Nikon D780 - test aparatu
5. Balans bieli
- Auto (3500–8000 K):
- Zachowaj biel (redukcja ciepłych kolorów – Auto0),
- Zachowaj ogólny nastrój (Auto1),
- Zachowanie ciepłej barwy światła (Auto2),
- Auto dla światła naturalnego,
- Światło żarowe (3000 K),
- Światło jarzeniowe (2700, 3000, 3700, 4200, 5000, 6500 lub 7200 K):
- Lampy sodowe (2700 K),
- Ciepłe białe jarzeniowe (3000 K),
- Białe jarzeniowe (3700 K),
- Zimne białe jarzeniowe (4200 K),
- Białe dzienne jarzeniowe (5000 K),
- Dzienne jarzeniowe (6500 K),
- Lampy rtęciowe (7200 K),
- Dzień słoneczny (5200 K),
- Światło lampy błyskowej (5400 K),
- Dzień zachmurzony (6000 K),
- Cień (8000 K),
- Skala temperaturowa (2500–10000 K),
- Ustawienie ręczne według wzorca bieli (6 ustawień).
Ustawianie balansu bieli według wzorca można wykonać z poziomu menu podręcznego aparatu. Mamy także możliwość przekopiowania wartości balansu bieli ze zdjęcia znajdującego się na karcie pamięci i zapisanie go w wybranej pozycji w pamięci aparatu.
Precyzyjnej regulacji balansu bieli można dokonać z poziomu menu poprzez filtr kolorów. Każdy kolor może być korygowany za pomocą tradycyjnej tablicy kolorów niezależnie w czterech kierunkach: G (green) i M (magenta) z krokiem 0.25, oraz B (blue) i A (amber) z krokiem 0.5. W każdym z kierunków mamy 6-stopniową skalę.
Pomiary skuteczności balansu bieli wykonujemy na 24-polowej tablicy kolorów X-Rite. Następnie obliczamy parametry dC (odchylenie od właściwej barwy w przestrzeni L*a*b*, czyli wartość błędu, z jakim ocenił barwę aparat) oraz S (nasycenie barwy wyrażone w procentach). Poniżej w tabeli przedstawiamy wyniki dla przetestowanych przez nas ustawień balansu bieli.
Światło | Balans bieli | dC | S [%] |
Słoneczny dzień | Auto | 3.88 | 94.88 |
Słoneczny dzień | Auto (św.nat.) | 4.4 | 96.37 |
Słoneczny dzień | Słoneczny dzień | 5.33 | 98.07 |
Pochmurny dzień | Auto | 13.6 | 111.4 |
Pochmurny dzień | Auto (św.nat.) | 6.36 | 105.1 |
Pochmurny dzień | Pochmurny dzień | 4.5 | 103.3 |
3000K | Auto0 | 17.9 | 109.9 |
3000K | Auto1 | 17.9 | 110.1 |
3000K | Auto2 | 17.9 | 110.3 |
3000K | Żarówki | 5.21 | 89.39 |
3000K | 3000K | 5.17 | 89.6 |
5500K | Auto | 5.61 | 105.7 |
5500K | 5500K | 10.3 | 112.1 |
Podstawowy wariant automatyki dał spory błąd dla pochmurnego nieba – lepiej zatem skorzystać z opcji dla światła naturalnego lub po prostu ustawienia „chmury”. Światło słoneczne z kolei nie sprawiło Nikonowi żadnego problemu. W świetle żarowym, w przypadku zdjęć tablicy testowej nie ma w zasadzie znaczenia, którą dodatkową opcję wybierzemy (Auto0, 1 czy 2), bowiem w każdej widać wyraźnie ciepłą dominantę. Błędy dC są niwelowane, gdy wybierzemy odpowiedni wzorzec, czy samodzielnie wprowadzimy temperaturę barwową.
Odstępstwa od idealnego nasycenia nie są specjalnie duże, a średnia odchyłka dla wszystkich powyższych pomiarów wyniosła niecałe 8 punktów procentowych.
Szczegółowe wyniki naszych pomiarów prezentujemy poniżej.