mamy zastrzeżeń. W miarę zwiększania czułości bowiem wzrost szumu można w tym przedziale uznać za wykładniczy. Przy przejściu do ISO 51200 widać wyraźne załamanie, sugerujące odszumianie. Warto jednak przypomnieć, że nastawy ISO 51200 i 102400 są jedynie programowe.
Rzućmy teraz okiem na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla testowanego bezlusterkowca, jego poprzednika i omawianych do tej pory aparatów konkurencji.
Aż do ostatniej nie-programowej czułości wspólnej dla obu aparatów – czyli ISO 12800 – korpusy Sony oraz Fujifilm idą w łeb łeb, a ewentualne różnice są pomijalne. Dla ISO 6400 testowany aparat wyprzedza Canona 90D o „gęstszym” sensorze o 1 EV.
Na zakończenie omawiania szumu prezentujemy jeszcze wykres uzyskany dla A6600 w przypadku pomiarów dokonanych na 48-bitowych TIFF-ach.
Darki
Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy w formacie RAW. Wywołujemy je programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W A6600 na najniższych czułościach średni poziom sygnału utrzymuje się na poziomie około 512, jednak od pewnego momentu sukcesywnie maleje. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 0–1023. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 1 000 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |
Do wyglądu darków na niższych czułościach nie mamy większych zastrzeżeń. Dopiero od ISO 6400 daje się zauważyć pewne niejednorodności, które w miarę wzrostu ISO nabierają na sile. Mowa oczywiście o mocniejszym „świeceniu” widocznym się na brzegach kadru. Jego źródłem jest najprawdopodobniej grzejąca się elektronika.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 512.8 | 1.8 |
100 | 512.9 | 2.5 |
200 | 513.1 | 4.2 |
400 | 513.3 | 6.7 |
800 | 513.5 | 11.5 |
1600 | 511.7 | 22.3 |
3200 | 508.8 | 47.4 |
6400 | 499.2/td> | 68.3 |
12800 | 440.8 | 182.4 |
25600 | 403.1 | 380.6 |
51200 | 565.0 | 747.9 |
102400 | 1594.5 | 1407.8 |
Dla porządku prezentujemy również darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 |