Nikon D780 - test aparatu
7. Szumy i jakość obrazu w RAW
W Nikonie D780, tak samo jak w zaawansowanych lustrzankach tego producenta, w menu fotografowania odnajdziemy funkcję redukcji szumu przy wysokich czułościach. Dostępne ustawienia obejmują: wyłączona, zmniejszona, normalna oraz zwiększona. Przykłady działania odszumiania w D780 przy poszczególnych ustawieniach można obejrzeć w poniższej tabelce. Zdjęcia wykonaliśmy dla czułości ISO 6400 i 12800.
ISO 6400 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
|||
ISO 12800 | |||
|
|||
|
|||
|
|||
|
Kolejne stopnie odszumiania pozbawiają obraz zarówno zakłóceń obrazu, jak i detali. Proces ten nie odbywa się jednak drastycznie i funkcja ta może się okazać użyteczna dla wielu fotografujących.
Przyjrzyjmy się teraz zdjęciom zapisanym w surowym formacie. RAW-y z D780 wywołaliśmy programem dcraw i zapisaliśmy jako 24-bitowe TIFF-y. Podobnie jak w poprzednim rozdziale, porównania dokonujemy z Panasonikiem S1 i Sony A7 III. Przypominamy jednocześnie, że na rozwijanej liście znajdują się także inne modele dostępne na dzień dzisiejszy w naszej bazie.
Dla bazowej nastawy ISO wycinki z trzech wybranych aparatów są na tyle do siebie podobne, ze prawdę mówiąc trudno je rozróżnić. W każdym razie wszystkie oferują bardzo dobre odwzorowanie szczegółów. Jednocześnie na prawym wycinku widać podobne ślady mory, uwidocznionej na drobnym wydruku etykiety.
Jeśli chodzi o zachowanie na wyższych czułościach, to naszym zdaniem można się dopatrzeć lekkiej przewagi Panasonika S1 nad resztą. Nie jest to jednak duża różnica. D780 i A7 III z kolei generują podobną ilość zakłóceń. Ogólnie rzecz biorąc wszystkie modele radzą sobie dobrze na wysokich czułościach, bowiem nawet przy ISO 6400 poziom szumu utrzymuje się na całkiem rozsądnym poziomie.
Przejdźmy teraz do sprawdzenia, co w temacie szumów pokażą nam konkretne liczby. Wyniki pomiarów poziomu szumu na surowych zdjęciach tablicy Kodaka Q-14, przekonwertowanych wcześniej do 24-bitowych TIFF-ów, prezentujemy poniżej.
Przebieg poszczególnych składowych szumu ma charakter wykładniczy i nie widać niepokojących załamań.
Spójrzmy teraz na poniższy wykres, który prezentuje porównanie składowej luminancji dla D780, Panasonika S1 i Sony A7 III.
Jak widać, testowany Nikon najmocniej szumi spośród konkurentów. Na szczęście różnice pomiędzy aparatami nie są wcale duże. Przykładowo, dla czułości ISO 6400 Nikon wypada minimalnie gorzej od A7 III, a Panasonikowi ustępuje o ok. 0.5 EV.
Tradycyjnie, na koniec części dotyczącej szumu na surowych plikach, prezentujemy również wykres przedstawiający pomiary przeprowadzone na RAW-ach przekonwertowanych do 48-bitowych TIFF-ów.
Darki
Wspominaliśmy już wcześniej, że Nikon D780 może zapisywać RAW-y między innymi w postaci 14-bitowej. Taka wartość odpowiada maksymalnemu poziomowi zliczeń równemu 16384. Standardowo zdjęcia w tym teście wykonujemy zarówno w formacie JPEG jak i RAW. Te pierwsze prezentujemy w postaci, w jakiej zostały zapisane przez aparat. Surowe pliki natomiast wywołujemy programem dcraw do postaci czarno-białej bez interpolacji. Uzyskane w ten sposób pliki TIFF konwertujemy do formatu GIF, dobierając zakres w taki sposób, aby najlepiej zobrazować generujący się na matrycy szum. W poniższych przykładach ograniczyliśmy sygnał do przedziału 800–1200. Identyczny zakres został również odłożony na poziomej osi histogramów. Maksymalne wartości na osi pionowej wynoszą 500 000 zliczeń.
RAW | |||
ISO | Dark Frame | Crop | Histogram |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 | |||
204800 |
Bias wynosi ok. 1000, podobnie zresztą jak w Nikonach Z6 i Z7. Same darki wyglądają naprawdę dobrze, szum jest jednorodny i nie widać oznak bandingu. Do ISO 3200 histogramy przypominają swoim kształtem rozkład Poissona, natomiast dla wyższych nastaw widać mocne wypłaszczenie i charakterystykę grzebieniową. W tej kategorii D780 wypada znacznie lepiej od np. A7 III, w teście którego zaobserwowaliśmy wyraźne jasne plamy po lewej stronie kadru.
ISO | średni poziom sygnału | odchylenie standardowe |
50 | 1008 | 2.4 |
100 | 1009 | 2.5 |
200 | 1009 | 3.8 |
400 | 1009 | 6.4 |
800 | 1010 | 10.9 |
1600 | 1012 | 15.2 |
3200 | 1016 | 28.2 |
6400 | 1022 | 54.4 |
12800 | 1037 | 104.6 |
25600 | 1064 | 202.9 |
51200 | 1136 | 421 |
102400 | 1194 | 709 |
204800 | 1513 | 1288 |
Na zakończenie prezentujemy jeszcze darki w formacie JPEG.
JPEG | |||
ISO | Dark Frame | Crop | |
50 | |||
100 | |||
200 | |||
400 | |||
800 | |||
1600 | |||
3200 | |||
6400 | |||
12800 | |||
25600 | |||
51200 | |||
102400 | |||
204800 |